شناسه خبر : 89074
چهارشنبه 18 اسفند 1400 , 17:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روز جانباز دهکده نشاط غرق در نشاط و اتفاقات شیرین و جالب

از ابتدای صبح، عوامل و دست اندرکاران مجموعه فرهنگی ورزشی و توانبخشی بقیةالله در دهکده نشاط با برگزاری جلسات پایانی خود، تمامی توان خود را به کار گرفته بودند تا...

فاش نیوز - به مناسبت سالروز میلاد فرخنده اسوه صبر، ادب و گذشت، حضرت ابالفضل العباس(ع) و گرامیداشت مقام جانباز  دهکده نشاط ولیعصر(عج) نیز یک روز پرنشاط را تجربه کرد.

 از ابتدای صبح، عوامل و دست اندرکاران مجموعه فرهنگی ورزشی و توانبخشی بقیةالله در دهکده نشاط با برگزاری جلسات پایانی خود، تمامی توان خود را به کار گرفته بودند تا در تجلیل از جانبازانی که قرار بود در این مجموعه حضور یابند، سنگ تمام بگذارند.

دکتر داوود حیدری مدیر مجموعه، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، در توضیحات مقدماتی خود گفت: امور و اقدامات دهکده نشاط در یک سال گذشته با خون دل های بسیاری پیش رفت. اموری ازجمله: تاسیسات لوله کشی گاز این مجموعه. طی ده سالی که ساخت این مجموعه طول کشیده و کار ساخت هتل، درمانگاه و مجموعه فرهنگی آن پایان یافته، به دلایل مختلف از جمله عدم تردد ماشین های سنگین در روز در این منطقه، انجام نشده بود که با برخورد قاطعانه، همچنین همکاری شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی، این کار به سرعت انجام شده و کار ده ساله، طی دو ماه صورت گرفته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 مبحث دوم بحث جواز و پایان کار این مجموعه است که باید گفت از زمان ساخت، این مجموعه فاقد این دو فاکتور اساسی بود. بنابراین برای گرفتن مجوز سایر فعالیت های این مجموعه، نیاز به پایان کار بود. با دعوتی که از شهردار تهران به عمل آمد و با دستور ایشان به همکاری شهرداری منطقه برای تاسیسات گاز و بهینه سازی فضای سبز این مجموعه، مساعدت خوبی به عمل آمد.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: البته بحث مجوز پایان کار، تا به امروز باقی بود که صبح امروز آقای زاکانی با حضور در مجموعه قول مساعد مبنی بر سرعت گرفتن مجوز پایان کار این مجموعه را دادند. حضور شهردار تهران 3 مناسبت داشت: یکی به مناسبت روز درختکاری که مربوط به شهرداری بود، و  روز بزرگداشت پاسدار که ایشان جزء نیروهای سپاهی هستند و هم روز جانباز که ایشان جزء جانبازان پیشکسوت دوران دفاع مقدس هم می باشند.

با حضور وی و  اهدای 175 نهال به یاد  175 شهید غواص عملیات کربلای 4 ، یک نهال به دست ایشان داده شد و بقیه نهال ها به دست عوامل شهرداری و دوستان جانباز در این مجموعه کاشته شود که با رونق فضای سبز این مجموعه، هر یک از این نهال ها به نام یک شهید غواص نامگذاری شود. قابل ذکر است که قول مساعد ایشان جهت پارک ویژه کودکان با توجه به سن و سال بالای جانبازان، برای نوه جانبازان عزیزی که به مجموعه می آیند قابل استفاده باشد.

 دکتر حیدری همچنین اظهار داشت: این مجموعه با ظرفیت 106 اطاق ویژه جانبازان، طی یکی دو روز گذشته کاملا مورد استفاده قرار گرفته و این درحالی است که بنیاد شهید با کسر بودجه مواجه است؛ اما با همت دکتر قاضی‌زاده و عوامل، هر بار بخشی از هزینه آن تامین شده و درحال حاضر خوشبختانه مشکلات اصلی این مجموعه تا حدودی مرتفع شده است.

 دکتر حیدری در تشریح برنامه روز جانباز در مجموعه فرهنگی ورزشی بقیةالله نیز گفت: امروز روز پرکاری برای مجموعه بود. در اولین ساعات صبح، پذیرای دکتر زاکانی در مجموعه بودیم و همچنین دیدار اعضای شبکه ملی ایثارگران با ایشان، برنامه تجلیل و تقدیر از بانوان جانباز فعال در مجموعه و اصلی ترین برنامه از سوی انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان است که شامل دعوت از حدود 70 جانباز نخاعی استان تهران به همراه خانواده است که در سالن آمفی تئاتر همراه با برنامه هایی مفرح اجرا خواهد شد و برنامه ویژه این مراسم، تقدیر از 30 نفر از همسران شهدای جانباز نخاعی تهران می باشد.

وی تاکید کرد: انصافا استقبال خوبی از مجموعه به عمل آمده و با همکاری برادر عزیزمان جناب آقای مسعودی، دوستان جانباز زیادی را دور هم جمع کرده اند که عملا این مجموعه پاتوق جانبازان شده است.

 وی در توضیحات بیشتری اضافه کرد: ایجاد کارواش برای جانبازان باه شکل نیم‌بها، و پیرایش از دیگر فعالیت های این مجموعه می باشد و در بازدیدی که رییس بنیاد شهید از مجموعه داشتند فرمودند هر خدمتی که برای جانبازان و خانواده هایشان نیاز هست اعم از ایجاد تعمیرگاه، تعویض روغنی و همچنین در بحث خرید و خدمات عمومی، ارائه شود که ما نیز پس از بحث ویلچر و کارواش در سالن نشاط، به این نیازها جامه عمل می پوشانیم و امیدواریم در آینده نزدیک، این خدمات را در قالب ایجاد پیرایشگاه و همچنین فروشگاه خرید و دیگر خدمات مورد نیاز تامین نماییم تا جانباز با حضور یک روزه خود در دهکده نشاط که به واقع نامگذاری برازنده ای نیز هست، به معنای واقعی کلمه به خدمات مورد نیازش دست بیابد و جانبازان، نشاط واقعی را با همه وجود لمس نمایند.


 بنابر گفته های دکتر حیدری، به مناسبت روز جانباز و بزرگداشت مقام جانبازان، دو مراسم در این مجموعه برپاست.
برنامه نخست از سوی شهرداری تهران و پیش از ظهر بود. تعدادی از بانوان جانباز از ساعتی پیش از آغاز مراسم رسمی در مجموعه حضور داشتند. خوشبختانه چهره بسیاری از آنان برایم آشناست. زمانی که در کنارشان جای می گیرم، خیلی راحت و دوستانه و خودجوش از مشکلاتشان می گویند و طالب انعکاس آن هستند. مشکلاتی که امروز بیشتر مطرح می شود، درصد پایین جانبازی خود و یا همسران جانبازشان می باشد و بیکاری فرزندانشان که زندگی شان را تحت الشعاع قرار داده است.  
با تک تکشان که حرف می زنی، به راحتی می توان از زندگی هر کدامشان یک فیلم داستانی مستند ساخت و یا رمانی چند جلدی نوشت.

دختر جانبازی که پدرش فقط با 10درصد جانبازی اعصاب و روان با یک حقوق معیشتی بسیار اندک که کفاف بهای اجاره خانه و آب و برق و گاز را هم نمی کند، مادری که تا چندی پیش برای مخارج زندگی کار می کرد و با چندین عمل قلب، چندی است توانایی کار کردن ندارد و در حال حاضر در بستر بیماری است، برادر کوچکی که دچار بیماری خاص است و به گفته خودش هیچ کدام از اعضای خانواده شاغل نیستند؛ اما آنقدر غیرتمند است که خرج تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی ارشد با دستمزد غیرثابت خود پرداخت کرده اما با داشتن چنین تحصیلاتی هنوز بیکار است. او گله مند است که بنیادشهید تاکنون هیچ سهمیه و شهریه ای برای تحصیلات او و امثال او متقبل نشده. لااقل زمینه شغلی او را فراهم نماید و جمله آخری که با بغض در گلو، آتش بر دلمان می نشاند این که، من ناراحت می شوم که می بینم پدرمان شرمنده ماست و دیگر گریه امانش نمی دهد...

****************************************

 شروع رسمی برنامه، با حضور دکتر "انسیه خزعلی" معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و همچنین "دکتر گنجی" مشاور زنان و خانواده بنیادشهید و امور ایثارگران در جمع بانوان جانباز و همسران جانباز بود. گلایه ها و گفتنی ها از مشکلات فراوان است و در یک جمع بندی خلاصه، آنها رسیدگی مسوولین و متولیان امر ایثارگران را کافی نمی دانند و خواستار شرایط بهتری هستند.
این مراسم با تقدیر و تجلیل از بانوان جانباز حاضر در مراسم پایان یافت و تصاویری که بر لنز دوربین ها نشست و جاودانه شد.

تا شروع برنامه دوم زمان زیادی باقی است.

 پس از ادای نماز و استراحت مختصری، رفته‌رفته به ساعت ۳ و نیم و آغاز دومین ویژه برنامه جانبازان رسیدیم. این مراسم که به همت انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان برگزار شد، ما را برآن داشت تا پیش از شروع برنامه با مدیر عامل انجمن گفت و گویی داشته باشیم.

 جانباز اسرافیلی درخصوص این مراسم گفت: با عرض تبریک و تهنیت به مناسبت اعیاد شعبانیه و ماه نبی مکرم اسلام(ص)، انجمن جانبازان نخاعی به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع)و روز جانباز مراسمی را ترتیب داده که از خانواده جانبازان نخاعی استان تهران دعوت به عمل آورده ایم تا اگر توفیق داشته باشیم، به پاس قدردانی از زحمات همسران جانبازان، خصوصا تجلیل و قدردانی از همسران شهدای جانباز نخاعی تهران، از 30 نفر از آنان تجلیل به عمل آوریم. قدردانی از ایثار همسران جانبازی که در قدرشناسی، درس آموخته از مکتب حضرت فاطمه زهرا(س) و در صبوری، درس آموخته حضرت زینب کبری(س) می باشند.


 ***************
مراسم رسما با تلاوت آیاتی از کلام نور و با صوت دلنشین جانباز نخاعی "حاج مزدارانی" آغاز شد و سرود ملی جمهوری اسلامی که حس میهن پرستی و حب وطن را در دل و جانمان طنین‌انداز کرد.

سالن خلوت و ساکت برگزاری مراسم، گاه و بیگاه با ورود ویلچری ها که توسط همسر، دوست، برادر یا پرستار و همیارشان هدایت می شد
آن به آن زنده تر می شد.
 پخش کلیپ زیبایی از دیدار سالیان پیش جانبازان شهید، با مقام عظمای ولایت و سپس ثبت خاطرات این عزیزان سفر کرده به کربلای معلی، بغض ها و اشک ها را در دیدگان می نشاند و گاه صدای هق هق همسران شهدا در فضا می پیچید و چه به جا بود، نوای مولودی خوانی "قوامی" خادم الرضای آستان قدس رضوی، که دل های تنگ عاشقان را از دور به زیارت ارباب می برد.
 جانباز اسرافیلی نیز با دلنوشته بسیار زیبایی، ضمن خیرمقدم و ابراز تشکر و سپاس از اجابت دعوت انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان به این مراسم و بالاخص همسران شهدای جانباز نخاعی، از مقام شامخ جانبازان یاد کرده و با شعری در توصیف حضرت ابوالفضل العباس(ع) این روز را گرامی داشتند.

 وی همچنین در قسمتی از این دلنوشته خاطرنشان کرد: گرچه جانبازان در پیروی از پیر و مراد خود صادق هستند، لیکن ایثار و فداکاری و استحکام در عزم و اراده در میان همسران چشمگیرتر است. چنانکه از همه مواهب و نعمت های زندگی مرفه و دنیایی چشم پوشیدند و با خلوص نیت با همه مشکلات و سختی های زندگی، زندگی با جانباز را انتخاب کردند و جمعی از آنان همچنان خدمت و ایثارگری را ادامه می دهند و تعدادی به تقدیر و مشیت الهی ناچارند باقیمانده عمر پربرکت خود را بدون همراه خود سپری کنند.

 سخنرانی کوتاه حجت الاسلام شکری، نماینده ولی فقیه در بنیادشهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم در ستایش مقام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و جانباز شنیدنی بود.

از حضرت امام سجاد(ع)نقل است که فرمودند" خداوند رحمت کند عمویم عباس(ع) را، خداوند در بهشت دو بال به جای دو دست قطع شده به ایشان می دهد که به هرکجای بهشت بخواهد برود. سه امام سجاد، امام باقر و امام صادق(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) می بالند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهید کسی است که از اصول خارج نشود و در این میان حاج قاسم سلیمانی چه پرمعنا گفت که اول باید شهید بود تا بعد شهید شد. استواری و پایداری در حق، خسته نشدن از امتحان های مکرر سخت پیش رو و سربلند بیرون آمدن از آنها، درجات انسان را متعالی می سازد.

از حواشی جالب این مراسم اطاق گریمی برای کودکان در گوشه سالن بود که هیجان و شادی آنان را در پی داشت.
بخش بعدی برنامه جذاب "شعبده بازی و تردستی" گروه بین المللی شاهرخ رضایی بود که لحظات مهیجی را برای حاضرین فراهم آورد.

 پایان بخش این مراسم نیز تقدیر از همسران شهدای جانباز نخاعی بود و سپس صلوات خاصه امام رضا(ع) و گرداندن پرچم متبرک آن حضرت، در میان حاضرین و بارش باران رحمت الهی که در تمام طول مراسم ما را تنها نگذاشت!

گزارش از صنوبر محمدی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi