شناسه خبر : 66307
چهارشنبه 01 خرداد 1398 , 12:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سروقامتان بی ادعا

امنیت مقوله ای بسیار مهم و اساس توسعه پایدار هر کشوری است. موضوعی که در کشور ما در کنار تمام اقدامات صورت گرفته با ایثارگری سروقامتان (جانبازان بالای 70 درصد نیروی انتظامی)، 24 هزار جانباز و 13 هزار شهید ناجا که بدون هیچ چشم داشتی از جان و مال خود گذشتند، تحقق یافته است.

ناجا به عنوان بخشی از نیروهای مسلح کشورمان که طبق قانون ایجاد امنیت، حفظ و پاسداری از ارزش ها و دستاوردهای کشور را از دورترین نقاط صفر مرزی تا نقاط مختلف شهری و روستایی برعهده دارد، تاکنون موفق شده است با پشت سرگذاشتن همه فراز و نشیب های سخت، آرامش، اقتدار، آسایش و از همه مهمتر امنیتی پایدار را به مردم هدیه دهد.

* جانبازان سروقامت
جانبازان سروقامت اصطلاحا در نیروی انتظامی به اشخاصی گفته می شود که در حین انجام ماموریت های محوله دچار آسیب دیدگی و مجروحیت شدید شده و با بیش از 70 درصد آسیب دیدگی به درجه رفیع جانبازی نائل شده اند و تحت مراقبت های ویژه پزشکی نگهداری می شوند.
این نهاد انقلابی تاکنون توانسته است به لحاظ تلاش شبانه روزی خود علاوه بر موفقیت در ایجاد امنیت، به دلیل ارائه هر چه بیشتر خدمات به مردم، رضایت رهبر معظم انقلاب را نیز کسب کند و بر اساس نظرسنجی ها در جلب رضایت مردمی، بالاترین نمره قبولی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

* دریافت خدمات نیروی انتظامی از تولد تا مرگ
نیروی انتظامی درواقع از شاخص ترین سازمان هایی است که به صورت روزمره ارائه دهنده خدمات به مردم از بدو تولد تا زمان مرگ است و خدمات آن بر کسی پوشیده نیست اما به دلیل آشنا نبودن برخی افراد نسبت به از خودگذشتگی و تلاش این شب زنده داران حافظ امنیت، در برخی پیش داوری ها یا شبکه های مجازی مورد کم لطفی قرار می گیرند که به دور از انصاف است.

* 13 هزار شهید نیروی انتظامی
نیروی انتظامی تاکنون بیش از 13هزار شهید که بیش از 200 نفر از آنها دهه هفتادی بودند، در راه حفظ نظم و امنیت به خصوص مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.
در یک نگاه سطحی نیز می‌توان ارائه خدمات نیروی انتظامی را به بخش های پلیس های پیشگیری، راهنمایی و رانندگی، آگاهی، مبارزه با مواد مخدر، اطلاعات و امنیت عمومی، فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)، مهاجرت و گذرنامه، دیپلماتیک، بین الملل، مرزبانی و غیره تقسیم کرد که هر یک از این مراکز دارای زیرمجموعه هایی برای حفظ امنیت و ارائه خدمات به مردم هستند.

* تشکیل و راه اندازی نیروی انتظامی
از سال 1370 پس از ادغام شهربانی، کمیته انقلاب اسلامی و ژاندارمری وقت نیروی انتظامی تشکیل و راه اندازی شد که از آن زمان تاکنون این نیرو هفت فرمانده را در دوره های مختلف به خود دیده است؛ امیر سرتیپ محمد سهرابی اولین فرمانده نیروی انتظامی است که در دوران ادغام از سال 1370 تا 1371 عهده‌دار این مسئولیت بود.
در این خصوص سردار سرتیپ پاسدار رضا سیف اللهی نیز از سال 1371 تا 1375، سردار سرتیپ پاسدار هدایت لطفیان از سال 1375 تا 1379، سردار سرتیپ پاسدار خلبان محمد باقر قالیباف از 1379 تا 1384 سردار سرتیپ پاسدار خلبان علی عبداللهی علی‌آبادی به عنوان سرپرست در سال 1384 به مدت بسیار کوتاه و از سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم از سال 1384 تا 1393 به ترتیب به عنوان فرمانده نیروی انتظامی ارائه خدمت کرده اند.
بر همین اساس در تاریخ 18 اسفند 1393 نیز با صدور حکم فرمانده معظم کل قوا سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری با تاکید بر بهبود خدمات انتظامی و ابتکار عمل در برقراری امنیت و آرامش اخلاقی و اجتماعی به عنوان فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب و مشغول به کار شد که این خدمات همچنان ادامه دارد.

* ارتقای امنیت مهمترین هدف ناجا
سردار «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی در گفت وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا گفت: ارتقای امنیت مردم از مهمترین اهداف نیروی انتظامی است. به واسطه تلاش های شبانه روزی کارکنان این نیرو امنیت مردم ارتقا یافته و از آسیب های اجتماعی جلوگیری شده است.
وی افزود: سال گذشته گام های بسیار خوبی برای ارتقای امنیت برداشته شده است اما موضوع امنیت فراگیر و نیازمند حمایت همه دستگاه های مربوطه است.
سردار اشتری اظهار داشت: افزایش اختیارات، دسترسی های بیشتر و بهره مندی از زیرساخت ها و تجهیزات از جمله مواردی است که در زمینه ارتقای امنیت موثر بوده و می تواند با توجه به ظرفیت های موجود پلیس و تجربه آن اثرات مثبت تری در جامعه داشته باشد.

* تقدیم 24 هزار جانباز
سرهنگ «یونس عبدی» رئیس مرکز امور ایثارگران نیروی انتظامی نیز در گفت وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا تعداد جانبازان ناجا از ابتدای پیروزی انقلاب در عرصه شهربانی، ژاندارمری و پس از آن در قالب شکل گیری «نیروی انتظامی» را تاکنون 24 هزار جانباز عنوان کرد و گفت: همچنین از دوران دفاع مقدس تاکنون نیروی انتظامی 13 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای دوران دفاع مقدس تاکنون 2 هزار و 70 نفر آزاده در پرونده ناجا به ثبت رسیده است، اظهار داشت: از مجموع شهدای گلگون کفن ناجا تعداد هشت هزار شهید مربوط به دوران دفاع مقدس و پنج هزار نفر نیز جزو شهدای عرصه حفظ نظم و امنیت، مبارزه با قاچاقچیان و مقابله با گروه های تروریستی به خصوص در برخی از نوارهای مرزی هستند.
سرهنگ عبدی تصریح کرد: همچنین در انجام ماموریت های محوله به تلاش گران عرصه نظم و امنیت تاکنون 1200 نفر به درجه رفیع جانبازی قطع عضو در قالب «جانباز سرو قامت» بالای 70 درصد نائل شده اند که از این میان سه نفر از ناحیه گردن به پایین قطع نخاع کامل شده و دارای شرایط ویژه نگهداری هستند.

* قطع دست و از بین رفتن چشمان 40 نفر از سروقامتان ناجا
رئیس امور ایثارگران نیروی انتظامی با بیان اینکه تعدادی از جانبازان نیز به علت قطع نخاع از ناحیه کمر ویلچرنشین هستند، اظهار داشت: از تعداد 1200 جانباز قطع عضو ناجا 40 نفر نیز که در عملیات خنثی سازی مین دو چشم و دو دست خود را از دست داده اند، دارای شرایط خاصی هستند.
سرهنگ عبدی از جمله اقدامات ناجا برای حفظ روحیه و قدردانی از جانبازان و خانواده آنان را اعزام به سفرهای زیارتی عنوان کرد و گفت: با تدبیر فرماندهی ناجا تاکنون تعداد 50 جانباز به صورت رایگان به سفر زیارتی کربلا اعزام شده اند که سومین گروه از این کاروان اعزامی نیز تیرماه سال جاری به عتبات عالیات اعزام خواهد شد.

* برخی خلأهای قانونی مانع ارائه عنوان شهید یا جانباز به جان برکفان ناجا
وی با بیان اینکه نیروهای جان برکف ناجا به لحاظ نوع ماموریت های خطیر محوله باید بیش از این از لحاظ مسائل قانونی مورد حمایت قرار گیرند، افزود: یکی از مشکلات مدافعان امنیت وجود برخی از خلأهای قانونی است که هر نوع آسیب دیدگی یا فوت ماموران ناجا حتی در حین ماموریت را در رده جانبازی یا شهادت قرار نمی دهد و از لحاظ دستگاه های مربوطه نیز به عنوان جانباز یا شهید مورد پذیرش قرار نمی گیرد که جا دارد مسئولان امر فکری به حال آن کنند.
سرهنگ عبدی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون نیروی انتظامی هفت شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است، افزود: در سال 1396 تعداد 75 نفر و سال گذشته 69 نفر در حین ماموریت به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

* ارائه درجه ایثارگری به حادثه دیدگان ناجا حق مسلم آنها است
«رسول خضری» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه درجه ایثارگری به حادثه دیدگان نیروی انتظامی که برای تامین نظم و امنیت یا دیگر ماموریت های محوله دچار مجروحیت یا فوت شوند، حق مسلم آنها است و مجلس شورای اسلامی در صورت ارائه هرگونه طرحی در این زمینه با اکثریت قاطع رای نمایندگان از آن حمایت خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه ارائه چنین طرحی چه آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت، افزود: در این صورت کارکنان زحمت کش و بدون ادعای ناجا که برای تامین نظم و امنیت از جان و مال خود می گذرند، در صورت بروز حادثه جزو خانواده معظم جانبازان و شهدا قرار خواهند گرفت.
خضری با بیان اینکه کارکنان ناجا حق بزرگی به گردن آحاد ملت ایران برای تامین امنیت دارند، تصریح کرد: اولین الفبای توسعه پایدار در هر کشوری بر مبنای نظم و امنیت است و اگر امنیت نباشد، توسعه نیز در هیچ زمینه ای معنا نخواهد داشت.

* ارتقای امنیت، هدف اصلی نیروی انتظامی
سردار «مسعود زاهدیان» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز گفت: نیروی انتظامی خادم مردم است، کارکنان نیروی انتظامی با هدف و تلاش شبانه روزی خود سعی در افزایش ارتقای امنیت داشته و دارند و به دنبال ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مردم هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار انتظامی ایرنا مبنی بر اینکه جایگاه مردمی این نیرو در چه سطحی است و دغدغه شما چیست؟ اظهار داشت: در نظرسنجی های انجام شده توسط برخی دستگاه های مربوطه، نیروی انتظامی در ارائه خدمات به مردم بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است و مهمترین دغدغه ما حفظ نظم و ارتقای امنیت است.
سردار زاهدیان تصریح کرد: تامین و ارتقای امنیت یک موضوع جمعی است که نیازمند همکاری مردم و همه دستگاه های مربوطه است و اگر در جایی در این زمینه با مشکلی روبرو باشیم، نشانگر کم کاری برخی از چرخه های به هم متصل در این زمینه است که امیدواریم با پشتوانه مردمی بتوانیم نیازهای جامعه را در این ارتباط تامین کنیم.

* مردم با تلاش های ناجا آشنا هستند
سردار «احمد دولتخواه» معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ناجا عصاره تلاش ها و جانفشانی های شهدا، جانبازان و نیروهای گمنامی است که در راستای خدمت گذاری به ملت شهیدپرور ایران اسلامی به ثمر نشسته است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که مردم از شما چه توقعی دارند و شما از مردم چه انتظاری دارید، اظهار داشت: مردم ایران فهیم، آگاه، هوشیار، بابصیرت و پشتیبان نظام در همه صحنه ها بوده و هستند و شناختی خوبی از دلسوزان و کسانی که خالصانه برای مردم و نظام تلاش می کنند، دارند.
سردار دولتخواه تصریح کرد: هر کاری که برای مردم و با اخلاص به انجام برس،د خداوند نیز به آن برکت می دهد و ملت ایران به واسطه بصیرتی که دارد، به جایی رسیده است که کارهای خوب و بد را به راحتی تشخیص می دهند.
وی گفت: علاوه بر اینکه شهدای نیروی انتظامی مظلوم هستند عملکرد بخش های عمده ای از این نیرو نیز مظلوم واقع شده و به چشم نمی آید اما به واسطه رضایت مردمی و خداوند انجام وظیفه در این نیرو را مایه افتخار خود می دانیم.

* ناجا؛ دارای شرایط سخت کاری
سرهنگ «احمد خسروی» رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی نیز انجام وظیفه در ارائه خدمت به مردم را مهمترین دغدغه خود عنوان کرد و گفت: به فرمایش مقام عظمای ولایت کارکنان ناجا مجاهدان فی سبیل الله هستند.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط ماموریتی، خدمتی، سختی نوع کار و به خصوص معیشتی در مقایسه با برخی دستگاه ها که در شرایط بهتری قرار دارند، کارکنان ناجا با ازخودگذشتگی، رشادت و عشق به نظام و ملت در تلاش و خدمت هستند.
سرهنگ خسروی تصریح کرد: اگر عشق به نظام و خدمت صادقانه به مردم نبود، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با این شرایط آن هم به صورت شبانه روزی بدون کمترین ادعایی به خصوص در نقاط صفر مرزی با شرایط بسیار بد آب و هوایی و غیره بدون کمترین توقع با ازخود گذشتگی کار کند.

* جلب رضایت مردم، دغدغه ناجا
سردار «حسن مهری» رئیس پلیس فرودگاه های کشور نیز در گفت وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا گفت: کارکنان ناجا بدون هیچگونه چشم داشتی خود را خدمتگزار بی منت مردم می دانند و برای تامین هرچه بیشتر نظم و امنیت و کسب رضایت مردم و خداوند از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.
وی با قدردانی از تعامل و همدلی مردم در همه عرصه های انقلاب که پشتیبان نظام بوده و هستند، اظهار داشت: ناجا فدایی ملت است و در هر جا و هر زمان که نیاز باشد، برای تامین نظم و امنیت از جان و مال خود گذشت خواهد کرد.
سردار مهری با اشاره به اینکه نظام ما یک نظام مردم دار و متکی به حمایت و پشتیبانی ملت است، تصریح کرد: ارائه خدمت صادقانه منجر به جلب اعتماد مردم به این نیرو شده است که این مهم بزرگترین سرمایه برای نیروی انتظامی است.
رئیس پلیس فرودگاه های کشور تصریح کرد: پلیس به دور از هرگونه جناح بندی سیاسی و با هدف ارائه خدمت بیشتر به مردم گام برداشته و حرکت می کند.
سردار مهری با بیان اینکه نیروی انتظامی برای حراست و حفاظت از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تعداد بسیار زیادی شهید و جانباز تقدیم انقلاب کرده است، تاکید کرد: باب شهادت در ناجا همیشه باز است.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi