شناسه خبر : 107406
چهارشنبه 20 دي 1402 , 15:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهیدان «علی‌اکبر شیرودی» و «احمد کاظمی» تا «طیب حاج‌رضایی» بر پرده سینما

سهم آثار مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در دو بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» مشخص شد.

به گزارش دفاع‌پرس، با اعلام نهایی آرای هیأت انتخاب که شامل داریوش ارجمند، روح‌الله سهرابی، حسین زندباف، محمدرضا عباسیان، محمدحسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند بودند، آثار بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مشخص شدند.

سهم آثار مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فیلم‌های «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد؛ «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران؛ «احمد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد؛ «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده؛ «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی؛ «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی می‌باشد. 

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری 

فیلم‌سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌والی‌نژاد، اثری با محوریت شهید شیرودی و با بازی میلاد کی‌مرام است.

تدوین این اثر سینمایی توسط میثم مولایی و جلوه‌های ویژه بصری آن توسط جواد مطوری، صداگذاری توسط بهمن اردلان و ساخت موسیقی توسط مسعود سخاوت‌دوست انجام شده است تا در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت داده شود. 

فیلم‌های «جشنواره فجر» که به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازند

این اثر جنگی اکشن که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده با نگاهی متفاوت، رشادت‌، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد. «آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» است.

این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی

فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه‌کنندگی عباس نادران تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است که به روایت زندگی یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می‌پردازد. کارگردانی فیلم «مجنون» را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند.

عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد هم در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود.

فیلم‌های «جشنواره فجر» که به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازند

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، که در ژانر حادثه‌ای و با روایتی ملتهب از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم ساخته شده است.

تینو صالحی‌، هنرمند باسابقه عرصه تئاتر، در این اثر ایفاگر نقش شهید کاظمی است. همچنین از لوگوی فیلم که طراحی آن برعهده محمد روح‌الامین بوده است، رونمایی شد. «احمد» به نویسندگی امیرعباس ربیعی و رضا محبی‌نوری که در بخش مسابقه چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (سودای سیمرغ) حضور دارد، این روزها آخرین مراحل پس‌تولید خود را پشت سر می‌گذارد.

فیلم‌های «جشنواره فجر» که به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازند

فیلم سینمایی «احمد»، محصول مشترک موسسه تصویرشهر و سازمان سینمایی سوره است و اسامی سایر بازیگران و عوامل آن در اخبار بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد. عکس خبر از امیرحسین غضنفری است.

فیلم سینمایی «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی

فیلم سینمایی «دست ناپیدا» اثری به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی است که به موضوع کتاب «حوض خون» می‌پردازد. شاه‌حسینی گفته؛ این فیلم در اصل «شب بخیر فرمانده ۲» است. یک‌زمانی در فیلم شب بخیر فرمانده به سراغ نقاط مرزی رفتم و امروز با دوربین سراغ زنانی آمدم که لباس می‌شویند. من شخصا در دوران دفاع مقدس جز لباس‌شویان نبودم اما از کسانی بودم که لباس‌ها را می‌سوزاندم. قصه از این قرار بود که لباس‌هایی که خیلی کهنه و پاره بود و نمی‌شد کاری برایش کرد را می‌سوزاندم.

این کارگردان سینما با تاکید براینکه در این فیلم جدید سینمایی تماما به خاطرات شخصی از دوران دفاع مقدس می‌پردازم، گفت: نکته جالب این خاطرات شیشه‌های عطری بود که از شهدا در این لباس‌ها جا می‌ماند و وقتی لباس‌ها را می‌سوزاندیم؛ بوی خون و عطر آمیخته می‌شد که یک عطر غریب بود که هنوز من آن را احساس می‌کنم و زمان فیلمبرداری چند شیشه از همین عطرها را داخل آتش انداختم تا عوامل متوجه این عطر شوند. آن‌ها نمی‌فهمیدند منظور من از این کار چیست درحالی که من می‌خاستم فضای متفاوتی را برای عوامل ایجاد کنم هرچند این در فیلم فهمیده نمی‌شود، چون بویی در فیلم قرار نیست حس شود.

فیلم‌های «جشنواره فجر» که به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازند

وی درباره لوکیشن فیلم و علت انتخاب آن عنوان کرد: تمام فیلمبرداری ما در حاشیه کارون و روستاهای اهواز صورت گرفته است. علت این انتخاب وجود کارون بود چراکه حدود ۳۰۰ زن قرار است در کارون لباس بشورند و ما نیازمند چنین فضایی بودیم که تنها در اهواز موجود بود.

«صبح اعدام»به کارگردانی بهروز افخمی

فیلمبرداری فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است که از ۱۷ مردادماه در شهر تهران کلید خورده بود.

علاوه بر ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می‌کنند.

فیلم‌های «جشنواره فجر» که به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازند

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی

میرو فیلمی به کارگردانی حسین ریگی است که پس از حدود دو ماه فیلمبرداری در شهرستان چابهار، در حال تدوین و گذران مراحل فنی است. «میرو» با حضور بازیگرانی چون سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشار و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان تولید شده است.

این فیلم سومین اثر سینمایی ریگی از فیلمسازان بلوچ کشور پس از فیلم‌های تحسین شده «لیپار» و «هوک» است که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در بستر قصه‌ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه ۶۰ روایت می‌شود.

فیلم‌های «جشنواره فجر» که به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازند

گفتنی است؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاران فیلم سینمایی «میرو» بوده و سعید الهی که مستند اخیرش بنام «قوی دل» در جشنواره بین‎المللی سینما حقیقت موفق به کسب ۴ تندیس در بخش‌های کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

انتهای پیام/ 121

 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi