شناسه خبر : 35068
سه شنبه 19 خرداد 1394 , 15:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اجرای قانون خدمت رسانی به فرزندان شهدا

معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد:اجرای ماده 51 قانون خدمات رسانی به ایثارگران برای فرزندان شهدا کلید خورد

مهدی ایزدی، جانباز و برادر شهید و معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شهید نیوز با اشاره به اینکه نخستین آیین نامه اجرایی که بعد از ابلاغ قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران در دستور کار قرار گرفت و توسط دولت تصویب شد، آیین نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر بود، گفت: این آیین نامه با زحمات همکاران تعاون وامور اجتماعی، سایر بخش های مرتبط در بنیاد و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح تنظیم شد. این آیین نامه پله اولیه ارائه خدمات است و براساس آن مصادیق ایثار گری تشخیص داده میشود که چه کسی جانباز، چه کسی شهید، مفقودالاثر، آزاده و اسیر است که اساس کار خدمات رسانی است.

وی افزود: تمام مصادیق در 15 ماده، 89 بند و 11 تبصره بصورت کامل آمده و در جلسه 24 اردیبهشت 93 هیات وزیران تصویب و توسط معاون اول رییس جمهور به همه دستگاهای ذیربط ابلاغ شد. منظور از این آیین نامه، این است که این فردی که گروگان گرفته شده اسیر هست یا خیر، یا کسی که کشته شده شهید هست یا خیر و همینطور در مورد جانبازی و مواردی که ما در این آیین نامه بررسی کردیم همگی مربوط به خود شهید و ایثارگر بود و البته واضح است این موارد که مشخص شود در خود قانون در خصوص فرزند و همسر و خانواده وی و حوزه خدمات مشمول به صراحت قید شده وما نیز درصدد تکمیل آیین نامه های اجرایی ورفع نواقص احتمالی وآینده نگری برای آنان نیز هستیم که بخش هایی در جلسات مشترک با نمایندگان دولت به تصویب رسیده است و مابقی در حال نگارش نهایی واخذ تایید ها ومجوزهای مستتر در آن می باشد.

ایزدی گفت: در فصل یک قانون جامع تعریف ایثارگر آمده است که شهید، مفقودلاثر، جانباز، اسیر و آزاده از مصادیق آن است. در تبصره یک احراز مصادیق ایثارگری این قانون مطرح شده که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد تایید شده است وبه همین جهت این نخستین آیین نامه ای است که تصویب شده و درحال اجراست.

 

آیین نامه تعیین واحراز مصادیق شهید و ایثارگر

ایزدی با اشاره به اقدامات انجام شده تعاون وامور اجتماعی همزمان باپیگیری تصویب این آیین نامه گفت: 8700 پرونده فاقد فرم احراز شهادت شامل شهدای مونث و صغیر که فرم احراز شهادت بطور مجزا نداشتند اما پرونده هاشان در جریان بوده وبرخی جانبازان وایثارگران را در کوتاه ترین زمان تعیین تکلیف شده وحقوق ومزایای مشمولین قانون جامع اصلاح شد و بسیاری موراد دیگر سرو سامان گرفت.
وی افزود: در زمینه مستمری جانبازان، نامادری بی سرپرست شهدا و خواهران و برادران معلول شهدا نیزپیگیری لازم صورت گرفت که با توجه به برطرف شدن موانع قانونی در مجلس در این زمینه اقدام خواهد شد. البته گفتنی است حقوق بگیران قبلی را ثابت نگه داشته ایم تا تعیین تکلیف شوند.
ایزدی با اشاره به اینکه مستمری جانبازان با قید غیر حالت اشتغال که بر اساس قانون نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی شوند تا زمانی که فاقد درآمد هستند- که این یک قید قانونی است- برعهده بنیاد است گفت: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال 91مصوب شده و تا پایان سال 95 قابلیت اجرا دارد. قانون جامع نیز 4 سال بصورت آزمایشی است.
وی با اشاره به اینکه مستمری رزمندگان معسر بسیجی وسایر خدمات آنان با خود بسیج است گفت: بر اساس قانون بنیاد در این زمینه وارد نمی شود.


در قانون نوه شهید امتیاز فرزند جانباز 50 درصد را ندارد
معاونت تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه در بند الف ماده44 قانون پنجم توسعه آمده که فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قانون برای شخص جانباز 50 درصد به بالا به استثنای حق خودرو، کاهش ساعت کاری و حق پرستاری برخوردار است نه اینکه فرزند شهید جانباز 50 درصد است گفت: در همین بند آمده است که امتیازات ناشی از این بند شامل بستگان فرزند شهید نمی شود.

 

پرداخت فوق العاده ایثارگری بر مبنای بند الف ماده 44 برنامه توسعه پنجم
ایزدی با بیان اینکه تا قبل از قانون پنجم توسعه چیزی به عنوان فوق العاده ایثارگری نداشتیم و برای نخستین بار در قانون جامع تحت عنوان طرح خدمات رسانی ایثارگران پیشنهاد شد گفت: 25 درصد حداقل حقوق به ایثارگران فوق العاده ایثارگری پرداخت می شود که این طرح در سال 84 در دولت هشتم راستای اصل 123 قانون به مجلس رفته است که دو سال بعد مصوب شد و در سال 91 برای اجرای آزمایشی به مدت 4 سال ابلاغ گردید.
ایزدی گفت: در این قانون آمده که 25 درصد فوق العاده ایثارگری به جانبازان شاغل بالای 25 درصد، شهدا، مفقودلاثرها و آزاده ها پرداخت شود که بند الف ماده 44قانون خدمات کشوری این قانون را در زمینه خدمات به فرزندان شهدا تکمیل کرد.
وی در توضیح قانون خدمات کشوری که سال 86 مصوب شد و بر مبنای امتیاز بندی در بند 68 دیده شده بود گفت: بر  این مبنا فوق العاده ایثارگری بر اساس مدت حضور در جبهه یا مثلا مدت اسارت 1500 امتیاز و دارندگان نشان دولتی 750 امتیاز که در قانون جامع جانبازان بالای 25 درصد، شهدا و آزادگان با قید غیر حالت اشتغال که همه شهدا حالت اشتغال محسوب می شوند آمده بود که بر اساس قانون عمل خواهد شد.
وی افزود: سال 90 که قانون پنجم توسعه ابلاغ شد، به فرزندان شهدا نیز فوق العاده ایثارگری بر مبنای بند الف ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه پرداخت و امتیاز 1500 به فرزندان شهدا نیز داده شد درحالیکه قبلا این امتیاز تحت عنوان فوق العاده ایثارگری پرداخته شده بود که این طبق قانون اشکال دارد و طبق قانون پرداخت دو امتیازبا یک عنوان ممنوع است.

 

فوق العاده ایثارگری اجرا وبه ترتیب جاری میشود

وی با اشاره به صراحت ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تاخیر در اجرای برخی موارد آن گفت: در این قانون آمده کلیه دستگاه ها به شهدا و جانبازان بالای 25 درصد شاغل و آزادگا ن شاغل (قید شاغل دارد) مبلغی معادل 25 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را به عنوان فوق العاده ایثارگری پرداخت کند. البته در مورد مستخدمین غیر دولتی مبلغ یاد شده توسط بنیاد پرداخت می شود که منظور شهدای مردمی است. فوق العاده ایثارگری بر مبنای موخر بودن قانون درحال اجراست. ماده 51 در خصوص شهدا اعمال شد و برخی موراد را منع کرد.
وی افزود: به همه ایثارگرانی که مشمول خدمات کشوری هستند فوق العاده تعلق می گیرد. فرزندان شهدا و جانبازان و رزمندگان فوق العاده قانون خدمات کشوری می گیرند.

ایزدی در پایان با اشاره به اینکه ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا خواهد شد گفت: با توجه به برداشت های متفاوت ، نقص برخی موارد مطروحه  ، موانع قانونی و آنچه ذینفعان باید از این قانون بدانند  ،کار را کمی پیچیده کرده بود وخدا راشاکریم که با بررسی های عمیق ورویکرد به آینده موانع عمل به این قانون در بنیاد شهید برطرف شده و ماده 51 که از قبل برای برخی ذینفعان برقرار شده بود به زودی وبا رفع موانع قانونی برای فرزندان شهدای شاغل در بنیاد شهید هم اجرا گردد ، که البته هفته گذشته در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شده است. شایسته است از توجه ویژه وپیگیری های مستمر حجت الاسلام والمسلمین آقای شهیدی نماینده ولی فقیه،معاون رئیس جمهوروریاست بنیاد در این خصوص تشکر نمایم.

 

اینستاگرام
قانون فوق در اموزش وپرورش تا این تاریخ اجرایی نشده است
اين قانون ماده ٥١ خدمات ايثارگران در آموزش وپرورش استان البرز هم اجرا نمي شود مگر قانون دريك كشور فرق دارد بين اداره ها. اي مسؤل بنياد لطفا جواب بدهيد
باسلام ، اقای ایزدی چرا تبصره 2 ماده 39 قانون جامع برای چانبازن شاغل در بنیاد اچرا میشود ، اما برای جانبازان شاغل در دیگر ادارات اجرا نمیشود ؟؟؟ نکند قضیه همان شتر مرغ و یا شتر گاو پلنگ باشد !!!!
بخدا تبعیض و حق کشی به این اشکار ی در هیچ جای دنیا دیده نشده ؛ اخه چرا ااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام اقای ایزدی: ماده 51 قانون جامع به اثیارگران را یک بار دیگر مطالعه فرمایید در مورد جانبازان 25 درصد تحت عنوان شاغل قید نشده فقط در ازادگان قید شاغل امده بس مسله فرقی نمی کندانهایکه بازنشسته ویا غیر شاغل بایستی از طریق بنیاد تامین و برداخت میگردد طبق نظر قانونگذار در تبصره1 ماده 51 قید شده به هرحال اقای ایزدی حق گرفتن است شما در مورد فرزندان عزیز شهدا اطلاع رسانی می کنید در مورد جانباران شاغل و بازنشسته و غیر شاغل سکوت میکنید علت چیست برادر عزیز اگر نمیخواهید ماده 51 اجرا کنیدچرا قضیه را بیچیده و توجیهی میکنید یا ماده 51 را اجرایی کنید اگر این کار را نمی کنید از مجلس شورای اسلامی بخواهید ماده 51 را حذف کنند هم خیال بنیاد راحت شود و هم اثیارگران بازنشسته نیروهای مسلح و در ضمن بند 2 ماده 68 قانون خدمات کشوری در حالات -رزمندگی-جانبازی-اسارت می باشد و به ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به اثیارگران ربطی ندارد چون اگر ربطی داشت قانون گذار ان را تصویب می کرد با تشکر از برادران عزیز سایت فاش نیوز.
سلام
جناب ایزدی چرا کمبود بودجه برای فرزندان شهدا وجود دارد ولی همین قانون که درخصوص جانباز و فرزند شهید یکسان است فقط برای جانبازان شاغل در بنیاد که بعضا خود نیز مسئول اجرای این قانون هستند اجرا میشود جای بسی تاسف است از متولی اول ایثارگران در کشور
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi