شناسه خبر : 105893
شنبه 04 آذر 1402 , 09:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران خبر داد

جذب ۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی در ۲ سال اخیر

فاش نیوز - رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به جذب ۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت سیزدهم پیش‌بینی کرد تا پایان سال 1402 حدود شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود.

به گزارش تسنیم، «علی فکری» افزود: سرمایه‌گذاری طرف‌های خارجی از ابتدای دولت تاکنون 9 و دو دهم میلیارد دلار بوده که این در مقایسه با گذشته خیلی متفاوت است. یعنی فقط در سال 1401 نزدیک به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشتیم که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد خیلی قابل توجهی داشت. در آن سال نسبت به سال قبل‌تر حدود 170 درصد رشد سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم اما این رقم برای ما راضی‌کننده نیست.
وی با بیان اینکه آمار مربوط به سال 1402 را هنوز نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم، ادامه داد: ولی سرمایه‌گذاری خارجی همچنان در جریان است و امیدواریم که بتوانیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم که همه سرمایه‌گذاری توافق شده بتواند وارد کشور بشود.
فکری درخصوص عوامل جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم گفت: عوامل متعددی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دخیل هستند که صرفا هم عوامل داخلی ایران نیست که تعیین‌کننده است. به نظر من اگر ما بخواهیم هدفگذاری بکنیم ما حداقل برای هر سال در شرایط فعلی روی حول و حوش 10 میلیارد دلار باید هدفگذاری جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. این هم بستگی دارد به این که ما چطور می‌توانیم برای ورود این سرمایه‌های خارجی شرایط را فراهم کنیم.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به آمارهایی که ایران را در مقام چهارم جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانسته هم گفت: اکنون آمار‌های ارائه شده در سطح جهانی، نشان می‌دهد که اکثر کشور‌های همسایه ما کاهش رشد سرمایه‌گذاری را شاهد بودند اما آنچه در ایران اتفاق افتاد در این دوسال، تغییر رویکردی بود که دولت داشت.
یعنی ما حرکت کردیم به سمت کشور‌هایی که می‌توانند در ایران به طور واقعی سرمایه‌گذاری و همکاری کنند. درواقع به جای این که بخواهیم منتظر بمانیم برای این که کسانی که حالا به هردلیلی، به دلایل سیاسی یا به دلایل شرایط بین‌المللی مدنظرخودشان بخواهند وارد ایران نشوند ما در سال‌های اخیر با کشورهای سرمایه‌گذار واقعی وارد همکاری شدیم.
 توتال یک دلار هم وارد کشور نکرد
فکری با مقایسه شرکت‌های روسی و فرانسوی سرمایه‌گذار در حوزه‌های نفت و گاز، ادامه داد: کشوری که برای سرمایه‌گذاری ده‌ها شرط می‌گذارد و بعد هم معلوم نیست که حالا اجازه پیدا بکند از سمت قدرت‌های بزرگ‌تری مثل آمریکا که وارد ایران بشود یا نه، برای ما مناسب نیست.
وی با اشاره به وعده سرمایه‌گذاری توتال در ایران گفت: شما مثلا می‌بینید که توتال در سال‌های بعد از برجام وارد فاز 11 پارس جنوبی شد. یکباره اعلام شد که توتال برای چهار میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده، ولی عملا یک دلار هم وارد نشد و آن مجوز باطل شد. البته این باطل شده‌ها از آمار حذف نمی‌شد ولی الان از وقتی آمدیم فقط صرفا آن آمار‌هایی را اعلام می‌کنیم که بخشی از سرمایه حداقل وارد ایران شده باشد، یعنی کار سرمایه‌گذاری شروع شده باشد.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه روس‌ها در پروژه نفتی وارد شدند و دو میلیارد و 700 میلیون دلار پروژه‌ای است که آن‌ها شروع کردند، افزود: اکنون با بخشی از سرمایه‌هایی که روس‌ها وارد کردند، کار در استان ایلام شروع شده یعنی این طور نیست که صرفا یک کاغذی باشد که در سازمان سرمایه‌گذاری باشد و بعد از مدتی هم این کاغذ بی‌اعتبار بشود. 
وی افزود: البته همکاری با برخی کشورها به معنی این نیست که الان دیگر اصلا سرمایه‌گذاری‌های غیر معتبر نداریم. به عنوان مثال سال پیش یک ورزشگاهی را یک سرمایه‌گذار خارجی از اروپا اعلام کرده بود که آماده است که بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند ما هم به روی حتی این مدل از سرمایه‌گذاران در را نبستیم.
فکری با پیش‌بینی اینکه تا پایان سال 1402 به حدود شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی می‌رسیم، گفت: در سال 1401 ما به صورت قطعی توانستیم چهار میلیارد و 200 میلیون دلار را ثبت کنیم و بنابراین فکر می‌کنم در 1402 به صورت عمومی ما به رقم شش میلیارد دلار می‌رسیم. تلاش می‌کنیم با مجموعه دولت، بانک مرکزی، نهاد‌های مرتبطی که مجوز‌ها را صادر می‌کنند از طریق تسهیل کردن کار در حوزه‌های مختلف، شش میلیارد دلار را جذب کنیم.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi