شناسه خبر : 83412
پنجشنبه 27 خرداد 1400 , 11:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت عروج همسر سردار شهید محمدناظری

جوانان، بیت المال اند

دیدم که روسری کُردی است که گوشه ی آن تا خورده بود، آن را باز کردم و دیدم در کاغذ کوچکی نوشته شده، سلام من خوبم و امضا...

فاش نیوز - همسر سردار شهید"محمد ناظری" چند روز پیش به علت بیماری در بیمارستان درگذشت و روحش به همسر شهید پاسدارش ملحق شد.

خبر فوت همسر شهید محمد ناظری

در همین رابطه گفت و گویی که در زمان حیات این بانوی مقاوم و صبور انجام شده، منتشر می شود.

- ما در جماران عقد کردیم، حاج محمد یک ساعت بعد از عقدمان به کردستان اعزام شد و یک ماه بعد آمد. ایشان در طول 8 سال دفاع مقدس پیوسته به ماموریت می‌رفت و وقتی هم می آمد، ساعات کمی پیش ما بود. مثل مهمان. به طوری که وقتی ایشان از جبهه می آمد، بچه‌ها غریبی می کردند.

آن زمان شرایط سخت بود و حاج محمد به من می گفت، ثواب تمام کارهای من برای شماست.

 من هم برای رضای خدا سختی ها را تحمل می‌کردم، البته جالب است هنگامی که ایشان می‌خواست از جبهه بیاید، خیلی از مشکلات و مسائل رفع و رجوع می شد. گاهی ایشان را 11 ماه نمی دیدیم، اما با همان چند ساعتی که پیش ما بود، تمام آن نبودن ها جبران می شد.
 

 وی در ادامه افزود: « یک بار که حاج محمد 5 ماه در عراق بود، در مقری که صدام با فرماندهانش جلسه داشت، عملیاتی را انجام داد و ماشین صدام را برداشت. این موضوع خیلی آنها را عصبانی کرد؛ به طوری که بعد از آن در تمام روستاهای بین عراق و ایران برای دستگیری ایشان جایزه گذاشتند.

11 ماه گذشت و خبری از ایشان نبود.

 همه از بازگشت ایشان ناامید شده بودند، اما من مطمئن بودم که او زنده است. یک روز که من در مقر ستاد پشتیانی بودم، فردی که از  فرودگاه ترکیه آمده بود، گفت که آنجا فردی بسته ای را به او داده تا آن را به من برساند، وقتی آن را باز کردم، دیدم که روسری کُردی است که گوشه ی آن تا خورده بود، آن را باز کردم و دیدم در کاغذ کوچکی نوشته شده، سلام من خوبم و امضا.

آنجا متوجه شدم ایشان زنده است.

حاج محمد در یکی از روستاهای کردستان عراق در کوهی پناه گرفته بود. ایشان تا آخرین عملیات در جبهه حضور داشت. 

 یک بار هم زمانی که پسرم  2 ساله بود، به همراه سردار سلیمانی و خانواده شان به کرمان رفتیم و همسرم پس از ماموریت به آنجا آمد و پس از آن همسرم به همراه شهید سلیمانی دوباره به ماموریت رفتند.
 
 این بانوی ایثارگر در بیان ویژگی های اخلاقی سردار محمد ناظری گفت:« شهید ناظری از بچگی درستکار و مومن بود و خانواده و فامیل به او علاقه خاصی داشتند ولی ایشان به دلیل مشغله های زیادی که داشت فرصت نمی کرد به دیدن آنها برود. به ویژه پدر و مادر ایشان طوری خاص روی ایشان حساب می کردند. گذشت و نادیده گرفتن خطای دیگران از ویژگی بارز ایشان بود و هیچگاه اشتباه دیگران را به رویشان نمی آورد. ایشان نسبت به جوانان حساسیت داشت. وقتی جوانان مومن را می دید می گفت، اینها به من نیاز ندارند و بیشتر نسبت به افرادی که سر به راه نبودند، احساس مسئولیت می کرد و با نفوذ در قلب آنان، افراد زیادی را مجذوب اسلام و انقلاب می کرد.

 

 اگر می خواستند کاری رابرای اولین بار انجام دهند، اول خودش به تنهایی، بار دوم با نیروها و در نهایت کار را به آنان واگذار می کرد. خیلی از جوانان بیکار را جذب کرد، آموزش داد و به کار گرفت. ایشان می گفت برای وطنم، مردمم و کشورم هرکاری از دستم بر بیاید انجام می دهم و مطیع امر رهبری بود. هنگامی که پسرمان با ایشان بود، به او می گفت، تعدادی از بچه ها هستند که پدر ندارند، وقتی با آنها هستیم، من را بابا صدا نکن!
 

 به دلیل شجاعت و دلاوری های حاج محمد، 2 مرتبه از طرف محل کار فیش حج به ایشان هدیه داده شد و هر دو بار ایشان بین افرادی که در تحت فرمانش بودند و خیلی زحمت می کشیدند، قرعه کشی کرد و آنها را به حج فرستاد. از دیدن جوانان لذت می برد و وقتی جوانی را می دید، می گفت که جوان باید درس را بخواند، به پدر و مادرش احترام بگذارد، و خطاب به آن ها می‌گفت: فعال باش، خوب غذا بخور، اهل ورزش باش و به مملکتت خدمت کن.

وقتی هم از ماموریت باز می گشت، افراد زیادی برای دیدن ایشان به منزل ما می آمدند.
شاگردانش می گویند، ما زندگیمان را مدیون حاجی هستیم. او به ما شخصیت داد و وقتی صحبت می کنند، می بینم که آنها در اجتماع خیلی مورد قبول نبوده اند و هنر حاج محمد این بود که این جوانان را جذب و تبدیل به رزمنده می کرد.

 ایشان از خودش برای ورزش جوانان و مشکلات آنان هزینه می کرد و به آنها می گفت خوش تیپ باشید و به جوان ترها که تازه ازدواج کرده بودند می گفت، دست خالی به خانه نروید و برای همسرتان هدیه ای بگیرید و اگر کسی مشکلی مالی داشت، کارت بانکی اش را به او می داد.
همسر شهید در ادامه افزود: ایشان حدود 20 سال در جزیره فارو مستقر بود و  فقط هنگامی که که جلسه ای داشت و یا اگر می خواست به ملاقات رهبری برود، به تهران می آمد و یک روز هم پیش ما بود.

حاج محمد می‌گفت آنجا منطقه ی حساسی است و نمی توانم آنجا را رها کنم. ما تا 6 سال قبل از شهادتشان، زمستان ها 2 ماه به بندر عباس می رفتیم که هر وقت ایشان فرصت داشتند به ما سربزند.

 وی با اشاره به روزهای پایان عمر شهید گفت: حاج محمد در سوریه پایگاهی برای آموزش تکاوری سوری ها ایجاد کرده بود. ایشان 48 ساعت قبل از شهادت از سوریه آمد و قرار بود ابتدا به بندر لنگه برود و به مناسبت روز پاسدار برای خانواده های نیروهای مسلح سخنرانی کند و پس از آن هم به جزیره فارو برود. آن روز خوشحال بود که این کار را انجام داده و به نتیجه رسیده است و صحبت هایی هم کرد که شبیه وصیت بود. حاج محمد آدم با محبتی بود اما آن روز خیلی به دخترمان محبت کرد و هنگام خداحافظی چندین بار رفت و بازگشت و دخترمان را می‌بوسید.
فردای آن روز در بندر لنگه به مناسبت روز پاسدار سخنرانی کرد و از آنجا با من تماس گرفت.

من تعجب کردم چون سابقه نداشت ایشان موقعی که به ماموریت برود چند بار تماس بگیرد! آخرین بار که تماس گرفت، احساس کردم حالشان خوب نیست. ایشان پس از اتمام سخنرانی حالشان بد می شود و از ناحیه ریه و قلب احساس سوزش می کند و کمی بعد هم به شهادت می رسند. نکته‌ی تعجب آور این بود که رسانه های غربی هنوز قبل از اینکه ایشان به شهادت برسد، خبر فوت ایشان را اعلام کردند.

 همسر سردار شهید محمد ناظری در پایان این گفت و گو اظهار کرد: حاج محمد 8 سال در خطوط مقدم جبهه و در عملیات های مختلف حضور داشت. ایشان آن موقع به شهادت نرسید تا در طول این سال ها جوانان بسیاری را جذب اسلام و انقلاب کند.

امروز باید به جوانان در عرصه های مختلف میدان داد. به قول همسرم جوانان بیت المال و سرمایه کشور هستند. در حال حاضر بسیار می بینیم که جوانان بیکار و کسل هستند و رفع این مساله بسیار مهم و حیاتی است.

اینستاگرام

...

بعد از نیم ساعت گفتند بیرون بایستید
دستگاه حاضر نیست
الان ون تقسیم صبحانه آمد

همان که گفتم

و فاش منتشر نکرد

تا ساعت ۹ علافیم
که رای بدیم
...
۹۶۱۲
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi