شناسه خبر : 88957
پنجشنبه 12 اسفند 1400 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دیدگاه شهید پازوکی درمورد پیروزی و شکست در جبهه

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت سالروز شهادت شهید «اسدالله پازوکی» اقدام به انتشار صوتی از ایشان کرده است. شهید پازوکی مصاحبه‌ای که در مقر لشکر حضرت رسول (ص) در زمان عملیات بدر در تاریخ دوم فروردین سال ۱۳۶۴ داشته است حضور در جبهه را ادای وظیفه‌ای می‌داند که از طرف مقلد خود امام خمینی (ره) بر آن تأکید شده است.

ما فقط مقلد امام هستیم / در مسائل نظامی باید اطاعت محض از رهبری باشد

در این صوت می‌شنویم:

«چونکه ما مقلد امام هستیم، برای ادای وظیفه هم به اینجا آمدیم و باید اطاعت محض کنیم. یعنی اگر امام باز هم دستور بدهند، روی چشممان می‌پذیریم. حالا به یک منطقه‌ای رفتیم و برای رضای خدا عملیات انجام دادیم.

خُب موفق نشدیم در منطقه بمانیم، به اینجا آمدیم؛ اگر برای رضای خدا بوده ما پیروزیم، اگر نه برای رضای خدا نبوده است، خُب شکست برای ماست.

مسئله نظامی باید اطاعت محض باشد تا آنجایی که کلیه مسئولین ما از طرف امام و همینطور به‌ مراتب مورد تأیید هستند که به اینجا می‌آیند تا این حالت اسلامی‌اش را دارد که ان‌شاءالله در آینده هم بیشتر بشود.»

در مورد شهید پازوکی

شهید «اسدالله پازوکی» روز دوم اردیبهشت‌ سال ۱۳۳۶ در روستای کمردشت چشم به جهان گشود. پازوکی در دوران جوانی برای مدتی کوتاه در ارتش فنون تکاوری و چتربازی را آموخت و با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در صف سربازان روح‌الله (ره) قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب به عضویت نهاد مقدس سپاه درآمد و حفاظت از بیت امام (ره)‌را بر عهده گرفت.

شهید پازوکی با شروع غائله کردستان به جبهه‌های غرب رفت و در سال ۱۳۶۱ به‌عنوان فرمانده گردان صف در عملیات والفجر ۱ شرکت کرد و بر اثر انفجار گلوله توپ، دست چپش به‌شدت زخمی شد. شدت جراحت و سوختگی دستش به‌قدری زیاد بود که به‌ناچار دستش را از بالای آرنج قطع کردند. ران پای راستش نیز زخمی و حسابی عفونت کرد. پس‌ازاین جریان، پیشنهاد دادند که در تهران بماند و مسئولیتی دیگر را بپذیرد، ولی به‌هیچ‌عنوان زیر بار نرفت و گفت: «حاضرم با همین یک دست، در جبهه خدمتگزار بسیجی‌ها باشم، اما در تهران نمانم».

شهید پازوکی در خط پدافندی شاخ شمیران، عملیات بدر و اداره خط پدافندی لشکر در مهران، حماسه‌های بزرگی را آفرید. با همان مسئولیت، در عملیات خیبر شرکت کرد. پس از پایان عملیات، مسئولیت آموزش نظامی لشکر ۲۷ به وی واگذار شد و مدتی نیز در این مسئولیت فعالیت کرد.

سرانجام شهید اسدالله پازوکی به‌عنوان فرمانده محور عملیات در عملیات والفجر ۸ (فاو) در تاریخ ۱۰/ ۱۲/ ۱۳۶۴ در منطقه فاو بر اثر اصابت ترکش خمپاره در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسید.

 

download

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi