شناسه خبر : 88913
چهارشنبه 11 اسفند 1400 , 09:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران

هیئت داوران دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت (سرخ‌نگاران) پس از پایان آئین اختتامیه بیانیه‌ای صادر کردند.
 
بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران

 متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
 ن والقلم وما یسطرون (آیه 1 سوره قلم)
دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت تحت عنوان «سرخ نگاران»، هنگامی به پایان می‌رسد که رسالت تبیین و ترویج آرمان‌های شهیدان، به ویژه معرفی انسان انقلاب اسلامی که امام راحل رضوان الله تعالی علیه، از آن به عنوان فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی نام بردند، بیش از هر زمانی دیگر برشانه همه راویان فرهنگ و تاریخ انقلاب اسلامی، به ویژه پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و دیگر هنرمندان این عرصه مقدس سنگینی می‌نماید. آن‌گونه انسانی که سید شهیدان اهل قلم، آنان را، منادیان عصر بعثت دگرباره انسان می‌دانست که وظیفه دگرگونی عالم را پروردگار برگُرده آنان نهاده است.
به راستی شهیدان و ایثارگران ما، همواره مبشران بیداری و حیات طیبه بوده‌اند که در بازنمایی سیرت و سیره آنان، پیامی است الهام‌بخش برای راهیان راه نورانی عزت و سرافرازی و روشنگران عصر ظلمت و بی‌خبری جهالت مدرن. خاصه در این روزگار که رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای مقابله با جریان تحریف و دروغ، راهبرد جهاد تبیین را اعلام فرموده‌اند. روایت درست و هنرمندانه معارف و ارزش‌های انقلاب اسلامی و هویت انقلابی مردم ایران که در نبرد هشت ساله دفاع مقدس، جلوه نمود و همچنان هدایتگر فطرت‌های پاک و دل‌های نورانی است، از مصادیق ممتاز این جهاد مقدس است. ادبیات انقلاب اسلامی، فرصتی است ارجمند برای تماشای نسل انقلاب اسلامی و تصویر و تفسیر ارزش‌های کهن ملت ایران اسلامی. ادبیات انقلاب اسلامی، جریانی است بی‌پایان، مستمر و فراتر از مرزهای مرسوم جغرافیایی.
 در دومین گام جشنواره سرخ نگاران، 750 مؤلف و هنرمند به فراخوان دبیرخانه پاسخ مثبت دادند. از این میان 250 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند و توسط 8 گروه داوری از میان، پژوهشگران، شاعران، نویسندگان و هنرمندان خوشنام و مجرب مورد قضاوت قرار گرفتند.
هیئت داوران، پیش از اعلام اسامی نفرات برگزیده، یادآوری نکاتی را لازم می‌داند:
 در داوری جشنواره سرخ نگاران شاهد نسل جدیدی از نویسندگان و هنرمندان و اهل قلم با انگیزه بودیم که نویدبخش آینده روشن برای این عرصه است. بی‌شک استمرار این جریان نیازمند پشتیبانی و حمایت و البته همراه با برنامه است.
 بیش از سه سال از مطالبه رهبری معظم انقلاب مبنی بر لزوم صد برابری آثار و محصولات ادبی و هنری دفاع مقدس، می‌گذرد اما هنوز از سوی نهادها و مسئولان مربوط، طرح و برنامه‌های رسیدن به این افق اعلام نشده است. به ویژه این که حافظه حماسه آوران و شاهدان حوادث دفاع مقدس، مخصوصاً جانبازان سرافراز و والدین و همسران ارجمند شهدا در معرض عوارض کهنسالی است که با عروج هریک از آنان خسارتی جبران‌ناپذیر بر گنجینه ادبیات و تاریخ و فرهنگ انقلاب اسلامی وارد می‌گردد.
 هرچند در سال‌های اخیر رشته ادبیات پایداری در قریب به چهل دانشگاه کشور راه‌اندازی شده است که اقدامی است شایان سپاس، اما هنوز در حوزه نظریه‌پردازی، ادبیات و هنر انقلاب اسلامی به ویژه حوزه ایثار و شهادت از فقر و تهیدستی مشهودی رنج می‌برد.
 ضمن سپاس از توجه رسانه ملی و تعدادی از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ترویج ادبیات پایداری، ایثار و شهادت، همچنان فقدان جریان رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در معرفی هنرمندانه و هوشمندانه این حوزه مشهود است.
 در جریان برگزاری این دوره از جشنواره، درخشش ناشران خصوصی و نهادهای مردم محور در عرصه ادبیات و هنر را شاهد بودیم. بی‌شک پویایی و استمرار این جریان نیازمند حمایت و برنامه راهبردی است.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi