شناسه خبر : 83167
پنجشنبه 13 خرداد 1400 , 12:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جروزالم‌پست: حمله به مقر سیا در اربیل خیره‌کننده بود

یک روزنامه صهیونیستی در حالی جزییاتی از حمله پهپادی گروه‌های مقاومت علیه پایگاه جاسوسی سیا در کردستان عراق منتشر کرد که گفته می‌شود چند هفته قبل، یک پایگاه جاسوسی اسرائیل در این منطقه هدف حمله قرار گرفته است.
روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی، با اشاره به افزایش قدرت پهپادی نیروهای مقاومت نوشت: در ماه آوریل خبرهایی در مورد حمله پهپادی به فرودگاه اربیل، منتشر شد. اخیرا روزنامه واشنگتن پست، در گزارشی فاش کرد که در آن حمله، شبه نظامیان مورد حمایت ایران، با استفاده از پهپاد، «آشیانه سری هواپیماهای سیا» را در فرودگاه اربیل هدف قرار داده‌اند.
هدف قرار گرفتن «آشیانه سری سیا»، نشانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق و تخصص پیچیده ایران و متحدانش در عراق است. این بدان معناست که ایران توانسته هواپیمای بدون سرنشین بفرستد و موقعیت دقیق این مکان سری را که داخل یک تاسیسات شناخته‌شده آمریکایی قرار دارد، شناسایی نماید و سپس حملات پهپادی را به طور دقیق تنظیم کند.
این نوع پهپادهای تهاجمی، از فناوریی شبیه به آنچه که در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به کار گرفته شده بود، استفاده می‌کنند و با پهپادهای مورد استفاده حوثی‌های مورد استفاده حماس در حمله اخیر به اسرائیل شباهت زیادی دارند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که تهدیدهای پهپادی در سراسر منطقه گسترش یافته است.
اما نکته جالب توجه در مورد حمله پهپادی به آشیانه سیا در این است که پایگاه‌های آمریکایی در برابر این تهدید شناخته‌شده و رو به گسترش باید از نوعی تجهیزات دفاعی برخوردار باشند. «کنت مک‌کنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام)، در ماه مارس سال 2020 با اشاره به تهدید فزاینده پهپادها در منطقه، گفته بود که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا برای ساخت سامانه‌های ضد پهپادی، میلیاردها دلار هزینه کرده است.
حمله پهپادی ماه آوریل در اربیل موجب نگرانی بیشتر آمریکا از «تهدید در حال گسترش هواپیماهای بدون سرنشین» در عراق شد.
حمله 14 آوریل نخستین حمله عمده پهپادی بود که در عراق به دست گروه‌های شبه نظامی انجام شد، اما در هشتم ماه مه 2021، پایگاه هوایی عین‌الاسد نیز در عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفت.
نوع پهپادهای انتحاری مورد استفاده در عراق مشخص نیست، اما احتمالا ممکن است از نوع پهپادهای «ابابیل» یا «قاصف» باشند که حماس آنها را به نام پهپاد «شهاب» می‌خواند.
ایران در حال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مواضع امن و مخفی ایالات متحده، آشیانه‌ها و دیگر امکانات نظامی آمریکا در عراق است و از سوی دیگر موشک‌های نقطه‌زن و فناوری پهپادی خود را گسترش می‌دهد و این می‌تواند به شدت نگران‌کننده باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi