شناسه خبر : 104858
سه شنبه 02 آبان 1402 , 11:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

موسسه بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها:

ذخایر نفتی شناور ایران با رونق صادرات صفر شد

فاش نیوز - طبق آمار موسسه کپلر(موسسه بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها)، میزان ذخایر نفتی شناور روی آب ایران از 60 میلیون بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به تقریبا صفر رسیده است که حاصل رونق صادرات نفتی کشور با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و انرژی است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق آمار موسسه کپلر(موسسه بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها)، تا قبل از ماه آگوست 2021 و روی کار آمدن دولت سیزدهم، ذخایر نفتی روی آب شناور ایران تا حدود 60 میلیون بشکه نیز پیش رفت اما با تغییرات سطوح مدیریتی وزارت نفت، این ذخایر شناور روی آب روند کاهشی پیدا کرد.
البته روند تغییرات ذخایر نفت روی آب ایران از آگوست (شهریور) 2021 تا آگوست 2022 محسوس نبود و کمتر از 10 میلیون بشکه کاهش یافت اما از آگوست 2022 به ناگهان شیب فروش ذخایر نفتی ایران صعودی شد به گونه‌ای که در آگوست سال 2023 این رقم به نزدیک صفر رسید.
نکته جالب توجه اینکه، در دو سال گذشته علاوه‌بر فروش ذخایر شناور روی آب ایران، تولید نفت کشور نیز افزایش یافته است. محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در شهریورماه با اشاره به روند صعودی تولید نفت ایران گفت: «تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم 2.2 میلیون بشکه در روز بود و اکنون به حدود 3.3 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.»
جواد اوجی؛ وزیر نفت نیز در ابتدای شهریورماه سال جاری از رسیدن تولید نفت به 3.3 میلیون بشکه خبر داده بود. بدین ترتیب از دو سال گذشته علاوه‌بر فروش 60 میلیون بشکه روی آب ایران، به میزان 1.1 میلیون بشکه نیز به تولید نفت ایران افزوده شده است.
همچنین طبق آمار ‌تانکر ترکرز (وبسایت تخصصی ردیابی نفتکش‌ها)، صادرات نفت ایران در ماه آگوست و سپتامبر (شهریور و مهرماه) 2023 حدود 40 درصد از سه ماهه اول سال جاری میلادی بیشتر شده و به بیش از یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است. افزایش تولید و صادرات نفت و کاهش ذخایر روی آب ایران در حالی رقم خورد که دولت بایدن در دو سال اخیر بر تحریم‌های نفتی علیه فروش نفت و پتروشیمی ایران افزوده است. 
جواد اوجی؛ وزیر نفت نیز درباره افزایش صادرات نفتی ایران تصریح کرد: «ادعا می‌کنند که آمریکا به ایران برای فروش محصولات نفتی چراغ سبز نشان داده، اگر این طور است پس چرا مدام نفتکش‌های ایران را توقیف می‌کنند و شرکت‌های ایرانی را تحریم می‌کنند تا نفت نفروشیم. نخیر دوستان! آمریکایی‌ها نمی‌توانند جلوی مهندسان نفت ایران را بگیرند. یک زمانی آنها تعیین تکلیف می‌کردند که ایران چقدر نفت تولید کند ولی آن دوران دیگر گذشته است.»
گفتنی است، ابتکارات جدیدی در دولت سیزدهم برای صادرات نفت ایران با دیپلماسی اقتصادی و نفتی آنهم در شرایط تحریم رقم خورده که موجب رونق صادرات نفت شده است. از جمله این ابتکارات، می‌توان به بازار‌سازی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اشاره کرد.
باید به یاد داشت که ایران؛ سومین دارنده نفت جهان است و هر از چندی با اکتشافات جدید، میزان طلای سیاه کشور افزایش می‌یابد. «مهدی فکور»؛ مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در همین راستا اعلام کرد: برآورد می‌شود که در معدن شیل نفتی در «قالی‌کوه لرستان»، دو میلیارد بشکه نفت درجا وجود داشته باشد که از نوع سبک است و مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد در این منطقه می‌توان از شیل‌های نفتی برداشت کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi