شناسه خبر : 72884
یکشنبه 11 اسفند 1398 , 12:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اندر حکایت ساخت فیلمی جایزه گیر بدون مجوز ارشاد

فاش نیوز- آیا امکان ساخت فیلم بدون مجوز ارشاد، در اماکنی رسمی در تهران و ایران، همچون پروژه‌های محمد رسول‌اف و جعفر پناهی، و پوشش آن از سوی رسانه‎‌های رسمی، برای تمام فیلمسازان ایرانی وجود دارد؟. تاجایی که می‌دانیم حتا فیلمسازان جوان، برای یک فیلم کوتاه ساختن در کوچه‌وخیابان‌های شهر، بایدنه تنها از ارشاد که از دیگر مراکز شهری و انتظامی هم مجوز بگیرند. امیدواریم این یک تبعیض به‌نفع گروهی از فیلمسازان نباشد، و امکان‌اش برای همه فراهم شود.

سایت سینمامثبت نوشته: ...در کشور ما ساخت فیلم بلند با صدور مجوز از سوی سازمان سینمایی صورت می‌­گیرد و با مجوز صادر شده از سوی این سازمان، نهادها و مجموعه­‌های مختلف اقدام به همکاری با سازندگان یک فیلم می­‌کنند. یعنی بدون مجوز این سازمان، فیلمسازان امکان فیلم برداری در کوچه و خیابان هم ندارند و به راحتی نیروی انتظامی می­تواند مانع از فیلم برداری شده و حتی گروه سازنده را دستگیر و به مرجع قضایی معرفی کند. پس در اولین گام باید فیلم ساز با تایید سازمان سینمایی، مجوز نیروی انتظامی را اخذ کند و طبق پیگیری های صورت گرفته از سوی سینما مثبت، مجوزی برای ساخت این فیلم از سوی سازمان سینمایی صادر نشده است.  در چنین شرایطی محمد رسول اٌف فارغ از بحث محتوایی و موضوعی فیلم، اقدام به ساخت اثری با حضور تعداد زیادی بازیگر، تعداد فراوانی لوکیشن و… کرده است. فیلمی که در آن مطابق تصاویر فوق، در لوکیشن های سختی مانند: فروشگاه شهروند، فرودگاه و… فیلم برداری صورت گرفته و حجم لوکیشن های فیلم نشان می دهد این اثر جزو فیلم های سخت و پُر زحمت از نظر تولید بوده است. با وجود این سختی کار تولید، فیلم مذکور ساخته و در نهایت راهی جشنواره برلین شده است و احتمالا به دلیل اینکه هیچ مجوزی از سازمان سینمایی اخذ نکرده و معیارها و محدودیت های شرعی و عرفی همچون حجاب را نیز رعایت کرده، مشکلی برای سازندگان آن پیش نخواهد آمد.

از سوی دیگر سینما ایده‌آل نوشت: پوشش کامل خبری فیلم بی مجوز در سایت بلیت فروشی!  در حالی که فیلم «شیطان وجود ندارد» محمد رسول اف در بخش مسابقه جشنواره برلین در حال نمایش است سینما تیکت (سایت بلیت فروشی سینمای ایران) در حال پوشش کامل خبری حضور این فیلم در این جشنواره است!  سوال این است که اگر ساخت فیلم بی مجوز مجاز است چرا این حق به بقیه سینماگران داده نمی شود و اگر مجاز نیست چرا رسانه های رسمی سینما همچون سینماتیکت به پوشش خبری آنها می پردازند؟!!

* منبع: کافه سینما

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi