شناسه خبر : 75008
جمعه 02 خرداد 1399 , 12:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فلسفه روز قدس در اندیشه امام خمینی (ره)

نگاهی گذرا به فرمان امام خمینی (ره) برای نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «روز قدس»،نشان از بزرگی و عظمت این روز جهانی دارد.

فلسفله روز قدس در اندیشه امام خمینی (ره)

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس:روز قدس یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران، نه‌فقط در جهان اسلام، بلکه در عرصه بین‌الملل است؛ انقلابی که پس از پیروزی شکوهمند خود، توانست از لحاظ فکری و ایدئولوژیک، خود را در مقابل دو قدرت شرق و غرب قرار داده و پناه مستضعفان و آزادگان جهان شود و الگویی را برای رهایی از مستکبران و سلطه‌گران، پیش پای مظلومان جهان قرار دهد.

تبلور وحدت جهان اسلام در روز جهانی قدس

نگاهی گذرا به فرمان امام خمینی (ره) برای نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «روز قدس»، نشان از بزرگی و عظمت این روز جهانی دارد؛ ایشان ضمن گوشزد مکرر خطر اسرائیل غاصب به مسلمانان، تأکید کرده‌اند که «من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به‌هم بپیوندند». این جمله بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نشان‌دهنده تفکر عمیق ایشان در راه مقابله با اسرائیل غاصب، آن‌هم با تکیه بر اصل «وحدت مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی» است که این خود می‌تواند قدرتی بی‌نظیر را در عرصه جهانی برای رویارویی با اشغالگری‌ها و کشتار‌های رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

نگاه معنوی امام خمینی (ره) به روز جهانی قدس

علت نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس، موضوعی است که گاهی در ذهن‌ها خطور می‌کند که چرا امام خمینی (ره) این روز را به‌عنوان روز قدس انتخاب کردند؟ بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در پیامی که به‌مناسبت نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «روز قدس» صادر کردند، با اشاره به ماه مبارک رمضان و ایام قدر، از این موضوع که این ایام می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، سخن گفتند؛ بنابراین امام خمینی (ره) از بُعد معنوی نیز به موضوع مبارزه با اسرائیل غاصب و تمامی مستکبران جهان اندیشیده‌اند؛ یعنی از سلاح «دعا» در ایامی که مانعی در برابر اجابت آن نیست، بهره برده‌اند تا در روز‌ها و شب‌های معنوی ماه میهمانی خدا که سرنوشت یک‌ساله افراد در آن تعیین خواهد شد و نیز در حالی که «شب قدر بالاتر از هزار شب است»، مومنین برای نابودی اسرائیل غاصب و دیگر مستکبران جهان و نیز نجات ملت فلسطین از شرّ غده سرطانی صهیونیزم، دعای «مرگ‌بر اسرائیل» کنند.

روز قدس، روز همه مسلمین و حتی مستضعفین

آن‌گونه که امام خمینی (ره) در سخنان خود فرموده‌اند، روز قدس اگرچه در ظاهر به‌نام مردم فلسطین و انزجار از اسرائیل غاصب است؛ اما در واقع این روز بزرگ، نه‌تن‌ها صحنه احقاق حق همه مسلمانان جهان، بلکه روز به خاک مالیدن بینی مستکبران توسط همه مستضعفین جهان است. روز اسلام و حکومت اسلامی است. روزی که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشور‌ها بیرق آن برافراشته شود.

ایشان در این‌باره تأکید کرده‌اند: «مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستکبرین و جهان‌خواران بایستند و تا رهایی مظلومان از زیر ستم قدرت‌مندان از پای ننشینند و مستضعفان که اکثریت قاطع جهان را تشکیل می‌دهند، مطمئن باشند که وعده حق تعالی نزدیک و ستاره نحس مستکبران رو به زوال و افول است...».

رهبر آزادگان جهان همچنین در جای دیگری نیز فرموده‌اند: «روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‌هاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند...».

روز قدس، روز فشار به دولت‌های مرتجع

دولت‌های خرپولی که در پشت پرده، تمام و کمال در خدمت مستکبران هستند و به‌عنوان گاو‌های شیرده، یک روز هزینه‌های جنگ صدام علیه ایران را تأمین می‌کنند و روزی دیگر نیز پیشتیبان مالی داعش می‌شوند، باید بدانند که روز قدس از بُعدی دیگر، روز بیداری ملت‌های مسلمان در برابر آن‌هاست. دولت‌هایی که به تعبیر امام راحل، سر تعظیم به پیش صهیونیزم فرو آورده‌اند؛ چراکه ایشان فرموده‌اند: «تکلیف ملت‌ها در آستان روز قدس و آستان سالروز شهادت بزرگ انسان تاریخ بشریت، آن است که در اجتماعات و راهپیمایی‌های خود از دولت‌های خویش به په‌طور جدی بخواهند که با قدرت نظامی و سلاح نفت در مقابل آمریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند، و اگر گوش نکردند و اسرائیل جنایتکار را که تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید می‌کند و هم‌اکنون عمق خواسته‌های او واضح شده است، تایید کردند، با فشار و اعتصابات و تهدید، آنان را مجبور به عمل کنند».

هشدار به روشنفکرانی که در زیر پرده با آمریکا روابط دارند

بیانات ارزشمند امام خمینی (ره) نشان می‌دهد که روز قدس، جنبه داخلی نیز دارد؛ یعنی حضور در راهپیمایی این روز، می‌تواند هشدار به روشنفکرانی باشد که در زیر پرده با آمریکا و عمال آمریکا روابط دارند. به تعبیر امام خمینی (ره)، «روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با آمریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد؛ هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد! ما به آن‌ها مهلت دادیم و با آن‌ها با ملایمت رفتار کردیم که شاید دست از شیطنت بردارند و اگر دست برندارند، کلمه آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آن‌ها فهماند که دیگر رژیم سابق قابل برگشتن نیست و دیگر آمریکا نمی‌تواند به این‌جا حکومت کند، و دیگر سایر ابرقدرت‌ها نمی‌توانند در این مملکت حکومت کنند».

روز قدس، روز تنبیه سازشکاران

امام خمینی (ره) با تأکید بر ضرورت مقابله با دشمنان اسلام و برای نجات قدس به‌وسیله اسلحه گرم و قدرت نظامی، کار‌های سیاسی و برخورد‌های سازشکارانه با ابرقدرت‌ها را وقت‌گذرانی دانسته که به اسرائیل مهلت جنایت‌های بی‌امان می‌دهد؛ بنابراین ایشان روز قدس را به تعبیری روز انزجار از سازشکاری دانسته و تأکید کرده‌اند: «باید برای آزادی قدس از مسلسل‌های متکی بر ایمان و قدرت اسلام استفاده و بازی‌های سیاسی را که از آن بوی سازش‌کاری و راضی نگه داشتن ابرقدرت‌ها به مشام می‌رسد، کنار گذاشت. باید ملت‌های مسلمان خصوصاً ملت فلسطین و لبنان، کسانی را که با مانور‌های سیاسی وقت گذرانی می‌کنند، تنبه نموده و زیر بار بازی‌های سیاسی که نتیجه‌ای جز زیان و ضرر برای ملت مظلوم ندارد، نروند».

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi