شناسه خبر : 88641
یکشنبه 24 بهمن 1400 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرمان تهاجم ترکیبی در مقابل حمله جبهه دشمن

تهاجم ترکیبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌عنوان یک تهدید همه‌جانبه دشمن یاد کردند، عصاره همه تهدید‌های ۴۲ ساله دشمنان انقلاب و مردم ایران است.

 

فرمان تهاجم ترکیبی در مقابل حمله جبهه دشمن از سوی فرمانده کل قواحضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در بیانات خود در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره به موفقیت‌های مردم ایران در مقابله با تهدیدات پیچیده و گسترده دشمنان نظام اسلامی علیه ملت ایران در طول ۴۳ سال گذشته با تأکید بر اینکه جبهه دشمن امروز دست به تهاجم ترکیبی علیه مردم ایران زده است، به جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی این تهاجم، اشاره کردند و یادآور شدند «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف ازجمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به‌خصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.»

جنگ ترکیبی، به راهبرد پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبرد‌های متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد و متناسب با آن طیف گسترده‌ای از ابزار‌ها را به شیوه متقارن یا نامتقارن در نبردی غیرخطی مورد استفاده قرار می‌دهد. ابعاد و مؤلفه‌های این جنگ که اصطلاحاً به آن جنگ هیبریدی می‌گویند، فعالیت‌های نظامی متعارف و غیر متعارف، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای، جنگ اقتصادی و انواع تحریم‌ها جنگ سایبری، دیپلماسی و مذاکره، جنگ روانی و اطلاعاتی، تروریسم، شورش و ناآرامی اجتماعی را شامل می‌شود.

با توجه به تنوع ابعاد و مؤلفه‌های جنگ ترکیبی این جنگ‌ها از چند ویژگی مهم برخوردارند:

۱- هم‌افزایی: اگرچه هریک از ابعاد این جنگ کارکرد خاص خود را دارد، اما بهره‌گیری هم‌زمان سبب می‌شود که فشاری به‌مراتب بیشتر از تأثیر تک‌تک مؤلفه‌ها بر جامعه هدف وارد شود. در این وضعیت است که جامعه هدف دچار سردرگمی و بحران شناختی شده و به‌ناچار با تصمیم‌گیری‌های عجولانه و بعضاً نامناسب موفقیت دشمن را بیشتر می‌کند.


۲- قابلیت تسری از ویژگی‌های دیگر جنگ ترکیبی است به‌گونه‌ای که هرکدام از مؤلفه‌های جنگ ترکیبی می‌تواند مکمل و پیش‌برنده اهداف مؤلفه‌های دیگر باشد، مثلاً آن‌گاه که دشمن تحریم فلج‌کننده اقتصادی علیه مردم ایران را اعمال می‌کند، هدفش ایجاد نارضایتی اجتماعی است و بنا دارد از این نارضایتی برای ایجاد شورش اجتماعی استفاده کند؛ و یا هنگامی‌که در جنگ سایبری سیستم سوخت ایران را هدف قرار می‌دهد، تکرار غائله آبان ۹۸ را در نظر دارد.

تهاجم ترکیبی چیست؟

البته با هجمه‌های همه‌جانبه تهاجمی دشمن به‌جز هجمه جهادی و آشنایی نسبت به اهداف پلید آنان نمی‌تواند محقق شود پس نباید با آن فله‌ای برخورد کرد، زیرا هر بخش از توانمندی کشور، دفاع جداگانه‌ای را نسبت به خود می‌طلبد و دفاع از هر قسمت مسلما متفاوت از بخش‌های دیگر خواهد بود به‌طوریکه بخش فرهنگ دینی و ارزش‌های انقلابی ما از اول انقلاب یکی از اهداف اصلی هجمه دشمن بوده و هست که دفاع از آن مستلزم داشتن توان فکری عمیق و استعداد علمی و فرهنگی غنی است.

چون دفاع از فرهنگ و ارزش‌های دینی مردم، مهارت و دانایی خاص خود را دارد در غیر این‌صورت بسیار سخت و در نبود چنین دانایی و توانایی، فرهنگ ملی و دینی ما، هجمه‌پذیر می‌شود. چنانچه دشمن سال‌هاست تمام مساعی خویش را به‌منظور جایگزینی رفاه‌طلبی به‌جای شهادت‌طلبی جوانان به‌کار برده است تا تیر زهرآگین سکولاری آنان به سیمرغ انقلاب اصابت نماید و متاسفانه تا حدودی در این راستا موفق شده‌اند به‌طوری‌که سگ‌گردانی، زندگی با حیوانات، عرفان‌های کاذب،

و ده‌ها مورد دیگر از حقایق هجمه فرهنگی دشمن است که متاسفانه وابستگان به غرب و چپاولگران ثروت ملی از هر جناح و گروه، ورود دشمن را برای فرهنگ‌زدایی و کم رنگ کردن ارزش‌های دینی و انقلابی مردم فراهم ساخته‌اند این امر کار دولت سیزدهم را در این برهه از زمان بسی دشوار کرده است.

دفاع از بخش‌های دیگر تهاجم ترکیبی باز در نوبه خود قابل تامل و تدقیق است مثلا در بخش صنعت و تجارت دشمن توانسته با ایجاد تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری، به‌منظور جلوگیری از هرگونه تعامل اقتصادی و صادرات و واردات و امثال آن مردم ایران را در معرض آسیب‌پذیری جدی قرار داده و چالش‌های اجتماعی را به‌بار آورده است البته در این خصوص هم بی‌عرضگی مسئولین دوره‌های قبل و هم وابستگی مدیران غربگرا و خیانت‌های مالی و امانتداری مدیران دنیاپرست بسیار موثر بوده است.
ولیکن نباید دلسوزان انقلاب نسبت به فرامین و راهکارهای عالمانه رهبری فرزانه بی‌تفاوت باشند زیرا امروز قوای سه‌گانه هدفی جز اصلاح امور کشور و رفع نیازهای ملی علی‌الخصوص حل مشکلات معیشتی مردم ندارد و آن جز تامل بر سختی‌ها و عبرت از گذشته و حمایت از مسئولین دلسوز محقق نخواهد شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi