شناسه خبر : 80221
شنبه 04 بهمن 1399 , 11:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وضعیت لباس های اسرا

راوی: محمدعلی مستقیمی
موضوع روایت: وضعیت لباس در اسارت
مکان روایت: اردوگاه های عراق

سال ۶۱ یا ۶۲ خبر دادند که یکی از بچه هاکه بیماری کلیوی داشت و در درمانگاه اردوگاه بستری بود شفا پیداکرده (البته بعدا مشخص شد که صحت نداشته) و بچه ها ریختند سرش و پیراهن را که یک بیلرسوت سرمه ای رنگ بود را برای تبرک تیکه تیکه کردند و به دنبال آن هم جریانی در اردوگاه بوجود آمد که معروف شد به هفته امام زمانی (عج) که یکسری افراد از احساسات پاک بچه ها سوء استفاده کردند که به لطف الهی و رهنمودهای سید آزادگان شهید ابوترابی قبل از اینکه فاجعه ای ببار بیاید موضوع خاتمه یافت .

ولی هنوز دو هفته ای از موضوع نگذشته بود که یک روز گروهی از بغداد به همراه مشعل افسر خبیث استخبارات اردوگاه با یک کیسه پلاستیکی که تعداد زیادی نامه بچه ها که برای خانواده خود فرستاده بودند وارد اردوگاه شد و نوبتی به آسایشگاه ها می رفت و نامه را نشان میداد.

 بعضی از بچه ها که تیکه ای از پیراهن بیمار شفایافته را به دست آورده بودند. مقداری حلوا که در هفته امام زمانی بچه ها درست کرده بودند روی پارچه مالیده بودند و به نیت تبرک پیوست نامه خود کرده و تحویل صلیب سرخ داده بودند و عراقی ها به  این نامه ها در سانسور گیر می دهند و عودت داده شدند .هرچند آن روز مشعل خیلی بد و بیراه گفت و بچه ها را مسخره کرد ولی بچه ها ته دلشان می گفتند: خدا را شکر که این نامه ها نرفتند ایران وگرنه چه می شد!!!

 در اواخر سال 1361 یک هفته ای بود بعثی ها آسایشگاه (2) ما را به بهانه ای واهی زندانی و مورد ضرب و شتم قرار می دادند. یک روز بعد از ظهر سربازان عراقی که با سرو صدا و زدن کابل و شیلنگ به در ودیوار، برای کتک زدن ما می آمدند به یکی از بچه ها که از پنجره آنها را زیر نظر داشت پرسیدیم ببین سربازان چی در دست دارند؟ اگر فقط شیلنگ دردست داشتند مشکلی نبود و بی خیال بودیم و با همان لباس ها بیرون می رفتیم آخه تنمان به ضربات شیلنگ عادت کرده بود. ولی اگر کابل و یا سیم برق بافته شده دستشان بود اگر زیرپوشی و یا پیراهن اضافه ای داشتیم زیر همان پیراهن و شلوار می پوشیدیم که درد کمتری احساس کنیم یا جای کابل نماند. هرچند عراقی‌ها زمانی که بچه ها را با کابل و شیلنگ و... می زدند برایشان مهم نبود ضربه ی کابل آنها به سر ،صورت و کجای بدن اسرا می خورد.

 یادمه در آن ایام که فصل سرمای موصل، یکی از بچه ها که تا آن موقع مرتب غسل روزهای جمعه خود را هر طوری بود انجام میداد در آن لحظه که ما همه لباسهایمان را روی هم پوشیدیم که از ضربات کابل در تونل وحشت بیشتر در امان باشیم او فقط یک پیراهن و شلوار پوشید و حوله کوچک خود را هم بدور کمر زیر پیراهن خود بست و در زمان عبور از تونل وحشت و آن  ضربات کابل، شیلنگ و ...

 در یک فرصت مناسب از میان سربازان بعثی خارج شده و خود را به داخل یکی از حمام ها میرساند. خودش بعدا تعریف میکرد: سریع داخل حمام پریدم و یک دستم را به درب حمام گرفته بودم و با دست دیگرم پیراهن و شلوارم را ازتنم بیرون در آوردم و در حالی که سرباز عراقی با کابل به درب حمام می کوبید زیردوش آب سرد سریع غسلم را انجام داده و فوری پیراهن و شلوارم را پوشیدم." او با اینکه شدیدا توسط دو سه تا از سربازان عراقی بطور ویژه کتک خورده بود اما خوشحال بود که خدا را شکر این جمعه هم غسلم را توانستم انجام بدهم.

 زمانی که عراقیها لباس نو می دادند که معمولا سالی یک بار این اتفاق می افتاد خیلی از بچه ها موقع تقسیم لباس دنبال پیراهن بلند بودند چون اکثرا پیراهن خود را روی شلوار می انداختند و اگر لباس بلند نصیبشان نمی شد لایه های داخل پیراهن را درمی آوردند و در زیر پیراهن خود می دوختند که بچه ها به شوخی به آن تیکه تقوا می گفتند. یا اینکه یقه پیراهن را بخاطر اینکه خیلی سریع بر اثر عرق کردن و یا کثیفی پوسیده می شد از همان اول درمی آوردیم و یا می بریدیم و بصورت یقه دیپلمات می دوختیم که با این حال دوام بیشتری داشت، که آن هم به یقه آخوندی معروف شده بود.

 حدودا دو سال بعد عراقیها حدود ششصد نفر را که من هم جزء آنها بودم به اردوگاه موصل ٤ (کوچیکه ) منتقل کردند. در اردوگاه خیاطی هم داشتیم که معمولا تعمیر ات ساده لباس را انجام می داد و اولویت کارشان تعمیر لباس برای پیرمردان و معلولین بود. من هم در بریدن و دوختن شلوار کردی مهارت پیدا کرده بودم و کارهای دیگر از جمله درست کردن یقه آخوندی و بریدن و دوختن شلوار کردی با نخ سوزن را هم در آسایشگاه برای خودم و دیگران انجام می دادم.
یادش بخیر ..... .
*ادامه دارد .... *
خدایا عاقبت ما را ختم بخیر و شهادت نصیبمان فرما .

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi