شناسه خبر : 87403
شنبه 27 آذر 1400 , 10:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا انقلاب اسلامی ایران به دیگر کشور‌ها صادر شد؟

ماهیت اعتقادی و مردمی‌ انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از سویی باعث شد تا دشمنی قدرت‌های حاکم جهانی برانگیخته شود و از سوی دیگر، ایران اسلامی را به کانون الهام‌بخش و بیداری ملت‌ها به‌ویژه مسلمان‌ها تبدیل کرد.

 

چرا انقلاب جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشور‌ها صادر شد؟فرآیند صدور انقلاب اسلامی ایران با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب شرایط خاص خودش را داشته و دارد.

ویژگی‌های ذاتی انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از این مسئولیت را خود بر دوش گرفت و جلوتر از انقلابیون مسیر را پیمود اما تفکر تحول خواه و اصلاح گرایانه امام مرزی برای آزادی ملت‌ها از چنگال استبداد و استعمار و بی عدالتی نمی‌شناخت و از فردی‌ترین آموزه‌های انقلاب تا جهانی‌ترین آن‌ها را جزئی از وظیفه خود و پیروان خود می‌دید و برای آن برنامه داشت. در این فرصت سعی می‌شود تا با دقت نظر در آراء و سیره‌ی امام به بحث پیرامون صدور انقلاب اسلامی و روش‌های آن پرداخته شود.

مقبولیت بالای انقلاب

انقلاب اسلامی ایران در میان انقلاب‌های سده‌های اخیر جهان هم به لحاظ اقبال عمومی و هم به لحاظ هویت آن، پدیده‌ای متمایز و بدیع و قابل توجه برای دیگر جوامع است. حضرت امام درباره تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انققلاب‌ها می‌فرماید: «ما مدعی هستیم که انقلاب ما در عالم نظیر نداشته است برای اینکه اسلامی بوده است و چون اسلامی بود و تمام افراد ملت شرکت در این امر داشتند.
یک انقلابی نبود که یک حکومتی بیاید و حکومتی را ببرد، یا یک نظامی بیاید و یک حکومتی را ساقط کند. آن طور نبود. یک ملتی قیام کرد و ملتی که اسلامی بود، ملتی که خودش را پایبند اخلاق و پایبند اسلام می‌دانست و می‌داند، این‌ها قیام کردند و حریف خودشان را بیرون کردند و غلبه کردند.»

همچنین، عواملی هم که در تشکیل و فرآیند انقلاب اسلامی مورد توجه امام و امت انقلابی قرار گرفت عواملی است که مورد ابتلاء دیگر ملت‌های جهان بوده و هست. به علاوه، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به دلیل هم خوانی با فطرت ملت‌ها مورد توجه آنان قرار گرفت.

ماهیت اسلامیِ انقلاب ایران توانست مقبولیت و جذابیت خاصی را در میان مسلمانان جهان ایجاد کند و حتی روحیه انقلابی‌گری را با آرمانی نزدیک به آرمان انقلاب اسلامی ایران در میان ملت‌های مسلمان جهان برانگیزد.

اسلام جدیدی که حضرت امام (س) در میان ملت مسلمان ایران معرفی کرد به دلیل اصالت و حقایق آن به سرعت مورد توجه مسلمانان آزاده جهان قرار گرفت و مطالبات جدیدی را برای امت‌های اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام رقم زد.

هنگامی که ملتی از ملت‌های مسلمان طرحی نو برای رفع آلام مشترک خویش عرضه کند، ملت‌های دیگر آگاهانه و ناخودآگاه از آن متأثر خواهند شد.

ذاتی بودن صدور انقلاب اسلامی

عامل دیگر ذاتی بودن صدور انقلاب اسلامی ـ فراتر و گسترده‌تر از اسلامی بودن ـ دینی و الهی بودن ماهیت انقلاب ایران است.

پیام خدامحورانه و معنویت‌گرای انقلاب اسلامی می‌تواند تأثیر فراگیرتری در میان ملت‌های جهان داشته باشد، زیرا فطرت خداجو در وجود هر انسانی نهاده شده و سرشت هر انسانی سرشت خدایی است.

استکبارستیزی، استبدادستیزی، استقلال، آزادی، نفی ظلم و عدالت محوری ارزش‌هایی هستند که همه ملت‌های تحت ستم و مستضعف جهان دوستدار آن هستند. این ارزش‌ها به لحاظ ویژگی‌های انسانی، مورد مقبولیت عامه انسان‌ها قرار دارد و انقلاب اسلامی ایران به دلیل دارا بودن چنین ویژگی‌هایی می‌تواند در یک فرآیند طبیعی، روحیه مطالبه و مبارزه را در ملت‌های تحت ستم جهت دهی و تقویت کند.

حضرت امام می‌فرماید: «شما باید بدانید که ملت ها، حتی آن ملت‌هایی که الهی هم نیستند، این‌ها همه شان ـ که جزء مستضعفان جهان هستند، و همیشه در تحت سلطه مستکبران بوده اند ـ امید دوخته اند به این نهضتی که در ایران حاصل شده است.» بدین ترتیب، انقلاب ایران به لحاظ ماهیت اسلامی خویش، دارای ارزش‌های انسانی فراگیری است که می‌تواند مطلوب بسیاری از ملت‌های جهان واقع شود و این امر پذیرش آگاهانه و حتی ناخودآگاهانهِ ارزش‌های انقلاب اسلامی را بدیهی می‌نماید.

گزارش از امیر قشقایی

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi