شناسه خبر : 59810
چهارشنبه 06 تير 1397 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت سالروز ترور مقام معظم رهبری در مسجد جامع ابوذر؛

روایتی از مسجد ابوذر در مسیر انقلاب

کمتر کسی را در مناطق جنوب غرب تهران می‌توان یافت که نشانی از مسجد جامع ابوذر نداشته باشد. این مسجد که همواره یکی از مسیرهای اصلی راهپیمایی‌های 22 بهمن و روز جهانی قدس در پایتخت ایران اسلامی به شمار می‌رود، بخشی از حافظه تاریخی مردمی را شامل می‌شود که انقلاب خویش را از مساجد آغاز کردند و همواره نیز از چنین سنگرهایی به پاسداری آن برمی‌خیزند.

http://media.shabestan.ir/Original/1397/04/05/IMG16185200.jpg

مسجدجامع ابوذر در خیابان ابوذر یا همان فلاح سابق، واقع است که محل زندگی چندین شهید و جانباز دفاع مقدس است. به طوری که طبق آمارهای رسمی، منطقه 17 با 4200 شهید رکودار بیشترین تعداد شهدا در میان محلات شهری سراسرکشورمان است. یادمان انفجار بمب منافقین برای ترور مقام معظم رهبری، سرفصل تاریخچه پرافتخار این مسجد است که هر ورق آن به خون شهیدی آغشته شده و مملو از روزهای پرافتخار دیگری نیز است. روزهایی که طی آن، مردم مذهبی این محله در سنگر مساجد، حماسه‌های ماندگاری را خلق کرده‌اند حماسه‌هایی که بازیگرانش را شهدا و جانبازانی چون رهبر عالی قدر نظام اسلامی تشکیل می‌دهند.

بعد از پیروزی انقلاب برای اداره کشور و ساماندهی بخش های مختلف نیاز به یک تشکل بود، حزب جمهوری اسلامی از سوی چهره هایی همچون شهید مظلوم آیت الله بهشتی تشکیل شد و به واسطه همین حزب و افراد آن، انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس و همه امور در کشور ساماندهی شد، به گفته حجت الاسلام مطلبی، امام جماعت مسجد جامع ابوذر، هر هفته در حزب جلسه تشکیل می شد و علما در آنجا حضور می یافتند. وی می افزاید: خاطرم هست یک شب مقام معظم رهبری برای علما و روحانیون صحبت می کردند. تقریبا حدود 500 تا 600 روحانی جمع شده بودند که ایشان به علما و روحانیون و طلبه ها نصیحت کردند و فرمودند: مشکل اصلی مساجد  ما این است که مروری بر قرآن برای مردم نداریم. نمی دانم این حرف که از زبان ایشان خارج شد، از چه دلی بود که بردل من نشست و بنده را جذب کرد. وقتی به مسجد برگشتم، تصمیم گرفتم هر هفته 4 شب در مسجد روی قرآن و محتوای آن کار کنم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتم، ماه رمضان و یک ماه کامل را برای بررسی محتوای قرآن در مسجد اختصاص دهم و نتیجه آن هم این شد که قرآن را در حد و اندازه خودم برای مستمع این مسجد که نه عالم هستند و نه طلبه بلکه نمازگزاران عادی هستند تفسیر کنم. آمدن مقام معظم رهبری به این مسجد درایت، بیداری و بصیرت شخص ایشان را نشان می داد. آن زمان مقام معظم رهبری نماینده مجلس بودند و هنوز این مقاماتی که امروز دارند، وجود نداشت. در آن زمان کشور را توطئه و شایعه گرفته بود، به طوری که اگر در هر خانه باز می شد و 5 نفر در آن خانه دور هم نشسته بودند، نقل مجلس آنها شایعه سازی بود. عده ای در خارج و عده ای در داخل کشور این شایعات را می‌ساختند و داخل خیابان و بین مردم می چرخاندند.

 مطلبی اظهار می کند: روزی که قرار بود، مقام معظم رهبری به مسجد جامع ابوذر بیاید. قبل از آن روزنامه جمهوری خبر این حضور را چاپ کرده بود. خودمان هم در سطح منطقه تبلیغات کرده بودیم، البته دهان به دهان از طرف مردم نیز این خبر پیچیده بود. نزدیک ظهر روز شنبه یک هفته قبل از 6 تیر بود که جمعیت در مسجد، میدان و خیابان ابوذر پر شده بود. نزدیک ظهر بود که به یکی از دکان های اطراف مسجد زنگ زدند و گفتند ایشان امروز به مسجد ابوذر نمی‌آید، چون امروز، روز استیضاح بنی‌صدر در مجلس است. آیت الله خامنه ای فرموده‌اند من باید حتما در مجلس باشم. ما هم که بغض از بنی صدر گلویمان را گرفته بود، از این بابت خوشحال شدیم، گفتیم شاید این لکه ننگ از کشور برداشته شود، با اینکه خیلی برای حضور مقام معظم رهبری زحمت کشیده و عرق ریخته بودیم، اما گفتیم عیبی ندارد، خوشحال بودیم که بنی‌صدر برداشته می شود.

 

 وی  ادامه می دهد: خودم فکر کردم که مقام معظم رهبری شاید دیگر به مسجد ابوذر نیاید، چون ممکن است برای هفته بعد جای دیگری وعده کرده و یا اصلا حضور نداشته باشند، اما 6 تیر مقام معظم رهبری، یک ساعت به ظهر مانده بود که ایشان به مسجد آمدند و از در روبروی مسجد که به خیابان اصلی باز می شود، وارد مسجد شده و در همان گوشه ورودی مسجد نشستند. 7 تا 8 نفر از هم‌زندانی‌ها و هم‌مبارزان انقلابی هم برای شنیدن سخنرانی ایشان به مسجد آمدند که حدود سه ربع در حلقه ای که در گوشه مسجد تشکیل داده بودند دور هم نشسته و درباره مسائل روز صحبت کردند.

 

امام جماعت مسجد جامع ابوذر می افزاید: من جلوی جمعیت بودم و مقام معظم رهبری پشت تریبون ایستاده بود، که دیدم یک فرد قدبلندی یک ضبط صوت در دستش است، صف های جمعیت را شکسته و جلو می آید،ضبط صوت را روی تریبون گذاشت که به سمت چپ سخنران باشد تا به قلب مقام معظم رهبری اصابت کرده و ایشان شهید شود و طولی نکشید که بلندگو شروع به سوت کشیدن کرد و مقام معظم رهبری فرمودند: بلندگو را درست کنید. که به ناگاه صدای عجیبی در مسجد پیچید و دیدم مقام معظم رهبری به سمت چپ و به پهلو روی زمین افتادند. شیون و گریه از طرف مردم بلند شد.

 وی در ادامه با اشاره به برنامه نماز جماعت این مسجد که در سه نوبت برگزار می شود، گفت: حضور مردم در این مسجد، چیزی حدود یک هزار نفر است که عموم آنها را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. سخنرانی اخلاقی و برگزاری دعای کمیل در پنجشنبه شب‌ها،‌ جلسات منظم تفسیر قرآن، بیان احکام و تحلیل مسائل سیاسی روز از جمله برنامه‌های عبادی، فرهنگی و اجتماعی است که در این مسجد مورد توجه است.


دعوت از چهره‌های سیاسی و اجتماعی شناخته شده از دیگر برنامه‌های مسجد ابوذر به شمار می‌رود که مطلبی درباره آن گفت: یکی از برنامه‌هایی که از مدت‌ها پیش در این مسجد مورد توجه است و به صورت مستمر ادامه دارد، دعوت از چهره‌های سرشناس سیاسی و اجتماعی است که با حضور خود در مسجد، علاوه بر طرح مباحث و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز، این امکان را برای اهالی این محله و مردم منطقه به وجود می‌آورند که بدون واسطه با مسئولین ارتباط برقرار کنند و مشکلات‌شان را با آنها در میان بگذارند. علاوه بر این مسئله در ایام خاص نظیر برگزاری انتخابات نیز چهره‌های سیاسی از جناح‌های مختلف دعوت می‌شوند تا مناظرات و مباحث خود را در میان مردم برپا کنند تا به این لحاظ آگاهی سیاسی عموم مردم بالا رود.

کتابخانه 13 هزار جلدی مسجد جامع ابوذر یکی از مهمترین بخش‌های فرهنگی آن است که تعداد زیادی از جوانان محله را جذب کرده است. باز بودن این کتابخانه نشانه‌ای از پویایی مسجد به شمار می‌رود که به همراه سایت مجاورش، از اماکن پر رفت و آمد این مسجد به شمار می رود.


دیدارهای مستمر هفتگی با خانواده‌ شهدا که گویی توسط حجت الاسلام رضا مطلبی و شهردار این منطقه صورت می‌گیرد، یکی از برنامه‌های ارزشی مسجد جامع ابوذر است که طبق گفته وی طی چندین سال به صورت مستمر برگزار می‌شود. در این دیدارها مسئولان محله با تهیه هدایایی در خانه شهدا حضور می‌یابند تا از مقام شامخ آنها تجلیل کنند. خانواده‌هایی که اگر تعداد آنها را به 4200 شهید این محله تقسیم کنیم، آن وقت است که آماری چند صد نفره از این خانواده‌ها پیش رو خواهد بود که رسیدگی به تک تک آنها زمانی طولانی را خواهد طلبید.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi