شناسه خبر : 105323
چهارشنبه 17 آبان 1402 , 09:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شناسایی اسرای شهید در کنگره ملی «شهدای غریب اسارت»

فاش نیوز - دبیر کنگره ملی «شهدای غریب اسارت» گفت: در حال حاضر لیستی از شهدای اسیر نداریم و جامعه آماری ما کامل نیست. در کنگره شهدای غریب اسارت، به آزادگان فراخوان می‌دهیم تا شهدایی را که می‌شناسند به ما معرفی کنند.

شناسایی اسرای شهید در کنگره ملی «شهدای غریب اسارت»

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی «شهدای غریب اسارت» با حضور حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمدجواد زمردیان دبیر کنگره و اعضای دیگر این کنگره، در سالن جلسات دفتر نمایندگی ولی‌فقیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم در این نشست گفت: همان‌گونه که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با آزادگان عزیز مطرح شد، ایشان در این چارچوب موضوعات را مشخص کردند و شما هم باید همان مسیر را بروید.

وی با اشاره به اینکه ما نباید در ظاهر موضوع متوقف شویم، تأکید کرد: ما باید به دنبال عمل باشیم و در این راستا تعدادی از بایدها را رهبر معظم انقلاب مشخص کردند، بنابراین باید ببینیم چقدر می‌توانیم آن را به روش زندگی تبدیل کنیم؛ زیرا نسل جدید لحظه به لحظه در مسیر سقوط قدم برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم خطاب به اعضای کنگره شهدای غریب اسارت گفت: شما باید در بحث‌های اجرایی جمع‌بندی کاملی داشته باشید و هرچه سریع‌تر به دنبال کارهای عملی بروید، زیرا کارهای بسیاری مانده که ما نکردیم.

نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: ما نتوانستیم فلسفه وجودی بنیاد را محقق کنیم. امروز ما باید شهیدپژوهی کرده و راه و سبک زندگی شهدا را عرضه کنیم، زیرا این گنجینه بسیار مهمی از سبک زندگی جدیدی است که در اسارت شکل گرفته. افرادی به ناگاه در یک شرایط دشوار به هم رسیدند و مشترکاتی ایجاد شده که باید در اینجا تعریف شود.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه پرداختن به موضوع اسارت کارکرد مهمی دارد، اظهار کرد: باید گام‌های عملی در این راستا برداشته شود و با توصیف و تعریف نیز هم‌ زمان باشد؛ اما شما تحت هیچ شرایطی کار را عقب نندازید.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر روی ظرفیت بنیاد شهید و امور ایثارگران هم حساب کنید و ما نیز نماینده‌ای به شما معرفی می‌کنیم تا در کارهای عملی با شما همراه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه باید بخش عمده اولویت‌بندی‌ها در حوزه هنر و رسانه باشد، تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که تأکید داشتند این موضوع مهم باید در ظرف هنر و رسانه ریخته شود، باید این امر را مدنظر قرار دهیم که اسرا کسانی بودند که در قرن غلبه فرهنگ غرب جانشان را برای میهن اسلامی فدا کردند.

وی افزود: شاید امروز بسیاری از ویژگی‌هایی که آزادگان عزیز حاضر در جلسه از هم‌دوره‌ای‌های خود در زمان اسارت تعریف کردند، برای برخی مانند افسانه باشد، اما رسول اکرم صل‌الله علیه و آله و سلم نیز در روایتی این افراد را در آخرالزمان به یاران روح الله تعبیر کردند که مثل یک گنجینه بزرگ در دل تاریخ ماندند.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم اضافه کرد: این سرمایه‌ها مثل شمش طلا هستند و زمانی به تلألؤ می‌رسند که در غالب زیورآلات تولید و پشت ویترین قرار گیرند؛ بنابراین باید از همین حالا به فکر تولید آثار فاخر در این رابطه باشید. زیرا به طور حتم نسل آینده‌ شاید نتواند به خوبی به این موضوع بپردازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطمئن باشید با این اقدام با اخلاص، خدا نیز به شما برکت داده و اگر به این موضوع باور داشته باشید به طور حتم اثرگذاری و بهره‌وری آن بیشتر خواهد بود.

زمردیان که دبیر کنگره ملی «شهدای غریب اسارت» است، در ادامه این نشست اظهار کرد: این کنگره در تیرماه سال ۱۴۰۳، هم‌زمان با سالروز رجعت مظلومانه اسرا برگزار خواهد شد.

وی از راه‌اندازی ۳۲ ستاد استانی در کل کشور خبر داد و افزود: برای هر ستاد استانی ۲۱ برنامه در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده که برگزاری یادواره شهدای غریب با عنوان «کوی نیک نامان» آخرین برنامه کنگره در استان‌ها خواهد بود.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب اسارت افزود: ستاد‌های استانی باید برنامه‌های استانی خود را متناسب با اقتضائات و تعداد شهدای هر استان عملیاتی کنند تا شرایط لازم برای برپایی اجلاسیه نهایی در تیرماه سال آینده فراهم شود.

زمردیان وجه تمایز این کنگره با سایر برنامه‌های ملی را در چند موضوع عنوان و بیان کرد: وجه تمایز نخست این است که کنگره برای شهدایی برگزار می‌شود که هنوز جامعه آماری آن تکمیل نیست و لیستی از شهدای اسیر نداریم. در این کنگره به آزادگان فراخوان می‌دهیم تا شهدایی را که می‌شناسند به ما معرفی کنند. وجه تمایز دوم، مردم نهاد بودن این برنامه است که آزادگان در کنار مشاغل روزمره خود در دبیرخانه مرکزی و ستاد‌های استانی کنگره حضور دارند و با هزینه و امکانات شخصی خود مأموریت‌های اجرایی را دنبال می‌کنند.

وی تعداد آزادگان ۸ سال دفاع مقدس کشور را بیش از ۳۹ هزار نفر دانست و تصریح کرد: امروز آمار شهدای غریب اسارت به ۸۸۲ شهید رسیده و کار شناسایی این شهدا همچنان ادامه دارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi