شناسه خبر : 83967
شنبه 19 تير 1400 , 10:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رمز‌های موفقیت جنگ تحمیلی

ولایتمداری، کار جهادی و روحیه انقلابی مهم‌ترین سلاح شکست تحریم اقتصادی است و می‌تواند بسیاری از کمبود‌های جاری را تامین و روحیه ایثار را در بین آحاد جامعه افزایش دهد.

 

کار جهادی؛ رمز پیروزی نبرد اقتصادی کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند همزمان با سنگین‌ شدن کفه نفوذ منطقه‌ای و نفوذ جهانی ایران، ایرانیان می‌توانند با تکیه بر توان داخل تحریم‌ها را خنثی کنند. گرچه نمی‌توان مشکلات فعلی اقتصادی کشور را نادیده گرفت، اما به نظر می‌رسد (کار جهادی) به مثابه تنها راه حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود در ایران راه‌گشاست.

تجربه هشت سال دفاع مقدس یکی از سرمایه‌هایی است که با اتکا به آن می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

اگر امروز وقایع هشت سال جنگ تحمیلی را به صورت حقیقت‌جویانه بررسی کنیم درسی‌هایی برای ما دارد؛ دشمن ما پس از تهاجم نظامی حالا عرصه‌های جدید اقتصادی را برای تهاجم در نظر گرفته اما آنچه مهم است اینکه ما در عرصه تهاجم نظامی موفق به دفاع شدیم بنابراین باید بررسی کنیم که رمز پیروزی ما چه بود تا با بهره‌گیری از آن برای پیروزی در تهاجم اقتصادی هم موفق شویم.

چند نکته و مؤلفه مهم در پیروزی بر دشمن تا دندان مسلح در 8 سال دفاع مقدس را برشمرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترنی آنها اشاره می‌شود:

  • ولایتمداری: به طور حتم ولایتمداری و تبعیت از رهبر کبیر انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در پیروزی جنگ است؛ در آن دوران، رزمندگان گوش به فرمان امام بودند و در همان مسیر گام بر می‌داشتند.
  • همدلی و وفاق مسئولان و مردم: وفاق و همدلی مردم و مسئولان از رموز دیگر پیروزی بر دشمنی بود که جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرده بود و در این میان  وفاق مردم و مسئولان باعث شد تا همه در یک مسیر و جهت برای یک هدف و آن هم دفع دشمن با یکدیگر همدل باشند.
  • بهره‌گیری از ظرفیت‌های نسل جوان
  • ابتکارات، خلاقیت و سبک نوین مدیریت جنگ: ما در سایه این خلاقیت‌ها در شرایط سخت تحریم نظامی که علیه ما اعمال کرده بودند موفق شدیم نیاز‌های خود را برطرف کنیم؛ به عنوان مثال پلی که رزمندگان بر رود اروند احداث کردند حاصل خلاقیت و سبک جدید نظامی بود.
  • خودباوری و ایمان به وعده‌های الهی: رزمنده‌های ما خودباور بودند و به وعده‌های الهی ایمان داشتند و خداوند نیز نصرت و پیروزی را به آن‌ها اعطا کرد.
  • اتکا به اصل «ما می‌توانیم»
  • اخلاص و توکل رزمندگان: رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس جلوه‌هایی از اخلاص و توکل را به نمایش گذاشتند، توجه داشته باشید که امروز مدیران می‌توانند با توجه به این اصل گام‌های موثری در حل مشکلات اقتصادی بردارند.
  • روحیه جهادی و شهادت طلبی: رمز موفقیت جوانان در جنگ تحمیلی بود بهره‌گیری از این روحیه بود؛ روحیه‌ای که امروز جوانان این مرز و بوم با اتکا به آن توانستند توطئه آمریکایی – صهیونیستی داعش را در کشور‌های اسلامی خنثی کرده و به موفقیت‌های ارزشمندی دست یابند. در مقابله با تحریم نیز نیاز به روحیه جهادی داریم، همانطور که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، «کار انقلابی و جهادی» را تنها راه سامان یافتن مشکلات کشور دانستند و افزودند: مردم و نامزد‌ها بدانند که برای حل مشکلات موجود باید مثل یک جهادگر، کمر بسته خدمت بود و با کار «پرحجم و با کیفیت، مجاهدانه و انقلابی»، بن بست‌ها را شکافت و کشور را به پیش برد؛ لذا با توجه به این نکته مهم و توجه به تجارب ۸ سال دفاع مقدس می‌توانیم از سد مشکلات اقتصادی عبور کنیم.

در آخر نباید از این نکته غافل شد که کار جهادی و روحیه انقلابی مهمترین سلاح شکست تحریم اقتصادی است و می‌تواند بسیاری از کمبود‌های جاری را تامین و روحیه ایثار را در بین آحاد جامعه افزایش دهد.

همدلی و با هم بودن در یک حرکت جمعی نیز در این میان همراه با تبعیت از ولایت فقیه وحدت کلمه‌ای را ایجاد می‌کند که نتیجه‌ای جز پیشرفت، ترقی و توسعه ایران اسلامی را در پی نخواهد داشت.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi