شناسه خبر : 78344
سه شنبه 29 مهر 1399 , 13:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تیر آمریکا به سنگ خورد؛ حشدالشعبی در شمال عراق می‌ماند

پارلمان عراق با خارج کردن نیروهای حشدالشعبی از مناطق شمالی این کشور، مخالفت و با این اقدام خود، توطئه مشترک آمریکا و داعش علیه حشد را با شکست مواجه کرد.
همین یکشنبه گذشته بود که رسانه‌های ضد مقاومت یک صد ا مدعی شده بودند، نیروهای حشدالشعبی 12 تن از غیر نظامیان ساکن روستای «فرحاتیه» در استان صلاح الدین را ربودند و هشت نفر از آنها را کشتند. همچنین، اعلام شده بود که از سر نوشت چهار تن دیگر، خبری در دست نیست.
در پی انتشار این خبر و در میان جار و جنجال رسانه‌ای، «ماتئو تولر» سفیر آمریکا در عراق، تلاش کرد که روی این فتنه در حال شکل گیری، بنزین بریزد؛ او با اشاره به سفر «مصطفی کاظمی»، نخست‌وزیر عراق، به استان صلاح الدین، ابراز امیدواری کرد که این سفر کاظمی، گامی مثبت برای تحت کنترل در آوردن گروه‌های مسلح باشد.
برای همه عیان بود که منظور تولر، داعش نیست، بلکه حشد‌الشعبی عراق است.
این اظهارات همچنین، یک توطئه جدید علیه حشد را بر ملا می‌کرد؛ توطئه‌ای که باز هم عامل میدانی آن، داعش است.
در هر حال، بعدا مشخص شد که عوامل حمله به روستای فرحاتیه، عناصر داعش بوده‌اند و آنها برای اینکه حشد را بد نام بکنند، لباس این گروه را به تن کرده بودند!
مخالفت پارلمان با خروج حشد از شمال عراق
کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با خروج نیروهای حشد‌الشعبی از شهرهای استان صلاح‌الدین مخالفت کرد.
«محمدرضا» رئیس‌کمیسیون مذکور‌، طی یک کنفرانس خبری تصریح کرد: کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اقدامات و تدابیر اتخاذی مصطفی کاظمی درباره حادثه «فرحاتیه» در شهرستان «بلد» را پیگیری می‌کند و از خانواده‌های قربانیان می‌خواهد که به گزارش‌های آنها و نتایج تحقیقات درباره این حادثه، گوش دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: کاظمی دستور اعزام یک هنگ از لشکر 9 پیاده‌نظام به فرحاتیه را صادر کرد، تا امنیت در این منطقه را حفظ و از ساکنان آن حمایت کنند. نمی‌توان یگان‌های ارتش و تیپ‌های حشد‌الشعبی را از استان صلاح‌الدین بیرون کرد. تمامی این نیروها در آزاد‌سازی مناطق مختلف صلاح‌الدین از دست داعش، مشارکت داشته‌اند.
در پی حادثه فرحاتیه، «عمار جبر خلیل» استاندار صلاح‌الدین، با ارسال یک نامه اضطراری به دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور، خواستار انجام تحقیقات فوری درباره این حادثه شده بود. نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی این استان نیز طی بیانیه‌ای مشترک، خواستار توقف چنین حملاتی در صلاح‌الدین شده بودند.
پس از این واکنش‌ها بود که نخست‌وزیر عراق در راس یک هیئت امنیتی و نظامی، عازم صلاح‌الدین شد تا از نزدیک، در جریان جزئیات این پرونده قرار بگیرد و دستوراتی را نیز در این باره صادر کند.
واکنش حشد‌الشعبی
«قاسم الکریطی» مسئول عملیاتی تیپ ۴۱ حشد‌الشعبی، که در استان صلاح‌الدین مستقر است، طی یک گفت ‌وگوی تلویزیونی، ابعاد تازه‌ای از جنایت فرحاتیه را روشن کرد.
وی به شبکه «العهد» گفت، حشدالشعبی با اتهاماتی سازمان‌دهی شده مواجه است و برخی رسانه‌های مغرض، عامدانه این سازمان را هدف قرار می‌دهند. اتهام‌زنی به حشد درباره جنایت اخیر در استان صلاح الدین، بی‌اساس و باطل است. نیروهای حشد در فرحاتیه حضور ندارند و این منطقه یک منطقه آزاد میان یگان‌های نظامی و امنیتی است. داعش نیز در این میان، تمامی کسانی را که با حشدالشعبی همکاری دارند، هدف قرار می‌دهد.
وی تاکید کرد که حمله فرحاتیه کار داعش بوده و دلیل اینکه داعش توانسته به این منطقه حمله کند، وجود اختلال و عدم توازن در نحوه استقرار نیروها بوده است.
وی افزود: فرحاتیه یک منطقه ناهموار است و داعش از آن برای انجام حملات چریکی استفاده می‌کند. ما با کمبود دوربین‌های حرارتی و هواپیماهایی که پناهگاه‌های داعش را شناسایی کنند، مواجه هستیم. الکربطی گفت: با این وجود، ما خط امدادرسانی داعش را در «یثرب» و «تل‌الذهب» قطع کرده‌ایم.
به همین دلیل نیز داعش به دنبال ایجاد فتنه میان حشد و مردم از طریق حادثه الفرحاتیه است.
آغاز عملیات مشترک علیه داعش
نیروهای سازمان حشد‌الشعبی دیروز به همراه نیروهای ارتش عراق عملیات پاکسازی جزیره «کنعوص» در جنوب موصل از عناصر داعش را کلید زدند.به گزارش خبرگزاری فارس، حشد‌الشعبی تأکید کرد که ستاد عملیات بخش نینوا و نیروهای وابسته به آن، این عملیات را با پشتیبانی از نیروهای ارتش عراق آغاز کرده‌اند و نیروی هوایی ارتش هم این عملیات را پوشش می‌دهد. هدف از این عملیات نیز پاک‌سازی و تأمین امنیت جزیره کنعوص از حضور عناصر داعش است، جزیره‌ای که عناطر داعش آن را پناهگاه امنی برای خود تبدیل کرده‌اند.
نابودی ۹۵ درصدی هسته‌های داعش
«علی الحسینی» مسئول ارتباطات سازمان حشد‌الشعبی در محور شمال، اعلام کرد که ۹۵ درصد بقایای داعش در کرکوک از بین رفته است. وی تصریح کرد: تثبیت وضعیت امنیتی میان کرکوک و صلاح‌الدین، باعث شد که جاده‌های زمینی دو استان ۲۴ ساعته امن شوند.
چندروز پیش، ساکنان کرکوک در حمایت از سازمان حشد‌الشعبی و تقدیر از فداکاری‌های آنها در نبرد با داعش، تظاهرات کرده‌اند. اخیرا نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی چند باند تروریستی را در این استان، شناسایی و تروریست‌های وابسته به آنها را دستگیر کرده بودند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi