شناسه خبر : 106824
دوشنبه 04 دي 1402 , 15:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاشی نیوز/ گفت و گو با کارگردان فیلم مستند "فرشته‌ها" در حاشیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛

ماجرای پدر و مادرِ نابینا در منطقه کردنشین و جنگ‌زده سوریه

من همواره شخصیت ها را انسانی نگاه کرده و هماره به دنبال امید هستم. در بدترین شرایط نیز تیره و تار نمی بینم و نورِ امید را از زندگی...

فاش نیوز - در دومین روز از برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران(سینماحقیقت)، فیلم مستند «فرشته‌ها» به کارگردانی "مهدی زمانپور کیاسری" در بخش جایزه شهید آوینی و مسابقه ملی به نمایش در آمد.
 
به گزارش، "مهدی زمانپور کیاسری" که بیش از ۱۰۰ حضور بین‌المللی و ۵۰ تندیس ملی و بین‌المللی در کارنامه خود دارد، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ما در مورد علت نامگذاری این فیلم گفت: بنده برای ارائه کارگاه آموزشی مستندسازی سوری سفری به سوریه داشتم. یک هفته کار نظری و تدریس، شاملِ نوع نگاه به سوژه و زاویه در موضوع را آموزش دادیم که چه چیزی را مشخص کرده و ببینیم، تا تبدیل به فیلم شود. در ادامه، این انتظار به وجود آمد که آنچه را آموزش دادیم، در عمل نیز مشاهده شود. به این ترتیب هفته دوم، به سوژه‌یابی و ساختِ فیلم پرداختیم.
 
 
برنده بهترین کارگردانی مستند جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۱ اظهار داشت: خانواده ای را یافتیم که پدر و مادر نابینا بودند و فرزند هفت ساله ای به نام "زهرا" داشتند. خانه ای تاریک با فقر مطلق و زندگی خاص و کودکی که در دل این تاریکی به دنبال نور می گردد! این پدر و مادرِ نابینا تمامی زندگی خویش را صرف این بچه کرده اند که در دل این سیاهی ها با آن منطقه کردنشینِ جنگ زده و زندگی سختِ اقتصادی، به دنبالِ کور سوی امیدی بودند که پدر و مادرِ نابینا اتفاقا به آن امید رسیدند و به بچه منتقل کردند و این بچه نوری را به واسطه این پدر و مادر دریافت می نمود. اینجا بود که من دریافتم خداوند این پدر و مادرِ نابینا را بسان فرشته ها در خدمت این دخترِ بینا قرار داده است و چه انرژی و روحیه ای بالاتر از این فرشته ها می توان سراغ داشت. در آن خانه ی سیاه که ظاهرِ امر بود، من نوری دیدم که تصور نمودم باید آن را به تصویر بکشم. ۴ تا ۵ روز همراه با دوستانِ دانشجو تصویربرداری داشتیم و فیلم را ساختیم، تحویل دادیم و برگشتیم. مکان تصویربرداری داخل زینبیه دمشق بود.
 
 
 
برنده جایزه بهترین فیلم میان مدت جشنواره مستند ویزیون دو ریل سوئیس در سال ۲۰۱۴، در مورد علت پرداختن به این سوژه یادآور شد: تمامی فیلم های قبلی کارنامه فیلمسازی بنده به زندگانی انسان ها، قوم شناسی و آداب و رسومی که در یک فرهنگ و زندگی یافت می شود، باز می گردد. من همواره شخصیت ها را انسانی نگاه می کنم و هماره به دنبال امید هستم. در بدترین شرایط نیز تیره و تار نگاه نمی کنم و نورِ امید را از زندگی، دور نمی کنم. این زاویه نگاه به طور طبیعی در مسیر فیلمسازی من اثر می گذارد و بر همین اساس، به شخصیتِ انسان ها نزدیک‌می شوم و دنیای ایشان را کشف می کنم و به مخاطب نشان می دهم.
 
 
دریافت کننده تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره ایدفا هلند ۲۰۲۱ در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تصریح ساخت: هر آدم علاقه مندی می تواند فیلم بسازد و راه برای وی باز است. در فضای جشنواره ای که شاملِ دنیای رقابتِ هنرمندان است، انتظارِ بالاتری می بینیم. طبیعی است نوعِ ویژگی و خلاقیتی که در کار هست، اینکه از چه زاویه ای به شخصیت، نگاه، آن را کشف و به مخاطب هدیه می کنم و مخاطب احساس می کند یک‌پله بالاتر آمده است، بایستی دیده شود. این همان زیبایی اثر مستند است که واقعیت های دنیای اطراف را با زاویه درست به حقیقت تبدیل می کنیم. این خلاقیت و نوآوری که در فیلم مستند "فرشته ها" هست می تواند توسط داوران دیده شود و البته در دنیای رقابت و سلایق، نتیجه هر آن چه باشد می پذیریم.
 
تقدیر شده ویژه هیئت داوران جشنواره داک اج نیوزیلند ۲۰۲۲ در مورد جای خالی چنین فیلم هایی تاکید کرد: از آنجایی که کمتر به سراغ ساخت مستندهایی چون "فرشته ها" می روند و البته دنیای مستند نیز آن مطالبه‌گری را می پسندد، بنده احساس می کنم که در فضایی چون سوریه که جنگ و اوضاعِ وخیم اقتصادی آن را در بر گرفته است، من بر آن شدم چیزی را که دیده نشده است کشف و به مخاطب و سینما هدیه کنم؛ فیلمی که تا به حال در فضای سوریه و خارج از کشور نداشتیم. هیچ چالشی نداشتم و هر آنچه می خواستم به لطف و محبت خدا فراهم بود.
 
 
برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از دوره‌های مختلف جشنواره سینما حقیقت و جشنواره‌های داخلی دیگر، در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم‌سازان جوان با سینمای بین الملل خاطرنشان ساخت: ما یک تُنِ صدایی داریم که اگر قوی‌تر باشد، آنگاه در فواصلِ بیشتری به گوش می رسد. حال، زمانی که فیلم هنری و بین المللی بسازیم، همه‌ی دنیا، آن را می بینند. محدودیت ها اما دایره مخاطب را نیز محدود می کند. من باید به گونه ای حقیقت را از دلِ واقعیت بیرون بکشم و آن را پرداخت سینمایی نمایم، که دنیا آن درک کند و آن گاه، تازه، بگوید فیلم خوبی هست یا خیر. یک فیلمساز به جایگاهی دست می یابد که تمام دنیا و علاقه مندانِ سینمای مستند، منتظرِ دیدنِ فیلمِ بعدی او و حرفی جدید است. البته این جا تکلیف و وظیفه ما سخت و حساس و حرفه ای می شود.
 
"زمانپور کیاسری" که جوایزی از جشنوارهای بین‌المللی کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، اتریش، کره جنوبی، استونی، روسیه، شیلی، قطر، مصر، ترکیه، لهستان و دیگر کشورها در کارنامه دارد، ادامه داد: جذب سرمایه، اندک صورت می گیرد و بنده، تمامی فیلم هایم را با بودجه شخصی، ساخته ام. البته در این بین اتفاق هایی هم می افتد، فیلم "مشتی اسماعیل" بنده توسط چند شبکه اروپایی و ترکیه ای و شبکه "تی آر تی"خریداری و پخش شده است. در عین حال، برای فیلم های دیگرم هم، چون "کل‌ فاطمه" که یک سال و اندی فیلمبرداری داشتم و "آب باد نان خاک" که به فهرج کرمان رفته بودم، بودجه فراوانی هزینه نمودم اما مبالغی که برای خرید این آثار پیشنهاد می شود ناراحت کننده است.
 
  فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تولید سیما، گرایش کارگردانی و مدرس دانشگاه صدا و سیما، اضافه کرد: فقدان بخش بازار در جشنواره حس می شود. احتمال می رود که اقبال و جذب صورت نپذیرفه است؛ اگر چه جشنواره سینما حقیقت و مرکز گسترش را به لحاظ اعطای بودجه و حمایت، بهتر از مراکز و مجامع دیگر دیده ام. تمامی فیلم های من برای مردم کشورم و مردم دنیا بوده است. فیلم "مشتی اسماعیل" از سال ۹۰ تا به الان ۳۵۰ مرتبه از تلویزیون پخش شده است. شما ببینید اگر یک سریالِ ۵۰ قسمتی ۵ بار بازپخش شود تازه ۲۵۰ نمایش خواهد داشت! فیلم "پاپلی" ۵۰ بار پخش شده است و همینطور فیلم "آسَک" نمایش های متعددی داشته است. مردم، این فیلم ها را دوست دارند چون بنده، سادگیِ زندگی را در فیلم هایم می آورم تا باورپذیر باشند؛ ضمن آنکه بر آن هستم از ساختار قابل قبول هنری برخوردار باشند. اصلا مخاطبِ خاص را نمی پسندم. مخاطبِ ما تمامی مردم در درجه اول هستند و مخاطبانِ علاقه‌مندِ سینمای مستند هم که حضور دارند.
 
 
 
او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: این طور برای شما بگویم که اگر جشنواره سینما حقیقت را نداشته باشیم، انگار هیچ نداریم. در دلِ اهالی سینمای مستند و جوانان، ایجادِ انگیزه‌ی شدیدی شده است. جشنواره سینما حقیقت بدل به یک برند شده است. بنابراین باید بر روی انتخاب آثار راه‌یافته دقت صورت گیرد و همچنین حمایت مادی و معنوی بیشتری شود. مستندسازان تقریبا حمایت مادی کمی می شوند.
 
منتخب بیست و چهارمین دوره جشنواره ملاقات‌های بین‌المللی مستندهای مونترال کانادا 2021 در مورد این که آیا این اثر می تواند تبدیل به یک فیلم مرجع شود بیان نمود: این فیلم ساختار خوبی به لحاظ تکنیک و محتوا پیدا کرده است و اگر اتفاق خوبی برای آن در جشنواره امسال روی دهد، سال آینده، پتانسیل خوبی به سینمای مستند می بخشد.
 
برنده بهترین فیلم مستند کوتاه جشنواره رشد 1401 در اشاره به اهمیت حمایت و هدایت مستند سازان اظهار نمود: برخی جشنواره ها در دنیا، جا های دیگر را درگیر می کنند. بهتر است که به مانند ۸ تا ۱۰ سال پیش، وزارتخانه ها، جایزه ای را به آثارِ مستند در جشنواره سینما حقیقت اختصاص دهند که این امر، در ادامه، تخصیصِ بودجه و حمایتِ این وزارتخانه ها به آثار را نیز شامل می شود و در اینجا باری از روی مرکز گسترش برداشته می شود. هر زمان سرمایه و سرمایه گزاری برای سینماگرانِ حوزه مستند فراهم شود، برگ برنده ایست. مشکلِ اکران و مشکلِ فروش در ۸۰ درصدِ مستند سازان دیده می شود. خریدِ مالکیت خصوصی و حقِ پخشِ یک فیلم مستند با مبلغ ۳۰ میلیون تومان که ۳۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است، مبلغ بسیار اندکی است.
 
برنده بهترین فیلم بلند مردمی جشنواره مستند تلویزیونی 1397 درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور گفت: ضعفِ بزرگ‌ِ ما در حوزه مستند، آموزش است و تا زمانی که آموزش، ضعیف باشد، اتفاقِ خاصی نمی افتد. اساتید در دانشگاه های مختلف، آموزشِ سینمای داستانی می دهند! حتی فیلم مستندِ قابل ارجاع و قابلِ استنادی نساختند. بسیاری از دانشجویانِ بنده، الان در جشنواره سینما حقیقت فیلم های قابل اعتنایی ساخته اند. ضمن آنکه یک‌مشاور باید همراه دانشجویان باشد. اولین مورد برای حمایت و هدایت و تولید بی دغدغه، سرمایه است.
 
"مهدی زمانپور کیاسری" در بخش پایانی صحبت های خود افزود: در اهمیت سینمای مستند همین بس که ما ابتدای سینمای مستند داشتیم و در ادامه به سینمای داستانی رسیدیم. همچنین تاثیر سینمای مستند بر مخاطب، قابلِ مقایسه با سینمای داستانی نیست. من، پیش بینی می کنم که در چند سال آینده، سینمای مستند، فراگیر و همه گیر شود.
 
عوامل فیلم مستند «فرشته‌ها» عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهدی زمانپور کیاسری؛ تهیه‌کننده: الهه موسوی؛ فیلم‌بردار: حسن سیدی پریشان؛ تدوین: مهدی زمانپور کیاسری و جواد سالاری؛ صدابردار: علی اصغر هاشمی؛ صداگذار: حسن مهدوی؛ اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری؛ نویسنده متن: اکبر روح؛ گوینده متن: جنی هبهب.
 

هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر ماه تا 2 دی ماه 1402 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

|| گزارش و گفت و گو از تورج اردشیری‌نیا

|| عکس از الهام‌سادات روئین‌تن

منبع: فاش نیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi