شناسه خبر : 85166
سه شنبه 16 شهريور 1400 , 13:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رژیم اسرائیل در شوک

فرار ۶ زندانی فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان صهیونیست‌ها

6 اسیر فلسطینی موفق شدند از طریق حفر تونلی طولانی(درست مثل فیلم‌های‌هالیوودی)، از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی فرار کنند؛ زندانی که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد. این مسئله باعث آماده‌باش در فلسطین اشغالی و از آن طرف، جشن و شادی فلسطینی‌ها در خیابان‌ها شده است.
رژیم صهیونیستی مدعی است با توجه به اینکه امنیتی‌ترین بازیگر در منطقه به شمار می‌رود صاحب سپر امنیتی بسیار قوی‌ای است. اما این سپر امنیتی بارها در برابر حماس و جهاد اسلامی ناکارآمدی خود را نشان داده. فرار 6 اسیر فلسطینی از محافظت شده‌ترین زندان رژیم صهیونیستی باعث هراس در بین مقامات این رژیم و تحقیر آنها در فضای رسانه‌ای و مجازی شده است.
دیروز رسانه‌های فلسطینی به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، 6 اسیر فلسطینی موفق به فرار از زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی در نزدیکی «بیسان» (در شمال فلسطین اشغالی) شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، آنها از طریق تونلی که حفر کرده‌اند، فرار کرده‌و در میان آنها نام «زکریا زبیدی» فرمانده سابق «کتائب شهداء الاقصی» (وابسته به فتح) از اردوگاه «جنین» دیده می‌شود. خبرگزاری «فلسطین الیوم»، ضمن اعلام این خبر تصاویر تونلی را که اسرای فلسطینی از آن فرار کرده‌اند، منتشر کرد. «زکریا الزبیدی»، «مناضل یعقوب نفیعات»،«محمد قاسم عارضه»، «یعقوب محمود قدری»، «ایهم فؤاد کمامجی»، «محمود عبد الله عارضه» اسامی اسرایی هستند که بامداد دوشنبه موفق به فرار شدند. پنج تن از اسرا از اعضای جهاد اسلامی فلسطین و یک نفر یعنی «زکریا الزبیدی» از اعضای جنبش فتح هستند.
جزئیات حفر تونل
فیلم منتشر شده در رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که این تونل از داخل دستشویی زندان حفر شده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در بیان جزئیات این فرار نوشته زندانیان از بخش دوم زندان که نزدیک دیوارهای خروجی بود اقدام به حفر تونل از داخل دستشویی کرده و در بیرون زندان خارج شده‌اند و به نظر می‌رسد که روند حفر این تونل سال‌ها طول کشیده باشد. بیرون زندان هم 6 خودرو منتظر فرار آنها بوده تا به خارج از کرانه باختری منتقلشان کنند. تونل از زیر روشویی کنده شده و چند متر بیرونِ دیوار خروجی زندان به پایان رسیده است و بر اساس تحقیقات اولیه اداره امور زندان‌های رژیم صهیونیستی، عملیات فرار مابین ساعت ۳:۳۰ تا ۴ بامداد دوشنبه انجام شده است. پس از فرار، کشاورزان منطقه در نیمه شب آن 6 نفر را دیده و گمان می‌‌کنند که دزد هستند، سپس با پلیس رژیم صهیونیستی تماس می‌گیرند.
مقامات امنیتی صهیونیستی می‌گویند اسرای فلسطینی طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که شب فرار با برگزاری جشن سال یهودی همزمان باشد و سربازان مشغول جشن باشند. از سوی دیگر زندانیان نیز دعوای ساختگی ترتیب می‌دهند تا زندانیان بتوانند خود را به دستشویی رسانده و داخل تونل شوند. کانال ۲۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده، این گمان وجود دارد که اسرا توانسته‌اند خود را به جنین برسانند. بر اساس گزارش‌‎ها، طول کانالی که حفر شده، به ده‌ها متر می‌رسد و خروجی آن در خارج از زندان تنها چند متر با دیوارهای زندان جلبوع فاصله دارد.
یک منبع امنیتی صهیونیستی به شبکه ۱۲ این رژیم گفته این حادثه یک «سرافکندگی برای اداره زندان‌های اسرائیل» است و اسرای فراری برای انجام نقشه خود سال‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند بدون اینکه نهادهای اطلاعاتی پی ببرند. به گفته این شبکه هنوز چگونگی حفر این تونل‌ها مشخص نیست. آن هم در زندانی که از امنیتی‌ترین زندان‌های رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.
مقاومت: یک سیلی به اسرائیل بود
اهالی جنین خوشحالی خود را از فرار این اسرا با تیراندازی هوایی به نمایش گذاشتند. ساکنان نوار غزه نیز در اعلام خوشحالی خود اقدام به پخش شیرینی کردند. منابعی در جهاد اسلامی به شبکه المیادین گفته‌اند: «رهبر عملیات فرار اسرا از زندان فوق امنیتی گیلبوا «محمود عبدالله العارضه» بوده و این یک اقدام قهرمانانه بزرگ است که به شدت سیستم امنیتی تل‌آویو را متزلزل خواهد کرد». منابع مذکور در جنبش جهاد اسلامی تاکید کردند که چنین رخدادی ضربه سختی به ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین کلیت این رژیم وارد خواهد کرد. این جنبش فلسطینی در ادامه فرار اسرا را یک سیلی قوی به ارتش رژیم صهیونیستی و کل این رژیم خواند و اعلام کرد: «رژیم اشغالگر بهتر است این درس را خوب فرا بگیرد؛ ملت فلسطین ابدا تسلیم نخواهد شد». جنبش حماس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، اینکه تعدادی از اسرای فلسطینی علیرغم تمام موانع امنیتی موفق شده‌اند آزادی خود را باز پس بگیرند، اقدامی قهرمانانه و شجاعانه و یک پیروزی بزرگ است.
آماده‌باش در سرزمین‌های اشغالی
کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اما در واکنش به این رسوایی امنیتی اعلام کرد، در میان نظامیان صهیونیست وضعیت آماده‌باش اعلام شده، عملیات جست‌وجوی گسترده‌ای برای پیدا کردن این اسرا آغاز شده و بالگردها و پهپادها نیز در این عملیات مشارکت دارند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فرار اسرای فلسطینی را «امری خطرناک» عنوان و جلسه‌ای امنیتی را در این‌باره برگزار کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حتی اذعان کرد که فرار اسیران فلسطینی مسئله خطرناکی است و این موضوع به بازنگری در کل سیستم نیاز دارد.
زندان تعطیل شد
منابع صهیونیستی این اتفاق را یکی از خطرناک‌ترین حوادث امنیتی خوانده‌ و اعلام کرده‌اند، خبرنگاران نظامی و روزنامه‌نگاران از مخابره این خبر شوکه شده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم از ترس وجود تونل‌های دیگر در زندان گیلبوا تمامی زندانیان که حدود ۴۰۰ اسیر فلسطینی هستند را به زندان دیگری منتقل و ایست و بازرسی‌های متعددی در منطقه‌ایجاد کرده است. نظامیان صهیونیست تدابیر خود را در تمامی مراکز کرانه باختری افزایش داده و صد‌ها نفر از یگان ویژه پلیس رژیم صهیونیستی به منطقه بیسان اعزام شده‌اند تا اسرای فلسطینی را پیگرد کنند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز فرار شش اسیر را «یک پیروزی معنوی برای فلسطینی‌ها» توصیف کرده و گزارش داد: «حماس و جهاد سعی خواهند کرد از این رویداد برای تجدید ارتباط بین کرانه باختری و غزه استفاده کنند».
درباره زندان جلبوع
بر اساس گزارش‌ها، زندان جلبوع با نظارت کارشناسان ایرلندی ساخته و در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. این زندان در نزدیکی زندان «شطه» قرار دارد و زندانی فوق امنیتی است که بیشترین حفاظت از آن انجام می‌شود. رژیم صهیونیستی اسرایی را که محکوم به انجام عملیات در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ هستند در این زندان نگهداری می‌کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi