شناسه خبر : 86929
شنبه 06 آذر 1400 , 11:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«دفاع مقدس»، شایسته‌ترین الگو برای ملت ایران

دفاع مقدس علاوه بر اینکه کانونی از همگرایی و همدلی ملت و مسئولان بود، اما بالطبع شرایطش با اختلافات و مسائلی حاشیه‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کرد اما آنچه در آن زمان مهم می‌نمود، نوع برخوردها با اختلافات و زاویه‌ها بود.

 

«دفاع مقدس»، شایسته‌ترین الگو برای تنظیم روابط اجتماعی ملت ایران حامد افروغ؛ جوامع پیشرفته امروزی، هر کدام برای پیشرفت‌های امروز خود، به تاریخ و سابقه غنی اجتماعی تکیه زده‌اند و در طول قرن‌ها افت و خیز و کسب تجربه به نظم کنونی رسیده‌ و دانسته‌اند تا در مواقع محتلف و در بحران‌های گوناگون چگونه زیست کرده و واکنش نشان دهند.

ایران نیز در طول قرن‌ها تاریخ غنی و زندگی سربلندی که برخلاف همه ناملایمات و هجمه‌های خارجی و خیانت‌های داخلی داشته، کوله‌باری از تجربه را برای مردمش به بار آورده است. تجربه‌هایی که اگر درست و به موقع از سوی مردم و مسئولان به آنها مراجعه شود، بسیاری از تصمیمات را به راحتی می‌توانند بگیرند و بسیاری از راه‌ها را دوباره نیازمایند.

تازه‌ترین و غنی‌ترین و البته امروزی‌ترین تجربه گرانسنگ ملت ایران، دوران دفاع مقدس است که در آن انواع و اقسام تجربه‌های سیاسی، اجتماعی، قرهنگی و حتی سیاست خارجی برای ملت ایران به بار آمد و به دلیل روحیه بالا و مومنانه ملت ایران، در اغلب آنها با موفقیت روزگار را سپری کرد.

دفاع مقدس علاوه بر اینکه کانونی از همگرایی و همدلی ملت و مسئولان بود، اما بالطبع شرایطش با اختلافات و مسائلی حاشیه‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کرد اما آنچه در آن زمان مهم می‌نمود، نوع برخوردها با اختلافات و زاویه‌ها بود. سلوک بر اساس رفق و مدارا و البته احترام متقابل به یکدیگر در عین اختلافات تجربه‌ةایی است که امروز نیز به کار ملت ایران می‌آید و باز می‌تواند آن شرایط نورانی و جو دوستانه را احیا کند.

اختلاف جزو جدا نشدنی جوامع و کلونی‌های زیستی است که اگر با مدیریت صحیح احساسات از سوی مردم و مسئولان مواجه نشود، بازخوردهای زیان‌باری را برای کل جامعه در پی خواهد داشت. در جدیدترین موارد اعتراضات مسالمت‌آمیز و سنجیده مردم اصفهان و شهرکرد به مساله سوءمدیریت آبی در این شهرها یکی از جلوه‌های مهم و درس‌آموز تجربه‌اندوزی ملت ایران برای برگزیدن بهترین سیره و رفتار اجتماعی است که یاد ایام دفاع مقدس را زنده می‌کند. ایامی که با رفق و مدارا و همدلی مشکلات به راحتی پشت سر گذاشته می‌شد.

از این رو شایسته است با همین روش و منش هر بار با جدیت و مدیریت بهتر تجمعات و اعتراضات اجتماعی شکل گیرند تا در کنار ارتقاء سطح کیفی زندگی اجتماعی، بهانه برای دخالت خارجی در امور اجتماعی و سیاسی ملت ایران سلب شود چراکه به تجربه ثابت شده دشمن از هر فرصتی برای گسیل عناصر پیاده نظام خود در دل مردم و به آشوب کشیدن هرگونه اجتماع و اعتراض عقلانی و منطقی استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد تا فضای منطقی و عقلانی بر روابط اجتماعی ملت ایران حاکم شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi