شناسه خبر : 105864
پنجشنبه 02 آذر 1402 , 10:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سیا و وزارت خارجه آمریکا می‌گویند اسرائیل، ناتوان از نابودی حماس است

فاش نیوز - اسرائیل هیچ راهبرد معتبری برای خروج از جنگ غزه ندارد اما در مدتی کوتاه توانست نفوذ جهانی آمریکا را از بی‌ببرد.
دیوید هرست تحلیلگر انگلیسی و سردبیر «میدل ایست آی» درباره سردرگمی اسرائیل در جنگ غزه و خسارات آن به دولت آمریکا نوشت: در حالی که وارد دومین ماه جنگ غزه شده‌ایم، اسرائیل هیچ استراتژی معتبری برای خروج ندارد. هیچ لحظه «ماموریت انجام شده»‌ای وجود نخواهد داشت هیچ معادلی با سخنرانی «جورج دابلیو بوش» در مورد ناو آبراهام لینکلن که در تاریخ ۱ مه ۲۰۰۳ در عراق اعلام پیروزی کرد وجود نخواهد داشت. ایالات متحده هنوز هیچ راهی برای وادار کردن اسرائیل به توقف درگیری‌ها حتی برای چندین ساعت پیدا نکرده، چه رسد به تعیین مدت زمانی که امکان تبدل گروگان و اسرا را فراهم کند. برای «جو بایدن»‌، اسرائیل به مثابه یک قطار فرار است که پیش از عقب‌نشینی نظامی استراتژیک او از منطقه باعث از بین رفتن توافق آبراهام و اقتدار آمریکا در جنوب جهانی شده است.
اگر بایدن مراقب نباشد قدرت ویرانگر این جنگ می‌تواند برنامه‌های او را برای ادامه دور دوم ریاست جمهوری واژگون سازد. سرمایه سیاسی بایدن در داخل آمریکا رو به پایان است. دیپلمات‌ها و رؤسای اطلاعاتی آمریکا در سفر‌های منطقه‌ای، در جریان دیدار با همتایان عرب و ترک، با رفتار خوشایندی مواجه نمی‌شوند. در این نشست‌ها به مقامات آمریکایی گفته می‌شود اسرائیل در حال انجام ماموریت انتقام‌جویانه نسل‌زدایی است و حمایت آمریکا از آن باعث می‌شود اعتبارش در دنیای اسلام مخدوش شود. سیاست آمریکا دقیقا چیست؟ چرا می‌خواهید حماس را از غزه بیرون کنید؟ حماس در غزه، بومی شده است. دیپلمات‌ها و رؤسای امنیتی آمریکا هیچ پاسخی ندارند. آنان در محافل خصوصی موافق هستند که اسرائیل هیچ امیدی به ریشه‌کن ساختن حماس ندارد، و این که اسرائیل هیچ استراتژی‌ای برای خروج ندارد و حتی پیش از آغاز جنگ، به حرف آنان گوش نداده است.
هر گونه امیدی در این باره که شاید بتواند اسرائیل را مهار کند نتیجه معکوس به همراه داشت. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به طور خصوصی اعتراف کرده که روابط با نتانیاهو پیش از جنگ تا چه اندازه بد بود و اکنون ایالات متحده تا چه اندازه از او ناامید شده است. در نتیجه، سیاست «آمریکا بازگشته است»، در چالشی عمیق قرار دارد. 
نتانیاهو همچنین روابط شخصی با پوتین رئیس‌جمهور روسیه را از بین برده است. در مورد چین نیز که اسرائیل صبورانه روابط تجاری قوی با آن کشور ایجاد کرده همین موضوع رخ داده است. وزیر خارجه چین گفته: «چین به شدت اقداماتی که به غیرنظامیان آسیب وارد نموده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند محکوم کرده و با آن مخالف است و خواستار آتش‌بس فوری برای توقف جنگ و تضمین شرایط اولیه زندگی مردم در غزه می‌باشد». این مشابه موضعی است که چین در روز‌های در قید حیات بودن مائو نیز در قبال منازعه اسرائیل و فلسطین اتخاذ کرده بود.
مطمئنا رفتار حماس به گونه‌ای نیست که گویی تسلیم شده و با خطر انقراض قریب‌الوقوع مواجه است. علی‌رغم ویرانی‌هایی که اسرائیل در غزه به بار آورد، حماس نشان داد که می‌تواند بیش از یک ماه در برابر نیروی بسیار قدرتمندتر مقاومت کند. این امر از دید نسل‌های آینده مبارزان فلسطینی پنهان نخواهد ماند. 
حملات ۷ اکتبر و تمام درگیری‌های رخ داده از آن زمان به این سو، یک تابلوی نئونی بزرگ را در آسمان نصب کرده با این پیام: «قابلیت شکست دادن اسرائیل وجود دارد».
اگر تنها پیامی که اسرائیل از جنگ دریافت می‌کند این باشد که این درگیری را نمی‌توان با زور اسلحه پایان داد، علی‌رغم رنج غیرقابل تحملی که غیر نظامیان در این جنگ متحمل شدند، پیشرفت حاصل شده است.
نکته مهم‌تر آن است که این جنگ، تغییر قابل توجهی را در جامعه بین‌المللی ایجاد خواهد کرد و آمریکا و کشور‌های اروپایی، مجددا زمین بازی را به دیگر کشورها و مناطق واگذار می‌کنند. حوزه نفوذ آنان در حال کوچک شدن است و این با غرور، سرعت می‌گیرد. هنگامی که غرب در معرض آزمایش قرار گرفت، اثبات کرد که قادر به اصلاح سیاست حمایت کورکورانه و بدون فکر از اسرائیل نیست؛ سیاستی که مدت‌هاست تاریخ انقضای آن فرارسیده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi