شناسه خبر : 108446
پنجشنبه 26 بهمن 1402 , 12:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قابل توجه داوطلبان و نامزدهای نمایندگی مجلس

فاش نیوز - یکی از داوطلبان شرکت در نمایندگی مجلس چندی پیش، از روی خیرخواهی درخواست کرده بود که نصایحی در خصوص انتخابات مجلس به ایشان بگویم. اکنون ترجیح می‌دهم نکاتی را به همه نامزدهای انتخاباتی عرض کنم؛
۱- اولین شرط نمایندگی گذر از منافع شخصی و فامیلی و...است. حرمت و شرافت نمایندگی ایجاب می کند داوطلبان از خود شخصی عبور کنند و به خود اجتماعی برسند.
۲- هر نماینده باید به درکی از منافع ملی نائل آید و میان منافع حوزه انتخابیه و منافع ملی پیوند هم‌افزا ایجاد کند. چون به نص قانون اساسی، در برابر همه ملت و نه تنها حوزه انتخابیه مسئولیت دارد. این مسأله در کشور ما که در آن مجلس دوم یا «سنا»یی وجود ندارد، ضرورت بیشتری هم پیدا می کند.
۳- دو وظیفه اصلی نماینده قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است. قانونگذاری برای همه ملت است. بنابراین شناخت منافع ملی شرط لازم است و برای انجام وظیفه نظارت هم شجاعت و بی‌طرفی لازم است. کسی که دانش ملی و یا شجاعت و بی‌طرفی ندارد، بهتر است از عرصه کنار برود؛ و رای دهندگان نیز در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری کنند.
۴- با توجه به این دو وظیفه، دخالت نماینده در امور اجرایی و عزل و نصب مدیران، او را مستقیما از وظیفه نظارتی و غیر مستقیم از وظیفه قانونگذاری دور می کند. در ادوار گذشته بارها متوجه این آسیب بوده ایم و صدمات بزرگی از آن خورده ایم.
۵- آداب رقابت بین داوطلبان و وعده‌های مطلوب و ممکن به رأی‌دهندگان دو روی سکه رفتار انتخاباتی سالم هستند. وعده‌های فریبکارانه برای جلب نظر رأی دهندگان خطای نابخشودنی است. نقد به رقبای موجود و روندها و عملکردهای ادوار گذشته نیز باید عقلانی و منصفانه باشد. برخی از نمایندگان ادوار گذشته از این آزمون سربلند بیرون آمدند.
۶- انجام درست وظیفه نمایندگی در هر دو وظیفه اصلی نیاز به ارتباط و تعامل مستمر با جامعه و مردم دارد. در وظیفه قانونگذاری، به متخصصان و در وظیفه نظارتی، به ارتباطات با کارشناسان نیاز هست؛ چون ارتباط با کل جامعه ممکن نیست و سودجویان و فرصت‌طلبان نیز در کمینگاه سودجویی و فرصت‌طلبی صاحبان قدرت نشسته اند. ارتباط تعریف‌شده با نهادهای مدنی و صنفی شناسنامه‌دار و خوش‌نام و تقویت آنها مهم است؛ تا نماینده در محاصره فرصت‌طلبان و سودجویان قرار نگیرد و بتواند ارتباط ساماندهی شده با جامعه داشته باشد.

|| دکتر خسرو قبادی(۲۲ بهمن ۱۴۰۲)

اینستاگرام
سلام ، اگر چنین نمایندگانی در مجلس داشتیم که شش شرط را داشته باشند وضعیت اقتصاد اینطور آشفته نبود البته تحقیق مردم و انتخاب نامزد اصلح شرط اول و اساسی برای شرکت در انتخابات است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi