شناسه خبر : 105900
شنبه 04 آذر 1402 , 09:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از آتش‌بس غزه

احساس پیروزی در جبهه مقاومت و حقارت در اسرائیل و آمریکا

فاش نیوز - توافق آتش‌بس اخیر بین مقاومت فلسطین و تل‌آویو یک پیروزی برای مردم و مقاومت فلسطین است و این آتش‌بس نشانه روشنی است که تل‌آویو پس از 7 اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) نتوانست به اهداف نظامی خود دست یابد. در حالی که فلسطینی‌ها در حال خوشحالی و بازگشت به خانه‌هایشان هستند، صهیونیست‌ها به جان هم افتاده‌اند.

شاید اگر صهیونیست‌ها می‌دانستند که 4 یا 5 روز آتش‌بس موقت و کوتاه‌مدت در غزه پس از حدود 50 روز جنگ و بمباران به بازگشت صدهاهزار آواره فلسطینی‌ به خانه‌هایشان در شمال غزه منجر خواهد شد، تن به آتش‌بس نمی‌دادند، چون سیل بازگشت جمعیت صدهاهزار نفری فلسطینی‌ها از جنوب به شمال همزمان با آغاز آتش‌بس نشان می‌دهد که تل‌آویو در ایجاد ارعاب و ترس در میان فلسطینی‌ها ناکام مانده است. حتی گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد کمتر از 30 درصد از اهالی شمال غزه در طول یک ماه و نیم جنگ اخیر، هشدارهای تل‌آویو را جدی گرفته و به جنوب رفته‌اند. در واقع با وجود آن که غزه در حدود 50 روز گذشته ساعت به ساعت زیر بمباران‌های سنگین متجاوزان صهیونیستی بود، اما همچنان بیش از 70درصد از اهالی غزه در خانه‌های خود ماندند تا نشان دهند که تل‌آویو در شکست اراده فلسطینی‌ها ناکام خواهد ماند. با وجود رنج عظیمی که مردم فلسطین در هفته‌‎‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند و احتمالا رنجی که همچنان خواهند داشت، اما اراده مقاومت و بازگشت زندگی در سرزمین تاریخی فلسطین هرگز تزلزل پیدا نکرده است. برعکس؛ حتی پس از 45 روز بمباران، قوی‌تر شده است. این اراده قوی را در بازگشت آوارگان فلسطینی از جنوب به شمال غزه می‌توان دید. موج بازگشت فلسطینی به شمال غزه آن‌قدر گسترده بوده است که سرهنگ دوم «آویخای ادری»، سخنگوی عرب‌زبان ارتش رژیم صهیونیستی خطاب به ساکنان نوار غزه گفته است که جنگ هنوز تمام نشده، آتش‌بس موقت است و شما نباید از جنوب به شمال بروید.
به عبارت دیگر می‌توان گفت که آتش‌بس در غزه یک پیروزی برای مقاومت فلسطین است. این آتش‌بس نشان داد که نتانیاهو و سایر فرماندهان نظامی ارتش صهیونیستی که تا همین چند هفته پیش بر نابودی حماس تاکید می‌کردند، در نهایت ناگزیر شدند برای آزادی اسرای خود با نیروهای مقاومت فلسطین وارد مذاکره شوند. «فیصل الفایز»، نخست‌وزیر سابق اردن هم به میدل ایست مانیتور گفته است که دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه پیروزی بزرگ مقاومت فلسطین و حماس است که توانست شرایط خود را بر سران اشغالگر اسرائیل تحمیل کند. حقیقت هم آن است که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در تحمیل شرایط خود به فلسطینی‌ها شکست خورد و نیروهای اشغالگر پس از نزدیک به یک ماه و نیم تجاوز، نتوانستند هیچ پیشرفت نظامی در جنگ غزه به جز انجام اقدامات وحشیانه مانند قتل‌عام و جنایات جنگی علیه کودکان، زنان و غیرنظامیان داشته باشند.
با وجود شهادت بیش از 9هزار زن و کودک فلسطینی بر اثر حملات یک و ماه نیم گذشته متجاوزان صهیونیستی، اما موضوع پیروزی فلسطین در نهایت در میدان نبرد تعیین نمی‌شود. مقاومت مسلحانه بخشی از یک مبارزه گسترده‌تر نیروهای فلسطینی است و موج حمایت جهانی گسترده از فلسطین در بیش از 145 شهر جهان نشان داد که پیروز واقعی نبرد اخیر، فلسطینی‌ها هستند. دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین هم همزمان با آغاز آتش‌بس اعلام کرد که دشمن به هیچ‌یک از اهدافش نرسید.
وب‌سایت آمریکایی «فایت‌بک نیوز» هم در یادداشتی با استناد به نظرات کارشناسان و جوامع حقوق بشری، توافق آتش‌بس اخیر بین مقاومت فلسطین و تل‌آویو را به عنوان یک پیروزی برای مردم فلسطین به رسمیت شناخته و افزوده است که این آتش‌بس نشانه روشنی است که تل‌آویو پس از 7 اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) نتوانست به اهداف نظامی خود دست یابد. با این آتش‌بس فعلی، 150 زن و کودک زندانی فلسطینی از زندان‌های اشغالی آزاد می‌شوند، کمک‌های بشردوستانه وارد غزه می‌شود و مردم محاصره‌شده غزه حداقل چهار یا پنج روز از بمباران ظالمانه اسرائیلی‌های در امان خواهند بود. مقاومت فلسطین همچنین می‌داند که اکنون دارای اهرم‌های سیاسی متعدد است تا بتواند تعلیق جنایات جنگی اسرائیل علیه غزه را متوقف کند. پولیتیکو هم در گزارشی از نگرانی آمریکا از وضعیت غزه در زمان آتش‌بس خبر داد و نوشت: «مقامات دولت بایدن نگران این پیامد ناخواسته آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینیان هستند که روزنامه‌نگاران به غزه رفته و حجم گسترده ویرانی‌ها و کُشتار وحشتناک را از نزدیک ببینند و گزارش کنند.»
خواسته مقاومت فلسطین از روز اول مبادله اسرای اسرائیلی(از جمله تعدادی از مقامات عالی‌رتبه نظامی) و اسرای سیاسی فلسطینی در زندان‌های رژیم اسرائیل بود. رژیم اسرائیل در ابتدا این پیشنهاد را رد کرد و ادعا نمود که «مقاومت فلسطین را از بین خواهد برد» و «غزه را به پارکینگ تبدیل می‌کند». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بارها اعلام کرد که تا زمانی که تمامی اسرائیلی‌ها باز نگردند، حملات به فلسطین پایانی نخواهد داشت، اما مقاومت سرانجام تل‌آویو را مجبور به تسلیم و آتش‌بس کرد و به جهانیان ثابت شد که نتانیاهو دچار ضعف است. «بن کیسبت»، تحلیلگر وبگاه والا گفته است که اسرائیل بدون انتخاب خود با السنوار معامله کرد؛ بهای این توافق سنگین است، السنوار زمان ارزشمندی را به‌دست آورد. وبگاه عبری «لیران تمری» نیز در گزارشی نوشت که ۷۲ اسیر فلسطینی که قرار است آزاد شوند، ساکن قدس هستند؛ همه این افراد مدیون حماس هستند و شگفت‌زده نخواهیم شد اگر این افراد در آینده عملیات ضداسرائیلی انجام دهند.
تغییر پویایی قدرت در منطقه در پرتو تحرکات جبهه مقاومت
سلسله رویدادهایی که از 7 اکتبر یعنی آغاز عملیات 
طوفان الاقصی آغاز شد، ایده «ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل» را در هم شکست و ثابت کرد که حتی ارتشی که پیشرفته‌ترین فن‌آوری جنگی را در اختیار دارد، در برابر اراده فلسطین کاری از پیش نخواهد برد. جامعه صهیونیستی اکنون در آشفتگی و بحران بی‌سابقه‌ای قرار دارد. صهیونیست‌ها از یک‌طرف مشغول مذاکره غیرمستقیم با حماس بر سر مبادله اسرا هستند و از سوی دیگر در داخل تندروها، کابینه نتانیاهو را به تسلیم در برابر حماس متهم می‌کنند.
در سطح منطقه‌ای نیز، مقاومت لبنان برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ شد و دیروز در گزارشی اعلام کرد که در یک ماه و نیم گذشته حداقل 40 پایگاه صهیونیستی را منهدم کرده است. یمنی‌ها نیز به بندر ایلات در جنوب مناطق اشغالی حمله موشکی کردند و هفته گذشته نیز یک کشتی باری اسرائیلی را توقیف کردند و تصاویر شادی و جشن عربی خود روی کشتی صهیونیستی را به نمایش گذاشتند. مقاومت عراق هم به پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکا در منطقه حمله کردند تا نشان دهند که جنگ در فلسطین، یک جنگ منطقه‌ای است. نیروهای مقاومت همزمان با جنگ غزه استاندارد جدیدی را در مبارزه برای آزادی تمام سرزمین‌های فلسطینی تعیین کرده‌اند! روز گذشته «ابوعبیده»، سخنگوی گردان‌های قسام نیز گفت: «از آغاز حمله زمینی به غزه 335 خودروی زرهی دشمن، ‌تانک، نفربر، بولدوزر و بیل مکانیکی را به‌طور کلی یا جزئی منهدم کردیم که 33 خودروی زرهی در 72 ساعت اخیر منهدم شده است.»
چرا بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه به معنای شکست تل‌آویو است؟
با بازگشت دوباره فلسطینی‌ها به شمال غزه، آواره کردن دوباره آنها که هدف تل‌آویو بود، بسیار سخت خواهد شد. در حقیقت قرار بود که فلسطینی‌ها به جنوبی‌ترین نقطه غزه یعنی در غرب شهر رفح منتقل شده و آنجا ۲۰۰هزار چادر توسط سازمان‌های بین‌المللی امدادگر و نهادهای کمک‌رسان ایجاد شود و یک میلیون فلسطینی سپس به کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، استرالیا و برخی از کشورهای عربی منتقل شوند. صهیونیست‌ها بر آن بودند تا شمال غزه را اشغال کرده و آنجا را در کنترل خود بگیرند، اما بازگشت فلسطینی‌ها کنترل دوباره غزه را برای اشغالگران سخت خواهد کرد. همچنین برخی تصاویر حاکی از آن است که با آغاز «وقفه بشردوستانه» شماری از ‌تانک‌ها و تسلیحات نظامی ارتش رژیم اسرائیل در حال ترک مناطق شمالی نوار غزه هستند. خبرنگار الجزیره هم گزارش داد که نیروهای اشغالگر از بیمارستان شفا در شمال غزه عقب‌نشینی کردند.
شکست در جبهه صهیونیستی- غربی
پیروزی نیروهای مقاومت فلسطین در تاریخ مبارزات آزادی‌بخش فلسطین بسیار قابل‌توجه است، زیرا تل‌آویو را از نظر سیاسی به شکست داخلی و فروپاشی کابینه کشانده است. اکنون در تل‌آویو بحث بر سر این است که نتانیاهو را امروز یا فردا از کار برکنار کنند. «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر اسبق رژیم اسرائیل با ادامه انتقادها از بنیامین نتانیاهو بیان کرده است که وی باید الان از قدرت کنار گذاشته شود زیرا یک خطر واقعی برای اسرائیل است.
همچنین تل‌آویو برای توجیه جنایات جنگی خود با حمایت بی‌قید و شرط آمریکا، توسط ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی و اروپایی، یک کمپین تبلیغاتی علیه فلسطینی‌ها و مسلمانان به راه انداخت، اما تظاهرات گسترده در 5 قاره جهان در حمایت از غزه شکست کمپین تبلیغاتی تل‌آویو و آمریکا را نشان داد و بسیاری از معترضان اسرائیل را همان‌طور که هست در اعتراضات فریاد زدند: جنایتکار، غیرقانونی، نژادپرست و استعمارگر. 
روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی نوشت که سربازان اسرائیل خواستار خروج از غزه هستند و نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر جنگ به دنبال آتش‌بسی هستند که دست‌کم ۱٠ روز پابرجا باشد. همچنین تحقیقاتی که پایگاه خبری عبری‌زبان «وای نت» انجام داده، حاکی از آن است که از هفتم اکتبر تاکنون هزاران نظامی صهیونیستی و نیروهای ذخیره ارتش در جنگ در غزه زخمی شدند که حال صدها نفر از آنها وخیم است. میلیون‌ها نفر در ایالات متحده و سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند، بزرگراه‌های اصلی را مسدود کردند، فعالیت ادارات دولتی را مختل کردند و به تولیدکنندگان سلاح به‌دلیل فروش اسلحه به تل‌آویو اعتراض کردند. چندین کشور مانند کلمبیا، شیلی، چاد و کشورهای دیگر سفیران خود را از تل‌آویو فراخواندند. آفریقای جنوبی سفارت اسرائیل را بست و بولیوی روابط دیپلماتیک خود را به حالت تعلیق درآورد. این وضعیت یک انزوای کامل در افکار عمومی بین‌المللی برای تل‌آویو رقم زد و متجاوزان صهیونیستی را در میدان دیپلماتیک به بن‌بست کشاند.
التماس نتانیاهو برای آتش‌بس
همزمان با آتش‌بس در غزه، جزئیات بیشتری از مذاکرات درباره آن منتشر شده و «باراک راوید»،‌ خبرنگار نظامی از پشت‌صحنه مذاکرات آتش‌بس غزه گزارش داده است:‌ «هنگامی که مک‌گورک، فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه از یک جلسه پرتنش با نتانیاهو خارج می‌شد، نتانیاهو دست او را گرفت و گفت ما به این توافق نیاز داریم. نتانیاهو درخواست کرد که بایدن به امیر قطر زنگ بزند و کار را نهائی کند.» میدل ایست مانیتور نیز در گزارشی معلولیت ۱۶۰۰ نیروی نظامی ارتش صهیونیستی در جنگ ۴۵ روزه با حماس را تأیید کرده است.
آخرین رویدادها
*پولارد، جاسوس اسرائیلی: اولین کاری که دولت باید انجام می‌داد این بود که به خانواده‌های اسرای اسرائیلی بگوید:‌ «خفه شوید وگرنه خودمان دهنتان را می‌بندیم. اگر این به معنای زندانی کردن یا ساکت کردن آنها هم بود، باید انجام می‌شد.»
*خاخام یهودی: از نظر اعتقادات یهودی‌، 100درصد مطمئن هستم که دولت اسرائیل پایان خواهد یافت. این از نظر دینی است. ما منتظر آن روز هستیم و برای آن روز دعا می‌کنیم. مطمئنم این روز خیلی زود فرا خواهد رسید.
*«اسکات ریتر»، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا: مقاومت فلسطین در طی سال‌های اخیر به کرات توانسته رژیم اسرائیل و نهادهای نظامی و امنیتی آن را شکست دهد. عملیات هفتم اکتبر (طوفان الاقصی)‌ به معنای واقعی کلمه اسرائیل را تحقیر کرد.
*عضو خشمگین کنست: این یک معامله بی‌رحمانه است که سربازان ما را به خطر می‌اندازد و دشمن ما را قدرتمند می‌کند، اما من فهمیدم که ما، مردم، باید به تصویری گسترده‌تر نگاه کنیم.
*شروطی عجیب اسرائیل برای اسرای خود: نباید مصاحبه کنید. چنانچه مصاحبه کنید جریمه خواهی شد!
 
به نقل از کیهان
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi