شناسه خبر : 84774
سه شنبه 26 مرداد 1400 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«آزادگان» میراث‌داران نهضت عاشورا

مقاومت و ایثار آزادگان ایرانی در چنگال اهریمن بعثی، ادامه نهضت حسینی، شور زینبی و ایمان علی‌ابن حسین علیه‌السلام در طول سالیان اسارت بود.

 

آزادگان میراث‌داران نهضت عاشوراعلی عبدالصمدی؛ پرستوهای عاشق به لانه‌ی خود بازگشتند؛ سرافرازان دلاوری که زیر شکنجه‌ها و تحقیرهای زندان‌های رژیم بعثی عراق استقامت کردند و هرگونه خباثت و خیانتی را علناً به چشم خود دیدند، سرانجام در روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ به سرزمین مادری خود بازگشتند.

دلیرمردانی که از خشم و خشونت دژخیمان عراقی نهراسیدند و به ندای آسمانی مولایشان که فرمود «هل من ناصر ینصرنی» لبیک گفتند، در چنین روزی مزد سالها اسارت و شکنجه را از دعای خیر خانواده هایشان گرفتند. اشک مادران و دعای سحرگاهان پدران مستجاب شد و کاروان دلاوران پا به سرزمین اهورایی رسید.

اشک شوق در چشم میلیونها ایران عاشق جمع شد. ابرمردانی که جوانمردانه در برابر ظلم بعثی‌ها ایستادگی کردند و پرده‌ای زیبا از فرهنگ مستغنی دفاع مقدس و ایثار و فداکاری را به جهانیان نشان دادند. فرهنگی که وامدار نهضت عاشوراست.

این عاشوراییان سرزمین اهوراییمان بودند که دست در دست یکدیگر در زندانهای بعثی استقامت کردند و نهایتا با نشان پیروزی خون بر شمشیر به خاک کشورشان بازگشتند. چه بسیار محرمها که با وجود محدودیتهایی از جنس محدودیتهای دربار یزید، سرافرازان و دلاوران دوران توانستند مراسم شبهای دهه‌ی اول ماه محرم الحرام، بالاخص آیین تاسوعا و عاشورا را زنده نگاهدارند و به روح بلند مولایشان اثبات کنند شعار او در قیام عاشورا را بر لوحه‌ی جان خویش نوشته‌اند که: «هیهات منا الذله».

مقاومت و ایثار سرافرازان ایرانی در چنگال اهریمن بعثی ادامه‌ی نهضت حسینی و شور زینبی و ایمان علی‌ابن حسین علیه السلام در طول سالیان اسارت بود.

لحظه به لحظه ی دوران دفاع مقدس وامدار قیام عاشورا و نهضت روشنگری حضرت زینب کبری سلام الله علیها در دوران اسارت و تبعید بود. این وراث راستین آزادگی سیدالشهدا بودند که در بند و اسارت دشمن بعثی نیز ذره‌ای از ایمان و باورها و اعتقادات راسخ خود دست نکشیدند و چه بسا محکم تر و قوی تر از قبل به جانفشانی خود ادامه دادند و سیره ی حیات طیبه شان شیرازه ی فرهنگ پایداری و ایثار شد.

تقابل دو روز تاسوعای حسینی و ۲۶ مرداد،  سالروز ورود نخستین کاروان آزادگان به سرزمین یادآور سربلندی نام شهداء دشت خونین کربلا و ایمان راسخ آزادگان ایران عزیز است. قطع به یقین در تاریخ معاصر کشورمان، زندگینامه‌ی آزادگان دوران دفاع مقدس بهترین آینه‌دار فرهنگ مستغنی نهضت عاشوراست؛ نهضتی که کاخ یزید و یزیدیان و خلفای سفاک زمانه را به لرزه افکند.

توجه به عمق نهضت حسینی در قیام سلحشورانه‌ی عاشورا زنگ خطری برای تمامی ظالمان و جائران تاریخ بشریت است که ای ستم‌پیشگان تاریخ، عمر جور عاقبت به پایان می‌رسد و نهایتا روسیاهی برای آنانی می‌ماند که نام حسین ابن علی علیه السلام را از یاد بردند و برای به مقصود رساندن اهداف اهریمنی خود دست خود را به خون کودکان آلوده کردند.

قیام عاشورا، پیروزی خون بر شمشیر است. نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام حرکت جاودانه تشنه لبان است در برابر کاخ نشینانی که خود را محق می‌دانستند و سبط پیامبر را کافر می‌انگاشتند. آنان که روزی از خون طفل شیرخواره‌ای نگذشتند، عاقبت عقوبت کار خود را به چشم دیدند. این چنین است فرجام ظلم به بندگان خدا بالاخص بندگانی که جزء آل الله به شمار می آمدند.

سرافرازان و آزادگان دوران دفاع مقدس دلاورمردانی از جنس شهدای گلگون کفن دشت آزادگی کربلا و اسیران دربار یزیدیان ملعون بودند. امروز صدام ملعون به قهقهرای تاریخ رفته و آزادگان کشورمان با افتخار و سربلندی در سرزمین آباء و اجدادیشان زندگی می‌کنند.

سیره‌ی آزادگان دوران دفاع مقدس بهترین الگو برای جوانان نسل‌های بعدی برای مقاومت و ایستادگی در برابر جور جائران ادوار مختلف می‌تواند باشد و انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعدی وظیفه‌ی رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری و نوشتاری است که بتوانند با تولید محتوای مناسب و در خور شان، نسل‌های بعدی را با فرهنگ و آموزه‌های دلاورمردان آزاده و سرافراز آشنا سازند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi