شناسه خبر : 107885
یکشنبه 08 بهمن 1402 , 11:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خباثت و بی‌اخلاقی یا جهالت و بی‌اطلاعی

فاش نیوز - وجود تک نامزد در  یک یا دو حوزه انتخابات خبرگان رهبری  موجب گردیده که تحلیل‌هایی ناقص بویژه در خصوص استان خراسان جنوبی که در دوره گذشته حضرت آیت الله رئیسی از آنجا به مجلس خبرگان راه یافته است، صورت بپذیرد؛ تا جایی که برخی اینگونه القاء کنند که شورای نگهبان تعمدا راه را بر رقبای ایشان بسته تا وی در این صحنه به تنهایی و بدون رقیب بتواند حتی با یک رای هم که  شده، پیروز انتخابات شود. رسانه‌ای اینگونه تیتر زد رقابت رئبسی با خودش یا همین رسانه به نقل از کسی که هم حزبی‌هابش از ترس عدم قبولی در آزمون علمی در چند دوره پیاپی، انتخابات خبرگان را تحریم کردند، به مرحوم حضرت علامه مصباح یزدی حمله کرده و با فلسفه بافی اینگونه عنوان می‌دارد: وقتی سید ایراهیم رئیسی فقط با یک رای می‌تواند از حوزه خراسان جنوبی وارد مجلس خبرگان شود دیگر بر اساس کدام تعریف می توان چنین پدیده‌ای را انتخابات نامید. در این خصوص نکاتی تقدیم عزیزان می گردد: 

۱- این اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته هم وجود داشته است؛ به همین منظور نامزدهای تایید صلاحیت شده می توانند با جابجایی این خلاء را پر کرده و با نامزد دیگر به رقابت بپردازند. ۲- تبصره ۲ ماده ۴ قانون انتخابات خبرگان رهبری برای چنین مواردی پبش‌بینی کرده است بگونه‌ای که در صورت چنین وضعیتی انتخابات با تشخیص و پیشنهاد وزارت کشور و موافقت شورای نگهبان، برگزار نمی­ گردد. انتخابات در این حوزه ها، همزمان با اولین انتخابات سراسری بعدی برگزار خواهد شد و سخنگوی شورای نگهبان هم در مصاحبه خود صریحا اعلام نمودند که  انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار نمی شود.

۲- عضویت برای خبرگان رهبری شرایط خاص خود را دارد و هر کسی نمی‌تواند صرف داشتن سطح ۴ و یا حتی طی کردن چند دوره درس خارج از آزمون کتبی موفق بیرون آید.لذا اینکه تعداد کسانیکه دارای صلاحیت علمی و صلاحیت سیاسی و اخلاقی باشند کمتر از ثبت نام کنندگان باشد، امری عادی است. از طرفی شورای نگهبان  دچار مصلحت اندیشی نم‌شود و بدلیل نبود رقابت افراد فاقد صلاحیت را تایید نمی‌نماید.

۳- بر عکس انتخابات مجلس شورای اسلامی که عده ای حاضرند برای ورود به مجلس میلیاردها تومان هزینه نمایند  آقایان علما عموما دیگران را اصلح می‌دانند و خود را کنار می کشند و حاضر به رقابت با دیگر علما نیستند؛ بطوریکه در مواقعی بزرگان حوزه از علمای واجد شرایط تقاضا می کنند که در صحنه حاضر شوند.

 ۴- اگر شورای نگهبان در پی کم کردن زحمت آقای رئیسی بود تا ایشان با خیالی آسوده [آنگونه که بعضی از تحلیل گران و رسانه ها مطرح می کنند] وارد مجلس خبرگان شود می توانست با مصلحت اندیشی چند نفر دیگر که هم سویی کامل با آقای رئیسی داشتند را تایید کند تا هم فضا را رقابتی نشان دهد و هم آن نامزدها با انفعال خود زمینه رای آوری ایشان را فراهم نمایند؛**[همانگونه که آقای جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به عنوان یار پوششی آقای روحانی عمل نمود.**

۵- بعضی خرده گرفته‌اند که چرا آقای رئیسی در تهران نامزد نشده است؟در جواب این افراد باید گفت اولا چه ضرورتی برای چنین کاری وجود دارد و مگر او در پی زورآزمایی با دیگر علماست؟ ثانیا آقای رئیسی دو بار با رای همین مردم به خبرگان و ریاست جمهوری راه یافته و اخلاق حکم می کنند که باز هم در کنار آنان باشد و به آنان پشت نکند.

۶- و نکته از همه مهمتر اینکه بدون تردید هر نامزدی که در استان خراسان جنوبی با جناب آقای رئیسی به رقابت بپردازد از قبل باید خود را شکست خورده قلمداد کند چرا که آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری در مشارکت ۷۴ درصدی این استان که ۴۲۲۵۹۹ نفر در آن شرکت کردند ۳۴۳۱۰۶ رای را به خود اختصاص دادند و اگر به فرض محال ۱۰۰ درصد مردم استان پای صندوق رای بیایند و ۲۶ درصد هم در کنار این تعدادی که به ایشان رای ندادند قرار گیرند باز هم آقای رئیسی پیروز این رقابت خواهد بود.

۷- در پایان توجه عزیزان را به یک قطعه تاریخی جلب می کنم. در سال ۱۳۶۰ و پس از انفجار دفتر تخست وزیری که به شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر منجر گردید همه نگاه ها به حضرت آیت الله خامنه‌ای معطوف شد. در این میان چند نفر دیگر نیز نامزد شدند ولی همگی اذعان نمودند که ما هیچ رقابتی با ایشان نداریم و تنها و تنها برای اینکه معاندین و طعنه زنندگان نگویند چنین پدیده‌ای را نمی توان انتخابات نامید به عنوان نامزد ثبت نام نمودند. لذا وضعیت انتخابات خبرگان استان خراسان جنوبی شامل یکی از ۳ وضعیت ذیل خواهد بود:

۱- نامزدی از حوزه دیگر بیاید و یا شورای نگهبان کسی از معترضین به رد صلاحیت را بررسی مجدد نموده و تایید نماید و او در کنار آقای رئیسی قرار گیرد اما با او رقابت نکند.

۲- نامزدی همانند مورد اول در مقابل آقای رئیسی قرار گیرد و با او بطور جدی رقابت نماید و خود را در معرض رای مردم قرار دهد که با توجه به گذشته شکستش قطعی است.
۳- آقای رئیسی بلارقیب بماند که در آن صورت بطور قطع  تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ دوره وی تمدید خواهد شد. والعاقبه للمتقین
 
|| سیدمحمدرضا میرشمسی
 

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi