شناسه خبر : 108568
دوشنبه 30 بهمن 1402 , 09:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دشمنانِ ایران در هیچ نقطه‌ای در امان نیستند

فاش نیوز - ۲۹ آذر ۱۴۰۲، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه یک تحول و انقلاب در توان نیروی دریایی سپاه ایجاد شده است، اظهار داشت: ‌شناورهایی طراحی کرده‌ایم تا بتوانند موشکهایی با برد بالاتر را شلیک کنند.
وی سرعت بالاتر و توانمندی منحصر‌به‌فرد را از دیگر ویژگی‌های این شناورها دانست و افزود: ‌این شناورها ‌تماماً توسط متخصصان ایرانی در صنعت دفاعی و نیروی دریایی سپاه طراحی و ‌ساخته شده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه موشک‌هایی که ‌بر روی شناورهای سپاه نصب شد‌ه‌اند مجهز به هوش مصنوعی فرمان‌پذیر بعد از شلیک هستند، خاطرنشان کرد: این موشک‌ها با توجه به تأکیدات فراوان فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به «استعداد، کمیت و کیفیت» بردافزایی شده است.
وی با بیان اینکه موشک‌هایی با همکاری متخصصان صنعت دفاعی در وزارت دفاع‌ و ستاد نیروی دریایی سپاه ساخته شده است، گفت: این موشک‌ها بر روی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی سپاه نصب شده است و نصب موشک بر روی تمام شناورها ادامه خواهد داشت.
هیچ نقطه امنی برای دشمنان 
در هیچ جای جهان وجود ندارد
23 بهمن 1402، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه سپاه پاسداران شبکه اول سیما، با اشاره به قدرت نیروی دریایی سپاه، تصریح کرد: قدرت دفاع و تهاجم دریایی ما با ورود انبوهی از پهپادها، موشک‌های کروز و حتی موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با قابلیت هدف قرار دادن شناورهای رزمی در دریا، یک مجموعه بسیار پیچیده و در هم تنیده‌ای از توانمندی‌های به‌روز و پیشرفته و مدرن را نشان می‌دهد. وی ادامه داد:‌ در نیروی دریایی سپاه ما چند دستاورد جدید داشتیم؛ اولین مسئله کار مشترک بین نیروی هوافضا و نیروی دریایی سپاه پاسداران بود که با شلیک یک موشک بالستیک دوربرد از روی یک ناو جنگی با موفقیت انجام گرفت و این دستاورد جدید، بردِ نفوذ و قدرت دریایی ما را تا هر نقطه دلخواه افزایش داده است.
فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین با اشاره به سایر توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: ناوهای اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها ظاهر شوند و طبیعتاً وقتی می‌توانیم از آنها موشک شلیک کنیم، هیچ نقطه امنی برای قدرتی که بخواهد برای ما ناامنی ایجاد کند، وجود ندارد.
شلیک موفقیت‌آمیزِ موشک دوربرد  از روی شناور برای نخستین بار در جهان
یک روز بعد از این سخنان در 25 بهمن 1402، برای نخستین بار در جهان دو موشک بالستیک با برد حدود ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل دو کانتینر که بر ‌روی ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی نصب شده بود، شلیک شد و با موفقیت هدف موردنظر را منهدم کرد. در این روز نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصاویر شلیک موشک بالستیک از خانواده فاتح از روی شناور شهید مهدوی را منتشر نمود.
در این تصاویر 2 موشک بالستیک از داخل 2 کانتینر که به‌روی ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی نصب شده است شلیک شد و با موفقیت هدف موردنظر را منهدم کرد. موشک بالستیک شلیک‌شده دارای برد حدود 1700 کیلومتر بود.
ناو شهید مهدوی اسفندماه سال گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی الحاق شد. این ناو، یک ناو کاملاً ایرانی، سنگین، چندمنظوره و دوربرد است. این ناو قادر است انواع بالگرد، انواع پهپاد و شناورهای موشک‌انداز را حمل کند و درون خود انواع سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را جای داده است. این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه‌ سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.
شهدا زنده هستند 
و دشمن هم باید نام آنها را ببرد
یک روز بعد از این رونمایی در 25 بهمن 1402، هفتمین همایش ملی شناورهای تندرو با حضور ۲۰۰ دانشجو و متخصص در زمینه طراحی و ساخت به میزبانی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر برگزار شد. 
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در این همایش در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در بوشهر گفت: سه فروند شناور پیشرفته تندرو با قابلیت نصب موشک‌های با برد بالا توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.
وی اظهار نمود: این شناورها در کارخانه شهید محلاتی سپاه در بوشهر، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و یک شرکت دانش بنیان داخلی تولید شده است.
وی افزود: در طراحی و ساخت شناورهای پیشرفته تندرو به موضوعات تاب‌آوری، دریامانی و دریانوردی توجه شده است.
وی تصریح کرد: نخستین بار از روی شناور پیشرفته شهید مهدوی که اقیانوس پیما است، موشک بالستیک شلیک شد و هزاران کیلومتر هدف را زد.
دریادار تنگسیری افزود: از این جهت شناورها به نام شهدا نامگذاری می‌شوندکه معتقدیم شهدا زنده هستند و دشمن هم باید نام آنها را ببرد.
وی گفت: ۴۵سال هست که دشمن ما را تهدید می‌کند و این تهدیدها هم همیشه وجود خواهد داشت اما ما باید آمادگی رزم خود را بالا ببریم که این مهم با جدیت در نیروهای مسلح در حال انجام است.
اهمیت فوق‌العادۀ این دستاورد عظیم 
و بی‌نظیر
علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل سیاسی در مورد اهمیت این دستاورد عظیم و بی‌نظیر در 25 بهمن 1402 در روزنامه آرمان امروز نوشت:
«ایران برای اولین بار شلیک موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با برد ۱۶۵۰ کیلومتر را از روی یک کشتی غول پیکر نمایش داد. در این خصوص چند نکته باید ذکر شود:
قابلیت شلیک موشک از روی کشتی  مربوط به الان نیست. حداقل ۱۵ سال پیش، یکی از فرماندهان سپاه دستیابی به این توانایی را اذعان کرده و نکته مهم اینست که ارتش و سپاه جمهوری اسلامی هیچ‌گاه توانایی‌های به روز خود را نمایش نمی‌دهند تا تسلیحات و تاکتیک‌های نوین آنان لو نرود.
قابلیت شلیک موشک بالستیک از روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما به ایران این امکان را می‌دهد که هر کشتی نظامی و غیرنظامی را به یک پایگاه موشکی متحرک روی آب تبدیل کند و برای هدف قرار دادن هیچ کشوری محدودیت نداشته باشد.
 دیگر همه به این نتیجه رسیده‌اند که ایران قابلیت ساخت موشک‌های قاره‌پیما را دارد اما این نوع موشک‌ها بسیار گران قیمت هستند و برای حمل محموله‌های جنگی متعارف مقرون به صرفه نیستند؛ به همین دلیل کشورها تنها کلاهک‌های اتمی را روی آنها سوار می‌کنند. 
اما قابلیت شلیک موشک از ‌کشتی می‌تواند جهتِ هدف قرار دادن موضعی با یک موشک بالستیک متعارف، در نقطه‌ای دور از خاک اصلی کشور، مورد استفاده واقع شود. از این به بعد ناوها و کشتی‌های موشک‌انداز می‌توانند در فاصله ۲۰۰۰ هزار کیلومتری از هر نقطه‌ای مستقر شوند و در صورت لزوم مأموریت محوله را با دقت به انجام رسانده و اهداف تعیین شده را منهدم سازند.
این توانایی جدید، اصل عدم تمرکز و پراکندگی تسلیحات و لانچرها را با موفقیت انجام می‌دهد؛ به عبارت دیگر موشک‌های مهم سپاه از طریق استقرار بر کشتی در سرتاسر آب‌های کره زمین می‌توانند مستقر شوند و هزینه تسلیحاتی و انسانی جنگ احتمالی با ایران برای هر کشوری را به شدت افزایش دهند. 
یکی از راهبردهای موفق ارتش آمریکا، استقرار موشک‌های کروز توماهاوک بر کشتی‌های جنگی است؛ یعنی آمریکا برای هدف قرار دادن کشورها از موشک بالستیک قاره‌پیما استفاده نمی‌کند اما با استقرار ناوگانش در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری کشورهای مدنظر آنها را تهدید و در صورت لزوم هدف قرار می‌دهد‌.  
برای نمونه در سال‌های اخیر در حملات متعدد به یمن، عراق، افغانستان، سوریه و... از کشتی‌های جنگی موشک انداز خود استفاده کرد. اما موشک‌های کروز توماهاوک، هم پایین‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کنند و نیز قدرت تخریب پایین‌تری به نسبت موشک‌های بالستیک دارند‌. 
سپاه پاسداران در سال‌های اخیر در حال ساخت و آب‌اندازی شناورهای اقیانوس پیماست و استقرار موشک‌های بالستیک روی آنها، توان بازدارندگی ایران را به شدت بالا می‌برد. نکته مهم شلیک‌های سپاه از روی کشتی، استفاده از لانچری به شکل کانتینر بود که اختفا و استتار مناسبی را برای موشک‌ها فراهم می‌کند. 
تمام اقدامات نظامی اخیر ایران در راستای بازدارندگی است؛ یعنی مجموعه اقداماتی که یک کشور انجام می‌دهد تا دیگران را از حمله و تهدید علیه خود منصرف سازد. ظاهراً این راهبرد تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است و گزینه حمله نظامی به ایران حتی در لفظ هم از سوی حاکمان کاخ سفید به کار برده نمی‌شود.»
رشد و ارتقای خیره کنندۀ 
دستاوردهای نیروی دریایی
روزنامه وطن امروز در 26 بهمن 1402 نوشت: «برد موشک‌های بالستیک ایران تا امروز از سقف 2 هزار کیلومتر فراتر نرفته، ولی با این ابتکار، یعنی به‌کارگیری آنها بر روی شناورها، این امکان وجود خواهد داشت که از عمق اقیانوس هند و دیگر نقاط دریایی جهان، این موشک‌ها به سمت اهداف خود شلیک شوند. 
حضور در اقیانوس‌ها و آب‌های دوردست طی چند سال اخیر در دستور کار نیروی دریایی سپاه قرار داشته و به این منظور شناورهای مختلفی از جمله شهید مهدوی، شهید رودکی و شهید باقری عملیاتی شده یا در آستانه به‌کارگیری هستند. 
تجهیزات نصب شده روی این شناورها، از پهپاد تا موشک‌های بالستیک را شامل می‌شود. 
نیروی دریایی سپاه از اواخر دهه 80 خورشیدی با تفکیک وظایف از نیروی دریایی ارتش، مسئولیت حراست از خلیج ‌فارس و تنگه هرمز را برعهده داشته که با توجه به برنامه جدید این نیرو و تجهیز آن به شناورهای بزرگ اقیانوس‌پیما، باید منتظر حضور پررنگ‌تر این نیرو در آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها نیز باشیم.
موشک شلیک شده از روی شناور که تصاویر آن روز سه‌شنبه منتشر شد، از خانواده فاتح است که از دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی محسوب می‌شود و به‌کارگیری آن- به ویژه علیه اهداف دریایی- به دلیل دقت بالا یکی از گزینه‌های اصلی در شناورهای سپاه خواهد بود. پیش از این البته موشک‌های هرمز و خلیج‌فارس نیز از همین خانواده فاتح با مأموریت صرفاً دریایی ساخته و عملیاتی شده بودند اما استفاده از موشک با برد 1700 کیلومتر علیه اهدافی در خشکی (در کویر مرکزی ایران) برای نخستین‌بار به نمایش درآمد. با توجه به ابعداد بزرگ شناورهای اقیانوس‌پیمای سپاه، این احتمال وجود دارد که در آینده انبوهی از موشک‌های بالستیک با بردهای مختلف روی آنها نصب شود.
دستاوردهای اخیر نیروی دریایی سپاه البته منحصر به تست موشک بالستیک از روی شناورهای اقیانوس‌پیما نبود. تصاویر تست موشک‌های عمودپرتاب پدافند هوائی از روی شناورهای تندرو نیز از دیگر توانمندی‌های جدی سپاه بود که تصاویر آن منتشر شد. 
سپاه پاسداران برای نخستین بار موشک‌های پدافندی عمودپرتاب از نوع نواب را بر روی شناور شهید سلیمانی نصب کرده بود. این موشک‌ها می‌توانند اهداف متخاصم هوائی را در بردی مناسب مورد اصابت قرار دهند و به این ترتیب توان پدافندی شناورها در عرصه دریایی بیش از پیش خواهد شد، چرا که با به‌کارگیری سامانه‌های عمودپرتاب امکان استفاده همزمان از چندین موشک به دلیل فضای کمتری که اشغال می‌کنند، وجود دارد.
با توجه به گسترش تهدیدات دریاپایه در نبردهای آینده، تقویت این حوزه چه در ارتش و چه در سپاه از سال‌های قبل در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته و احتمالاً به زودی این موشک‌های عمودپرتاب بر شناورهای بزرگ نیروی دریایی ارتش نیز نصب خواهد شد.
در کنار این، ورود انبوه هواپیماهای بدون‌ سرنشین در سازمان رزم دریایی کشور نیز موجب شده هم در ارتش و هم در سپاه، تمرکز بر طراحی و ساخت ناوهای پهپادبر مورد توجه قرار بگیرد. این پهپادها از انواع شناسایی تا رزمی و انتحاری هستند که تعداد زیادی از آنها روی شناورهای جدید حمل شده و از فواصل بسیار دورتر از مرزهای ایران می‌توان از آنها علیه اهداف متخاصم استفاده کرد.»
بازدارندگیِ عظیمِ دریایی
خدا را شکر دست ایران در عرصه موشک و پهپاد بسیار پر است و این توانمندی‌ها می‌توانند بر روی شناورها نصب شده و در راستای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدات، دشمنان را در هر نقطه از جهان با استیصال مواجه نمایند.
26 بهمن 1402، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان نمود: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که ارتش تروریستی آمریکا در منطقه صراحتاً اعتراف می‌کند که به‌دنبال درگیری با جمهوری اسلامی نیست؛ چراکه‌ می‌داند یارای مقاومت در برابر قدرت دفاعی ایران را ندارد.
سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه در حوزه‌های پدافندی، موشکی و پهپادی جزو قدرت‌های برتر جهان هستیم، گفت: امروز ما می‌توانیم اهداف متحرک شناور را هدف قرار داده و یا با استفاده از پهپاد‌های پیشرفته غیرقابل رؤیت، عملیات شناسایی را در هر نقطه‌ای انجام دهیم.
* کامران پورعباس 
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi