شناسه خبر : 105817
چهارشنبه 01 آذر 1402 , 09:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ان‌بی‌سی نیوز: کارِ نتانیاهو تمام است

فاش نیوز - شبکه آمریکایی NBC.NEWS می‌گوید کار نتانیاهو با شکست بزرگی که برای اسرائیل پدید آورده، تمام است.
وب‌سایت این شبکه خبری در گزارشی خاطرنشان کرد: پس از عملیات موفقیت‌آمیز حماس در 7 اکتبر، نظرسنجی‌های گوناگون به این نکته اشاره دارند که محبوبیت نخست‌وزیر اسرائیل در میان اتباع این رژیم، به نحو قابل‌توجهی کاهش یافته است. طیف‌های مختلف سیاسی اسرائیل، انتقادات جدی را علیه او مطرح می‌کنند. 
مقام‌های سابق امنیتی و فعالان سیاسی مختلف که مخالف با لایحه اصلاحات قضائی نتانیاهو بوده‌اند، قویاً از وی خواسته‌اند تا استعفا کند. در این چارچوب، با توجه به افزایش این احتمال که تشدید فشارها علیه نتانیاهو در نهایت می‌تواند به خروج وی از قدرت ختم شود، بسیاری نسبت به طرح این سؤال اقدام می‌کنند که آیا فرسایشی شدن جنگ اسرائیل علیه غزه می‌تواند زمینه را برای بقای سیاسی وی فراهم سازد یا نه؟ 
نتانیاهو که سابقه بیشترین حضور در قدرت را دارد، قبل از عملیات حماس، با سیلی از فشارها و حملات علیه خود روبه‌رو بود. او همچنین متهم به دریافت رشوه و کلاهبرداری است. 
در کنار این‌ها، تلاش‌های وی در جهت پیشبرد لایحه جنجالی اصلاحات قضائی هم که موجب تضعیف دیوان عالی می‌شود و فرصت‌های قابل‌توجهی را برای فرار وی از پیگردهای قضائی ایجاد می‌کند و حذف او از قدرت را به امری به‌شدت مشکل تبدیل می‌سازد، سیلی از اعتراضات بی‌سابقه را در مناطق مختلف اسرائیل به راه انداخته بود. حتی برخی نیروهای ذخیره ارتش به صراحت اعلام کرده‌اند که دیگر هیچ‌گاه به خدمت بازنخواهند گشت. 
در این وضعیت، وقوع عملیات هفتم اکتبر از سوی حماس، تا حد زیادی وضعیت را از حیث سیاسی برای نتانیاهو وخیم‌تر کرده است. بسیاری از اسرائیلی‌ها بر این باورند که این نتانیاهو بوده که با اقدامات جنجالی و غیرقانونی خود موجب ایجاد شکاف‌های بزرگ امنیتی شده و زمینه را برای اجرای موفقیت‌آمیز عملیات حماس فراهم کرده است. عملیاتی که موجب اسیر شدن بیش از 200 اسرائیلی و کشته شدن صدها نفر از آن‌ها شده است. 
افکار عمومی اسرائیل با دیدگاه‌های مختلف سیاسی بر این باورند که اقدامات و یکدندگی‌های نتانیاهو، ضربه‌ای مهلک را به اسرائیل وارد کرده است. 
«تال اشنایدر» در روزنامه اسرائیلی تایمزآف‌اسرائیل می‌نویسد که «حماس قوی‌تر شد و توانست از غفلت نتانیاهو استفاده کند و نیروهای خود را به نحوی گسترده آموزش دهد و عملیاتی را اجرائی کرد که جان صدها اسرائیلی را گرفت».
نتانیاهو از پذیرش هرگونه مسئولیت در رابطه با عملیات هفتم اکتبر خودداری می‌کند. این در حالی است که دیگر مقام‌های اسرائیلی در این رابطه مسئولیت خود را پذیرفته و به ناکامی و شکست خود اعتراف کرده‌اند. اما نتانیاهو نه‌تنها مسئولیت به عهده نمی‌گیرد بلکه حتی دیگران را نیز سرزنش می‌کند.
نتانیاهو حق دارد که نگران و مضطرب باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند
70 تا 80 درصد از اسرائیلی‌ها انتظار دارند که وی پس از جنگ غزه، از سِمت خود کناره‌گیری کند. براساس نظرسنجی دانشگاه رایشمن، 76 درصد از اسرائیلی‌ها از عملکرد دولت نتانیاهو در بحبوحه بحران به‌شدت ناراضی بوده‌اند. تلاش‌های نتانیاهو برای اینکه دیگران را مقصر نشان دهد نیز بر حجم نارضایتی‌ها علیه وی می‌افزایند.
با این حال، با توجه به اینکه حتی هم‌حزبی‌های نتانیاهو نیز به انتقاد از وی می‌پردازند، بسیاری نسبت به طرح این گزاره اقدام می‌کنند که امکان دارد وضعیت سیاسی وی بدتر هم شود. برای مثال امکان دارد وزاری دولتش استعفا دهند و یا جریان‌های سیاسی مخالف با نتانیاهو بتوانند دولت وی را در پارلمان اسرائیل ساقط کنند. سال 2016، بنیامین نتانیاهو در موضع‌گیری‌ای گفت که مایل است تا به عنوان حافظ اسرائیل شناخته شود. اما او اکنون به عنوان فردی شناخته می‌شود که نه‌تنها ناکامی و شکست‌های گسترده را در عمل به وظایفش نمی‌پذیرد بلکه حتی به گردن دیگران می‌اندازد!»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi