شناسه خبر : 105191
شنبه 13 آبان 1402 , 10:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در هشتمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی صورت گرفت

استقبال حماسی مردم کردستان از دولت مردمی

فاش نیوز - رئیس‌جمهور گفت: امنیت استان کردستان و همه ایران مرهون تلاش و ایثار شهداست که این استان را از لوث وجود گروهک‌ها پاکسازی کردند تا امروز ما در استان کردستان امنیت، وحدت و انسجام داشته باشیم و این زمینه‌ای برای توسعه یافتگی، کار و تلاش برای استان کردستان است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در بدو ورود به استان کردستان به منظور انجام دومین سفر استانی دولت مردمی به کردستان، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در سنندج گفت: کردستان استان فرهنگ و هنر، صفا و وفا، وفاداری به انقلاب شکوهمند اسلامی، پایمردی، مقاومت، ایستادگی در مقابل دشمنان و استان شهدا و جانبازان و ایثارگران و سرافرازان و چهره‌های ماندگار و مفاخرِ نه فقط کردستان که ایران اسلامی است.
وی ضمن ادای احترام به همه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و به ارواح مطهر شهدا افزود: امنیت استان کردستان و همه ایران مرهون تلاش و ایثار شهداست که این استان را از لوث وجود گروهک‌ها پاکسازی کردند تا امروز ما در استان کردستان امنیت، وحدت و انسجام داشته باشیم و این زمینه‌ای برای توسعه یافتگی، کار و تلاش برای استان کردستان است.
افتتاح کلان طرح راه‌آهن همدان - سنندج پس از 18 سال
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان کردستان سفر کرده است، در اولین بخش از سفر، کلان طرح راه‌آهن همدان_سنندج را به بهره‌برداری رساند.
کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج در طول 18 سال گذشته حدود 60 درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود.
مسیر ریلی همدان_سنندج نزدیک به 151 کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی 177 کیلومتر)، با پیش‌بینی هفت ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله‌جین و قروه به ایستگاه سنندج می‌رسد.
دولت تکمیل طرح‌های نیمه تمام را در دستور کار دارد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آغاز برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در آیین افتتاح کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج ضمن ابراز خرسندی از تحقق آرزوی دیرینه مردم استان در اتصال به شبکه ریلی کشور و تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران تکمیل این طرح بزرگ ملی و استانی گفت: کردستان سرزمین مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن، برخوردار از مردمانی با احترام، با فرهنگ، دارای سنت‌های بسیار ارزشمند بومی و منطقه‌ای و باورمند به ارزش‌های الهی و دینی است که همواره پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و هستند و خدمت به چنین مردمانی مایه فخر و مباهات دولت است.
وی با بیان اینکه دولت با طرح‌های نیمه تمام بسیاری مواجه است که موجب رنجش مردم شده است، به شکسته شدن قفل طرح راه‌آهن همدان-سنندج پس از 18 سال در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: دولت تکمیل این طرح‌های نیمه تمام را در دستور کار دارد و در این مسیر زمان برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که معتقدیم تکمیل این طرح‌های زیرساختی موجب تقویت تولید، قدرت‌افزایی و توانمند‌سازی و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.
بهره‌برداری از 5 هزار مسکن و واگذاری 25 هزار قطعه زمین
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در اجتماع باشکوه مردم سنندج با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام شرایطی رنج‌آور برای مردم غزه و آزادگان جهان پیش آورده‌اند، تصریح کرد: امروز شاهد دو صحنه و عرصه هستیم؛ یکی صحنه‌ای سیاه و جنایت‌بار از شدیدترین جنایات، ظلم‌ها، تجاوزات و بمباران‌ها علیه مردمی که جرم آنها صرفا دفاع از وطن، خانه و کاشانه خود است و دیگری صحنه‌ای زیبا از حق‌خواهی، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی که مردم مظلوم غزه رقم زده‌اند.
وی با اشاره به مسئله مسکن در استان کردستان گفت: در این سفر بیش از 5 هزار مسکن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 25 هزار قطعه زمین نیز در نقاط مختلف استان واگذار می‌شود.
رئیس‌جمهور رفع معضل بیکاری را امری ضروری دانست و تصریح کرد: ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیاری در حوزه اشتغال وجود دارد. امروز در کشور کارخانه‌های نیمه تعطیل کم نداریم. در دولت سیزدهم توانستیم بیش از 5 هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداندیم که این عدد در حال ورود به کانال 6 هزار است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه من دوست داشتم به تمام شهرهای استان کردستان سفر می‌کردم اما این امکان وجود ندارد، گفت: در گذشته شرایط کرونایی وجود داشت و روزی 700 خانواده داغدار می‌شدند، اما امروز شرایط متفاوت شده و این امکان وجود دارد که بتوانیم در جمع مردم کردستان حضور پیدا کنیم و دغدغه‌ها و مشکلات آنها را از نزدیک ببینیم و برای رفع آنها تلاش کنیم.
رئیسی گفت: ما می‌توانیم در تهران بنشینیم و از اجرای امور گزارش بگیریم، اما «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ باید از نزدیک مسائل را دنبال و تلاش کرد تا مشکلات حل شود.
برای رفع مشکلات مردم اگر لازم باشد 30 بار دیگر به این استان خواهم آمد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با علما و روحانیون شیعه و سنی استان که در مسجد جامع سنندج برگزار شد، دلیل دشمنی دشمنان با جمهوری اسلامی ایران را مردمی بودن و برافراشتن پرچم ارزش‌های الهی و اسلامی توسط این نظام دانست و تصریح کرد: به‌رغم همه توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان برای متوقف ساختن کشور، امروز با اتکاء به خدای متعال و ظرفیت بی‌نظیر جوانان، کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و دیگر این تفکر که جمهوری اسلامی به خواست و اراده دشمنان متوقف خواهد شد، کاملا از نظرها محو شده است.
وی همچنین به اقدامات انجام شده از سوی دولت در استان کردستان برای رفع مشکلات آبی، اشتغال و مسکن نیز اشاره و بر اهمیت و ضرورت جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه استان تاکید کرد و گفت: این سومین سفر بنده به استان کردستان برای رفع مشکلات مردم است و اگر لازم باشد 30 بار دیگر به این استان خواهم آمد تا از رفع مشکلات اطمینان پیدا کنم.
بازدید از نمایشگاه دستاوردهای‌بانوان‌کارآفرین استان کردستان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان از نمایشگاه دستاوردهای بانوان کارآفرین این استان بازدید کرد.
این نمایشگاه در بخش‌های مختلف صنایع دستی، جهاد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری شامل محصولاتی از جمله گلیم‌بافی، صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و همچنین دستاوردهای بانوان کارآفرین کردستانی در ساخت نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مالی، فنی و مهندسی و موسیقی سنتی برگزار شده است.
رئیسی در جریان بازدید از این نمایشگاه دقایقی با غرفه‌داران به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.
برای توسعه و پیشرفت استان خود منتظر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از مرکز نباشید
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در دیدار جوانان برگزیده و نخبه این استان، بر اهمیت جایگاه نخبگان در دولت مردمی و رابطه تعاملی و همدلانه دولت با جوانان نخبه تاکید کرد و گفت: دولت همواره شرط موفقیت اقدامات و برنامه‌های خود را در استفاده از ظرفیت نخبگان دانسته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود رتبه پایین استان کردستان در میزان جرم و جنایت را نشانه سابقه فرهنگی و تمدنی مردم این استان و سرمایه هویتی ارزشمند برای کردستان توصیف و بر ضرورت حفظ و صیانت از آن تاکید کرد.
رئیسی در پایان خطاب به نخبگان استان کردستان تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت استان خود منتظر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از مرکز نباشید و با استفاده از انگیزه، امید و توانمندی خود در این زمینه نقش‌آفرینی کنید.
در اغتشاشات سال گذشته امنیت و وحدت را نشانه رفتند
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های روز اول سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان، با جمعی از خانواده‌های معظم شهدای این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی در ادامه با اشاره به رشد و بالندگی استان کردستان در تولید، علم و فرهنگ گفت: دشمنان و بدخواهان که این رشد و بالندگی کردستان را برنتابیدند، با توطئه‌گری و فتنه‌انگیزی در اغتشاشات سال گذشته امنیت و وحدت استان را نشانه رفتند، اما مردم ولایت‌مدار کردستان با همدلی و همگرایی بار دیگر دشمنان را ناکام گذاشتند.
رئیس‌جمهور خانواده معظم شهدا را پرچم‌های برافراشته ایثار و شهادت در جای‌جای کشور توصیف و بر ضرورت انتقال پیام شهدا به عصرها و نسل‌ها به‌ویژه نسل جوان کشور تاکید کرد.
پروژه ساخت سد برای شهرستان بانه
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اجتماع باشکوه مردم شهرستان بانه با تجلیل از ایستادگی مردم منطقه کردستان و شهدای این منطقه تصریح کرد: در طول تاریخ همواره دو جریان حق و باطل در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند، چنان‌که در جریان مبارزات و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد صف‌آرایی جریان استکبار و باطل در مقابل حق‌خواهی، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی ملت ایران بوده و هستیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات مربوط به حوزه آب در شهرستان بانه، اظهار داشت: امروز با تلاش‌هایی که صورت گرفته، مسئله جیره‌بندی آب در بانه تمام و مشکل آب در این منطقه حل شده است. باید از وزارت نیرو، استانداری و کارگران عزیز برای حل این مشکل تشکر کنیم.
رئیسی به پروژه ساخت سد برای شهرستان بانه اشاره کرد و افزود: اگر این سد احداث شود آب به‌صورت پایدار برای مصارف شرب و کشاورزی حل خواهد شد.
نرخ پایین آمار جرم و جنایت در استان کردستان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آخرین برنامه از روز اول سفر دولت مردمی به استان کردستان در دیدار شبانگاهی با اهالی فرهنگ و هنر این استان، تلاش برای حفظ هویت و فرهنگ غنی و تمدنی کردستان را مهم‌ترین تکلیف و وظیفه فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر این خطه دانست و افزود: مسئولیت دولت‌ها نیز در این جهت ایجاد بستر و زمینه فعالیت فرهیختگان است.
وی در ادامه نرخ پایین آمار جرم و جنایت در کردستان با وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناهای معیشتی را ناشی از تمسک مردم این استان به فرهنگ و تمدن غنی برآمده از سابقه تاریخی و دینی کردستان دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل وقوع برخی رخدادها و حوادث در کردستان به مسائل فرهنگی و شاخص‌های هویتی و تمدنی استان کم توجهی شده است که باید با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور چند تن از هنرمندان کردستانی از جمله آقای فردین صادق ایوبی نقاش، شاعر و نویسنده، فریدون حامدی نویسنده، کارگردان و بازیگر، حسین جلالی تهیه‌کننده تلویزیون و اسماعیل احمدی نویسنده و محقق به بیان دغدغه‌ها و مسائل حوزه فعالیت خود پرداختند.
همچنین آقای فرید رحیمی خواننده کردستانی نیز دقایقی در حضور رئیس‌جمهور به اجرای حیران‌خوانی از آوازهای اصیل کردی پرداخت.
بهره‌برداری از 9 طرح در حوزه آب و برق با اعتباری بالغ بر 12 هزار و 700 میلیارد تومان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ایستگاه پمپاژ آب دائم بوئین بانه را به بهره‌برداری رساند.
آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد شامل خطوط انتقال به طول 22.5 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 650 لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت 10 هزار مترمکعب است.
این طرح با هدف تامین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت 555 لیتر بر ثانیه با حجم 8.5 میلیون مترمکعب در سال به بهره‌برداری می‌رسد و تامین نیازهای آب شرب 223 هزار نفر را پوشش می‌دهد.
با توجه به تنش آبی سال 1400، این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با پیگیری‌های دولت با اعتباری بالغ بر 573 میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور چندین طرح آب و برق وزارت نیرو در استان کردستان از جمله آب‌رسانی از مدول (بخش) دوم تصفیه‌خانه شماره 2 شهر سقز از سد چراغ ویس، پروژه آب‌رسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره به شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو از سد سیازاخ، بهره‌برداری از 2 هزار و 700 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران، ارتقای فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در راستای توسعه، اصلاح و بهسازی کامل شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و پست‌های توزیع برق 644 روستا در سطح 10 شهرستان استان و نیز احداث خط و پست فوق توزیع 63 به 20 کیلوولت شهید نمکی و به‌کارگیری از 10 فیدر 20 کیلوولت با اعتباری بالغ بر 12 هزار و 700 میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید.
مرتفع ساختن بیش از 50 درصد از مشکلات آبی کردستان در نتیجه افتتاح 10 ابر پروژه
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح طرح‌های آب و برق وزارت نیرو در استان کردستان، ضمن تقدیر از تلاش مجدانه دست‌اندرکاران برای به ثمر رساندن این طرح‌ها، به نتیجه رسیدن این 10 ابر پروژه را موجب رفع بیش از 50 درصد از مشکلات آبی استان دانست و از عزم دولت برای تامین آب مورد نیاز مردم با وجود کمبود نزولات آسمانی خبر داد و افزود: با مدیریت صحیح منابع برخی مناطق کشور، خوشبختانه در 2 سال گذشته توانستیم منابع را به نحوی مدیریت کنیم که مردم در بخش آب و برق با کمبود و قطعی مواجه نباشند.
رئیس‌جمهور با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای رفع تنش آبی 10 هزار روستا در سراسر کشور، از رفع مشکل آب بیش از 3 هزار و 500 روستا در 2 سال گذشته خبر داد و افزود: دولت مردمی مصمم است تا 2 سال آینده مشکل آب مابقی این روستاها را نیز رفع کند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi