شناسه خبر : 105052
دوشنبه 08 آبان 1402 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش هاآرتص از ضربه طوفان‌الاقصی به صهیونیست‌ها

سال ۲۰۲۳ بدترین سال و ۷ اکتبر بدترین روز تاریخ اسرائیل بود

فاش نیوز - حمله غافلگیرانه نیروهای فلسطینی به اسرائیل نشان‌دهنده تحولی بی‌سابقه در وضعیت موجود در منطقه است و صهیونیست‌ها از داخل و خارج تحت فشار قرار دارند. روزنامه عبری زبان ‌هاآرتص می‌گوید: «اگر سال ۲۰۲۳ را بدترین سال در تاریخ اسرائیل بدانیم، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) هم بی‌شک بدترین روز در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل است. این شکست باعث بهت، سرخوردگی و تشویش شده است.»

در حالی که صهیونیست‌ها به تدریج از بدترین حمله در تاریخ خود یا همان عملیات فلسطینی «طوفانی الاقصی» فاصله می‌گیرند، تمرکز بر دلایل و تاثیرات این حمله که جهان را در شوک فرو برد، بیشتر می‌شود. تحلیلگران می‌گویند یکی از عواملی که احتمالا پشت زمان وقوع این حمله وجود دارد، آشفتگی سیاسی اخیر در تل‌آویو است. «جیمز استاوریدیس»، از فرماندهان سابق ناتو به ان‌بی‌سی نیوز گفته است: «حمله به اسرائیل زمانی صورت گرفت که اسرائیل هیچ‌وقت به این اندازه تقسیم، ضعیف‌ و از هم پاشیده نبوده است.»
در واقع حمله غافلگیرانه نیروهای فلسطینی به اسرائیل نشان‌دهنده تحولی بی‌سابقه در وضعیت موجود در منطقه است. حزب‌الله تاکنون برای نشان دادن همبستگی خود با حماس با هدف قرار دادن مناطقی در استان‌های شمالی فلسطین اشغالی این پیام را داده است که غزه تنها نیست. قدرت آتش حزب‌الله بسیار قابل توجه است و زرادخانه موشکی بزرگ آن می‌تواند هر مکانی را در رژیم اسرائیل با دقت هدف قرار دهد. همچنین برخی از گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری برای تشدید حملات خود علیه اشغالگران بسیج شده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین گفته است که شهدای کرانه باختری با رشد کم سابقه‌ای طی سه هفته گذشته به 116 نفر رسیده است. تشدید تنش همزمان در کرانه باختری، مرز لبنان و درگیری در غزه بدترین سناریوی موجود برای موجودیت تل‌آویو است. وضعیت آن‌قدر آشفته است که به گفته «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی تا کنون ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین در اطراف غزه آواره دیگر مناطق شده‌اند. حتی پس از جنگ نیز به‌دلیل ادامه ناامنی‌ها بعید است که دیگر کسی به این شهرک‌‌ها بازگردد. همچنین روز گذشته شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که از آغاز درگیری‌های اخیر تاکنون طی سه هفته گذشته بیش از 700 پزشک اسرائیلی به سبب شوک وارده به آنها در نتیجه دیدن هر روزه اجساد نظامیان کشته‌ و مجروح از تل‌آویو و دیگر شهرک‌ها به اروپا مهاجرت کرده‌اند. اوضاع صهیونیست‌ها در بیرون از مرز نیز آشفته است و حتی کشورهایی مانند ترکیه که با تل‌آویو رابطه دارند، رژیم صهیونیستی را متهم به نسل‌کشی کرده‌اند. حتی تصویب قطعنامه ضداسرائیلی در سازمان ملل برای توقف جنگ باعث شد تا «مئیر جاودانفر»، کارشناس فارسی زبان ساکن در رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بگوید که ما امروز در جهان تنها شده‌ایم و کسی از ما حمایت نمی‌کند. روزنامه عبری زبان‌ هاآرتص با اشاره به بحران کنونی که پس از عملیات طوفان الاقصی گریبانگیر تل‌آویو شده است، می‌گوید: «اگر سال ۲۰۲۳ را بدترین سال در تاریخ اسرائیل بدانیم، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) هم بی‌شک بدترین روز در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل است. این شکست، بهت، سرخوردگی و تشویش را باعث شد.» به اعتقاد «آلون پینکاس»، دیپلمات صهیونیستی که نویسنده یادداشت ‌هاآرتص است، واقعه هفتم اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) سه اصل امنیت داخلی اسرائیل را به چالش کشید، این سه اصل شامل این موارد هستند: «موقعیت و دکترین نظامی و جنگی، مفاهیم سیاست خارجه و حوزه جهانی و ژئوپلیتیکی.» این نویسنده معتقد است که حماس با حامیان خود مثل ایران، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و سوریه قدرت بزرگی دارد و اقدامی که حماس در هفتم اکتبر انجام داد، شکست بزرگی برای رژیم صهیونیستی بوده و این رژیم را به چالش کشیده شده است.
باتلاق تل‌آویو
سه هفته پس از عملیات طوفان الاقصی، اسرائیل در حال فرو رفتن در یک باتلاق سیاسی و نظامی است. جنگ فعلی هر نتیجه‌ای داشته باشد، (حتی اگر صهیونیست‌ها ادعای پیروزی بر حماس را مطرح کنند) اما حماس هزینه سنگینی را به نیروهای اشغالگر اسرائیل تحمیل کرده است. رژیم اسرائیل ممکن است تلاش کند تا تشکیلات خودگردان فلسطینی (PA) را وارد تحولات غزه کند، اما تشکیلات خودگردان از نظر نظامی دست خالی است، رهبری آن سالخورده و ضعیف است و شهرت آن در غزه به دلیل مذاکرات با تل‌آویو به شدت خدشه‌دار شده. اگر جنگ برای ماه‌ها ادامه داشته باشد، احتمالاً همه رهبران عرب تحت فشار فزاینده‌ حامیان فلسطین و معترضان در خیابان‌ها قرار خواهند گرفت تا حمایت خود را از حماس اعلام کنند. جنگ با هر نتیجه‌ای باعث محبوبیت دو چندان حماس در سراسر جهان عرب شده و مقاومت فلسطین اکنون نماد تمام عیار آزادی قدس در برابر اشغال اسرائیل شده است.
عقب‌نشینی احتمالی از حمله زمینی
با وجود آن که صهیونیست‌ها حدود 400 هزار نیرو پشت مرز غزه مستقر کرده‌اند، اما هزینه جنگ زمینی برای آنها آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد از انجام آن عقب‌نشینی کرده‌اند. آخرین عملیات زمینی آنها نیز در جمعه گذشته با شکست رو‌به‌رو شد و الجزیره گزارش داد که نیروهای صهیونیستی فقط 100 متر از مرز غزه پیشروی کردند. حال روز گذشته نیز روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل از نقشه حمله زمینی همه‌جانبه به غزه منصرف شده و حملات کنونی محدود و کوتاه‌مدت هستند. روزنامه یدیعوت آحارانوت هم طی گزارشی عنوان کرد که اهداف اسرائیل روی 3 مسئله متمرکز شده که شامل بازگرداندن اسرا، نابودی حماس و مقابله با دشمنان منطقه‌ای است که تحقق این شروط بعید به نظر می‌رسد. «ابومحمد» از مقامات ارشد حماس نیز اظهار داشته است که من قول حمله موشکی را دادم و از امروز کارزار گسترش خواهد یافت و رگبارهای موشکی به تمام تل‌آویو، اشدود و عسقلون اصابت خواهد کرد.
دعوا در تل‌آویو
همزمان با ادامه جنگ شدید در غزه، صهیونیست‌ها در تل‌آویو به جان هم افتاده‌اند. روز گذشته نتانیاهو با انتشار پستی در فضای مجازی، رؤسای سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را مسئول شکست در برابر نیروهای مقاومت فلسطین دانسته بود و کمی بعد این پست را پاک کرد. لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم اسرائیل در واکنش به سخنان نتانیاهو به او تاخت و گفت: «نتانیاهو با فرار از مسئولیت شکست در 7 اکتبر از خطوط قرمز عبور کرد و باید عذرخواهی کند.» بنی گانتز وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی هم از بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و به او یادآور شد که ما در شرایط جنگ هستیم. گزارشگر کانال ١٢ رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو گفته است که تو شکست خوردی و این اتفاق (حمله 7 اکتبر) پایان فعالیت و زندگی سیاسی‌ات خواهد بود.
همه مناطق اشغالی ناامن است
شهر‌بندری ایلات، جنوبی‌ترین نقطه در فلسطین اشغالی است؛ این منطقه دورترین نقطه به حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی و همچنین دورترین نقطه نسبت به حماس و جهاد اسلامی در دو منطقه فلسطینی‌نشین غزه و کرانه باختری است و این فاصله باعث شده تا صهیونیست‎‌ها تصور کنند این منطقه امن است، اما اوضاع برای رژیم صهیونیستی تغییر کرده و از روز سوم آبان، نیروهای مقاومت فلسطین، پایگاه‌های ارتش رژیم در شهر ایلات را با موشک عیاش۲۵۰ هدف قرار دادند و این حملات همچنان ادامه دارد. روز جمعه گذشته نیز بازیگر جدیدی وارد معادلات منطقه‌ای شد و نیروهای انصارالله یمن یک حمله گسترده پهپادی و موشکی به ایلات انجام دادند. یک کارشناس اسرائیلی درباره حمله یمنی‌ها گفته است که کسی به جبهه جنوبی اسرائیل توجه نداشت اما از جنوب اسرائیل با حملات پهپادی یمنی‌ها مواجه شده‌ایم.
کشیده شدن جنگ به بیت لاهیا و صوفا
روز گذشته باردیگر صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی با حمله نیروهای فلسطینی غافلگیر شدند. شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که نیروهای مقاومت با استفاده از تونل در شمال غزه با نظامیان صهیونیست در بیت لاهیا درگیر شده‌اند. منابع اسرائیلی اعلام کردند که حدود 20 جنگجو از گردان‌های القسام به تجمع نیروهای اسرائیلی در شمال بیت لاهیا رسیدند و همان زمان درگیری‌های غافلگیرانه آغاز شد. همچنین منابع خبری دیروز گزارش دادند که نیروهای پیاده نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه صوفا در شرق رفح در کمین مقاومت افتادند.
براساس گزارش‌ها، نظامیان صهیونیست بعد از درگیری شدید با نیروهای مبارز که سه ساعت به طول انجامید مجبور به عقب‌نشینی از منطقه صوفا در شرق رفح واقع در جنوب نوار غزه شدند. براساس ارزیابی‌ها، عملیات نفوذ گردان‌های شهید عزالدین قسام به آن سوی دیوار امنیتی در حد فاصل میان نوار غزه و فلسطین اشغالی آن هم در روز بیست و سوم جنگ علیه غزه شکست فجیع دیگری برای رژیم صهیونیستی است. این عملیات از زمان حمله مجاهدان قسام در هفتم اکتبر به پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف نوار غزه در نوع خود بی‌سابقه است.
رژیم کودک‌کش
المیادین در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که نزدیک به ۲ هزار فلسطینی در نتیجه حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ناپدید شده‌اند.
براساس این گزارش، نیمی از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند. پیشتر گزارش شده بود که بیش از هزار فلسطینی هنوز زیر آوار ناشی از حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند.
همچنین نزدیک به یک میلیون و نیم فلسطینی مجبور به ترک منازل خود در نوار غزه شده و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند. همچنین در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه محوطه‌های اطراف بیمارستان قدس در غزه را بمباران کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi