شناسه خبر : 86295
شنبه 08 آبان 1400 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقش تاثیرگذار شهید اهل سنت در اتحاد مسلمانان جهان

حضرت امام خامنه‌ای در دیدار مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از شهیدی به احترام نام بردند که در اتحاد مسلمانان نقشی تاثیرگذار داشت.

 

نقش تاثیرگذار شهید اهل سنت در اتحاد مسلمانان جهان فهیمه روح‌الهی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز ولادت باسعادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) و در دیدار جمعی از مسئولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از شهیدی به احترام نام بردند که در اتحاد مسلمانان نقشی تاثیرگذار داشت. بی‌شک آنچه شهدا را از سایرین متمایز می‌کند سیره و طریقت آن‌هاست؛ طریقتی که می‌تواند چراغی باشد برای پیمودن مسیری پویا و صحیح.

محمد سعید رمضان البوطی در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی (۱۹۲۹ میلادی) در دهکده جلیکا در غرب آناتولی ترکیه به دنیا آمد. پدرش ملارمضان البوطی از بزرگان و علمای کرد بود. سیاست‌های سکولار رژیم آتاتورک موجب شد که این خانواده در سال ۱۳۱۲ ه. ش (۱۹۳۴ م) به دمشق مهاجرت کنند و در منطقه کردنشین رکن‌الدین ساکن شوند. محمد سعید در کودکی مادر خود را در اثر بیماری ازدست داد. او به پدرش علاقه وافری داشت و وی را استاد خود می‌دانست.

محمد سعید در تحصیلات مقدماتی توفیق زیادی داشت و زندگی علمی‌اش به طور رسمی با ورود به الازهر در سال ۱۹۵۶ م آغاز شد. دکترای خود را در سال ۱۹۶۵ م از این دانشگاه گرفت و استاد و رئیس دانشگاه شد. به زبان‌های ترکی، کردی و انگلیسی تسلط داشت و توان بالای علمی، شخصیت جذاب فردی و مهارت‌های ارتباطی، وی را به اندیشمندی تاثیرگذار تبدیل کرد و کتاب‌ها و رساله‌های علمی متعدد نوشت. او ضمن حضور در مجامع علمی در رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل روز مطرح می‌کرد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که محمد سعید البوطی از جمله دانشمندان برجسته اهل سنت بود که تلاش بسیاری در دینی کردن عرصه‌های حیات انسان در جهان معاصر داشت و در کتاب‌های متعدد به سوالات مردم و جوانان در حوزه دین و سیاست پاسخ داد. او هم با گرایش‌های لیبرالیستی و ظاهرا روشنفکرانه نسبت به دین مخالف بود و هم با گرایش‌های تعصب‌آمیز که افراط‌گرایی دینی را ترویج می‌کند. تعصب‌گرایی را آفتی بزرگ می‌دانست که جایگاه دین را تضعیف می‌کند.

وی به طور برجسته عدالت‌خواه و حامی جبهه مقاومت بود و نسبت به جریان نابرابر قدرت علیه جهان اسلام به شدت موضع‌گیری می‌کرد.

روز بعد از حوادث یازده سپتامبر و رویکرد تهاجمی غرب به رهبری آمریکا علیه دین اسلام، در خطبه‌های نماز جمعه چنین گفت: «کدام عاقل آگاهی است که تحولات اخیر را نظاره کند و متوجه نشودکه آنچه هدف قرار گرفته است، اصل اسلام است... سلاح راهبردی و با اولویت نخست ایشان چیزی نیست مگر سلاح قدیمی تفرقه ... در عصر حاضر با فروپاشی شوروی، ابرقدرتی تنها مانده که درپی کسب سلطه است و لذا هیچ‌گونه مقاومتی را اعم از فرهنگی و غیر آن تحمل نمی‌کند... پس‌ای مسلمانان بدانید که امروز جز حفظ وحدت برای صیانت از خودمان نداریم.»

همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند این شهید تلاش موثری در حفظ وحدت مسلمانان اعم از سنی و شیعه کرد . او بصیرت داشت و می‌دانست که دشمن با سلاح تفرقه در پی نابودی اسلام است.

این دانشمند شهید معتقد بود آمریکا و غرب با اصل اسلام مشکل دارند و اسلام یک فرهنگ مترقی است که توان رفع بسیاری از مسائل جدی جهان معاصر را دارد و خطر اصلی، فساد درونی فرهنگ غربی است که به آن شأن تهاجمی داده.

این عالم سنی طرح شعار مبارزه با تروریسم از سوی آمریکا را ابزاری ساختگی برای برخورد با جهان اسلام می‌نامید و تروریسم را محصول فکر و عمل آمریکا یی می‌دانست و مصادیق آن را حمایتِ آمریکا از گروه‌های تکفیری و رژیم اشغالگر قدس بیان می‌کرد .

فرزند شهید محمد سعید البوطی که شاگرد و مرید و همراه پدر بوده و پس از شهادت پدر، مسئولیت او را در اتحادیه علمای بلاد شام برعهده گرفته است نگرش جهادی پدرش را چنین توصیف می‌کند: «بنده تحقق این فتنه در سوریه را با توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت بعید می‌دانستم و حتی پس از حوادث مصر و تونس نیز نسبت به این موضوع شک داشتم، ولی پدرم مطمئن بود که سوریه به دلیل ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی با توطئه مواجه می‌شود و به همین دلیل در برابر فتنه‌گران ایستاد و آنان از او به عنوان عالم درباری یاد می‌کردند... برخی از اعضای خانواده از پدر خواستند تا بر روی منبر علیه تروریست‌ها سخن نگوید، ولی وی به شدت با این امر مخالف بود و همیشه تروریست‌ها را به دور از اسلام می‌خواند و تأکید داشت که آن‌ها تنها به دنبال فتنه‌اند و پروژه اصلاحات سیاسی را دنبال نمی‌کنند.»

شیخ توفیق البوطی درباره روز‌های آخر زندگی پدر شهیدش می‌گوید: «وی در روز‌های پایانی عمر خود همواره از شهادت و جایگاه رفیع آن سخن می‌گفت و حتی در آخرین نماز جمعه نیز به این موضوع پرداخت. در روز شهادت، نیم ساعت پس از اتمام درس، جوانی وارد مسجد شد که از طلاب شیخ نبود و البته مشکل ظاهری نداشت و در صف ها‌ی عقب نماز ایستاد و دقایقی بعد خود را در میان نمازگزاران منفجر کرد. پدرم، فرزندم و جمعی از طلاب وی در این انفجار تروریستی به شهادت رسیدند.»

اشاره مقام معظم رهبری به نام این عالم شهید اهل سنت مرا به کوی آشنایی با او کشاند و از جام آزادی‌خواهی و بصیرت و شجاعت این دانشمند سیراب شدم و چه زیباست این جلوه از حقیقت که وقتی بصیرت جای عناد را بگیرد و آغوشت برای پذیرفتن حق باز باشد راه عاقبت به خیری باز می‌شود و عالمی روشن ضمیر بعد از عمری تلاش در راه حفظ دین، مرگ در بستر را تجربه نمی‌کند و به دست شقی‌ترین تروریست‌ها به شهادت می‌رسد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi