شناسه خبر : 105334
چهارشنبه 17 آبان 1402 , 10:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کارشناس نظامی الجزیره:

جوانان فلسطینی بهتر از نخبگان نظامی مؤسسات معتبر جهانی می‌‌جنگند

فاش نیوز - وضعیت فعلی غزه گویای آن است که رژیم صهیونیستی نتوانسته به اهداف خود برای شکست حماس برسد. «سرلشکر فایز الدویری»، کارشناس نظامی در الجزیره نیز معتقد است که رزمندگان القسام در غزه در نبرد زمینی بهتر از سربازانی که از معتبرترین مؤسسات نخبگان جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند عمل می‌کنند.
یک ماه پس از آغاز جنگ همه‌جانبه ارتش پرادعای رژیم صهیونیستی علیه غزه اکنون مشخص شده که صهیونیست‌ها به طور قطع قادر به مهار نوار غزه و تضعیف جدی حماس نیستند. در بهترین حالت، رژیم صهیونیستی می‌تواند برای اشغال و کنترل غزه از زور و خشونت بیشتر استفاده کند، اما این اشغال هرگز به معنای پایان ماجرا نیست، چون رژیم صهیونیستی در وضعیت اشغال غزه ناگزیر به جنگ روزانه نامحدود با فلسطینی‌ها و نیروهای مقاومت خواهد بود.
واقعیت کنونی غزه با عدم توانایی تل‌آویو برای شکست حماس در جنگ همه‌جانبه دریایی، زمینی و هوایی گره خورده است. وضعیت فعلی غزه گویای آن است که این منطقه پرجمعیت پس از جنگ نیز هیچ‌گاه به نفع صهیونیست‌ها تغییر نخواهد کرد. بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، جمعیت غزه از 340 هزار نفر در سال 1970 به 1.13 میلیون نفر در سال 2000 و 1.6 میلیون نفر در سال 2010 افزایش یافته و اکنون غزه دارای بیش از 2.1 میلیون شهروند فلسطینی است. علاوه‌بر این، غزه دارای یکی از جوان‌ترین جمعیت‌ها- با بیشترین تعداد کودکان و جوانان- در جهان است. در همه سال‌های گذشته که غزه شاهد نرخ افزایش جمعیت بوده، همزمان شاهد شدیدترین جنگ‌ها هم بوده است. تجارب جنگ‌های قبلی علیه غزه نشان می‌دهد که هر جنگ به افزایش نرخ جمعیت و به تبع آن عمق جمعیتی این محدوده منجر شده و هیچ‌گاه صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند این باریکه پرجمعیت را به کنترل کامل خود درآورند، چون در هر جنگ با سیل جمعیت بیشتر گذشته رو‌به‌رو شده‌اند. جنگ فعلی نیز منجر به افزایش بیشتر نرخ رشد جمعیت خواهد شد و شرایط آینده را برای صهیونیست‌ها دشوارتر از امروز خواهد کرد.
اکنون نیز که پس از یک ماه، تل‌آویو نتوانسته واقعیت غزه را تغییر دهد، مشخص است که اشغالگران چاره‌ای جز پذیرش شکست و عقب‌نشینی و یا درگیر شدن در باتلاق جنگ فرسایشی غزه ندارند. روش جنگی نیروهای فلسطینی در نوار غزه به گونه‌ای است که جنگ را فرسایشی می‌کند و صهیونیست‌ها هم توانایی درگیری طولانی مدت در جنگ را ندارند. در همه جنگ‌های قبلی هم اشغالگران تلاش کرده بودند تا نبردهای نظامی به بیش از یک ماه کشیده نشود، چون توان ارتش صهیونیستی در نبردهای بیش از یک ماه به سرعت به تحلیل می‌رود. «سرلشکر فایز الدویری»، کارشناس نظامی در برنامه تلویزیون الجزیره به روش خاص نیروهای فلسطینی در نبرد با ارتش تل‌آویو اذعان دارد و معتقد است که رزمندگان القسام در غزه در نبرد زمینی بهتر از سربازانی که از معتبرترین مؤسسات نخبگان جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند عمل می‌کنند. افسر پیشین اطلاعات ارتش انگلیس نیز در برنامه بی‌بی‌سی اعلام کرد که آمریکا و اسرائیل در جنگ غزه هیچ استراتژی ندارند؛ آنها شکست خواهند خورد! «کوبی ماروم»، ژنرال بازنشسته اسرائیلی هم در گفت‌وگو با روزنامه معاریو تاکید کرد: «تردیدهایی وجود دارد که ارتش اسرائیل بتواند به اهداف تعیین شده توسط محافل سیاسی دست یابد. نبرد بسیار پیچیده است، ارتش اسرائیل پیش از این چنین چالش‌هایی ندیده و حتی نیروهای آمریکایی نیز هرگز آن را تجربه نکرده‌اند.» روزنامه عبری زبان‌ هاآرتص نیز در گزارشی نوشت که مبارزان شاخه نظامی حماس (قسام) در حال تار و مار کردن نظامیان اسرائیلی در داخل غزه هستند. «رویبن یشای»، روزنامه‌نگار صهیونیستی در‌ هاآرتص افزود: «نگران جان نظامیانی هستم که وارد غزه شدند، شاید آنها هیچ وقت برنگردند!»
غزه در چه شرایطی مقاومت می‌کند؟
ادامه مقاومت نیروهای فلسطینی و عدم تغییر واقعیت غزه در جنگ یک ماهه اخیر در حالی بوده است که این باریکه پرجمعیت در یک ماه جنگ سنگین اخیر، شاهد شدیدترین خسارات انسانی و زیرساختی بود. براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، بر اثر جنگ در یک ماه اخیر، 2 درصد از جمعیت ساکنان غزه به طور مستقیم قربانی حملات شده و یا شهید و یا مجروح شدند، هر دقیقه یک مجروح و هر ساعت 15 شهید دیگر به بیمارستان‌های غزه منتقل می‌شوند، هر ساعت 6 کودک و 5 زن در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند، 70 درصد از ساکنان نوار غزه در نتیجه حملات و بمباران‌های رژیم صهیونیستی آواره و بی‌سرپناه شدند، 30 هزار تن مواد منفجره بر سر مردم غزه فروریخته شده یعنی به طور میانگین 82 تن در هر کیلومتر مربع، نیمی از بیمارستان‌های نوار غزه و 62 درصد از مراکز درمانی از خدمت خارج شدند، 50 درصد از واحدهای مسکونی در نوار غزه در نتیجه حملات و بمباران‌ها خسارت دیدند، 10 درصد از واحدهای مسکونی در نوار غزه به طور کامل تخریب شده یا دیگر قابل سکونت نیستند و 33 درصد از مدارس نوار غزه در نتیجه بمباران‌ها خسارت دیدند و 9 درصد این مدارس به طور کامل از خدمت خارج شدند. همچنین 14 درصد از مساجد نوار غزه خسارت دیدند و 5 درصد به طور کامل تخریب شدند.
خفقان و سانسور در تل‌آویو
به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها همچنان تلاش دارند تا از انتشار و علنی شدن آمار واقعی تلفات خود جلوگیری کنند. در همین ارتباط نیز، منابع خبری رژیم صهیونیستی دوشنبه شب گزارش دادند که خبرنگار مشهور این رژیم به علت فاش کردن شمار کشته‌های ارتش تل‌آویو بازداشت شده است. «افرائیم مردخای» پس از آن که گفته که شاهد اجساد ده‌ها تن از نظامیان اسرائیلی بوده که روی هم در یکی از بیمارستان‌های تل‌آویو تل انبار شده بود، بازداشت شده است. او گفته بود که ارتش اسرائیل جسد را به خانواده‌ آنها تحویل نمی‌دهد. براساس آمار رسمی ارتش رژیم صهیونیستی، شمار کشته‌های نظامی ارتش در یک ماه گذشته تاکنون 348 نفر است که البته آمار حقیقی بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده است.
همزمان وضعیت سیاسی در تل‌آویو نیز تحت تاثیر ابعاد و آثار شکست ارتش در عملیات طوفان الاقصی آشفته است و روز گذشته هزاران یهودی در نزدیکی اقامتگاه نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند. آنها خواستار استعفای فوری نخست‌وزیر شدند. گفته شده این بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی از زمان آغاز جنگ غزه است.
نشانه‌های شکست
به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها در اصلی‌ترین هدف خود یعنی نابودی حماس دچار شکست کامل شده‌اند. «نیر کیبنس»، خبرنگار پایگاه خبری عبری زبان والا نیز گفته است اینکه بنیامین نتانیاهو با طرح ادعاهایی «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه را به عنوان هدف تعیین می‌کند، ثابت می‌کند که نابودی حماس دیگر جزو اهداف اصلی اسرائیل در جنگ نیست. همزمان در ادامه حمایت نظامی نامحدود آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، یک مقام آگاه در کاخ سفید فاش ساخت که واشنگتن درصدد ارسال بمب‌های هدایت شونده نقطه‌زن به ارزش 320 میلیون دلار برای اسرائیل است.
دم روباه
با وجود آن که کارنامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه از خون کودکان، زنان و بی گناهان سیاه است، اما «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه به حمایت از متحد خود، یعنی تل‌آویو شتافت و مدعی شد که چیزی که در غزه رخ می‌دهد، نسل‌کشی نیست. این مقام آمریکایی برای دفاع از رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، گفت: «از نظر ما نسل‌کشی در غزه رخ نمی‌دهد.» این در حالی است که سخنگوی سازمان بهداشت جهانی تایید کرده است که حداقل نیم درصد از جمعیت غزه کشته شدند و نرخ کودک‌کشی به ۱۶۰ کودک در روز رسیده است. سازمان جهانی غذا هم اعلام کرد که ما در حال حاضر در غزه در شرایطی بسیار دشوار فعالیت می‌کنیم. به دلیل قطعی ارتباط تلفنی و اینترنتی در غزه، اوضاع در این باریکه نابسامان است. بحران غزه از دشوارترین بحران‌های جهانی است که با آن سر و کار داریم.
دکتر «اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه هم در کنفرانسی خبری آخرین آمار شهدا و مجروحان حملات 32 روزه دشمن صهیونیستی به غزه را شامل 10328 شهید فلسطینی از جمله 4237 کودک، 2719 زن و 631 فرد مسن و سالخورده عنوان کرد. در این گزارش همچنین شهادت 192 نفر از کادر درمان و پزشکی و نابودی 40 دستگاه آمبولانس، زخمی شدن 25956 فلسطینی از آغاز جنگ و قتل عام و کشتار 1071 خانواده فلسطینی در نوار غزه تایید شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi