شناسه خبر : 91673
شنبه 01 مرداد 1401 , 10:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«پاریس پاریس»؛ روایت حوادث خونبار کشتار مسجد گوهرشاد

«پاریس پاریس» درباره سودای تبدیل شدن شهری چون مشهد به شهری چون پاریس است؛ سودایی که پایانش به دالانی هزارتو و بی فرجام می‌ماند؛ این کتاب روایت ملک و مهیار یتیم‌زاده قوچانی و دختری تازه از فرنگ برگشته در سالی است که حکومت رضاخان میرپنج حوادث خونبار کشتار مسجد گوهرشاد را پی‌ریزی می‌کند.

 

 سعید تشکری، به عنوان نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و منتقد شناخته می‌شود، تشکری در سال ۱۳۴۱ در شهرستان قوچان از توابع خراسان شمالی چشم به این دنیا گشود، این رمان نویس، منتقد و نمایشنامه نویس از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌های خود را به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما شروع کرد.

نویسندگی مقالات در حوزه ادبیات و هنر برای مطبوعات، داوری و منتقدی جشنواره تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، چاپ آثار در حوزه رمان و ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران از جمله کارهایی است که تشکری در ادامه فعالیت فرهنگی و هنری خود انجام داده است.

تشکری در جایگاه استادی شاگردان بسیار زیادی را در حوزه هنر و ادبیات تربیت کرده و امروز نیز به عنوان یکی از رمان نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب شناخته می‌شود؛ همچنین جایزه سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی پور در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ را برای نگارش رمان «بار باران» که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده است را از آن خود کرده است.

این نویسنده و منتقد توانسته به عنوان نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و فیلم نامه نویس برتر برنده جایزه شده و با حضور در جشنواره‌های ملی و بین المللی همچون جشنواره فجر، یونیسف و غیره در کارنامه سی ساله خود در حوزه‌های ادبی و هنری عناوین بسیاری را کسب کند.

«پاریس پاریس»؛ روایت حوادث خونبار واقعه کشتار مسجد گوهرشاد

از جمله آخرین کارهای سعید تشکر می‌توان به حوزه تلویزیون اشاره کرد که وی نگارش بخش اول «سریال زمان» که از سریال‌های موفق و پربیننده شبکه سوم سیما بود را برعهده داشته است؛ همچنین در زمینه ادبیات داستانی نیز می‌توان به چاپ رمان‌های موفقی از جمله «پاریس پاریس»، «ولادت»، «رژیسور» و «بار باران» اشاره کرد.

تشکری در زمینه ادبیات نمایشی نیز موفق بوده است و کارهای او بارها و بارها توسط ناشران مختلف تجدید چاپ شده است؛ مجموعه نمایش‌های او در دو جلد توسط انتشارات نیستان به نام‌های «وصل هزار مجنون» و «وقتی زمین دروغ می گوید» چاپ شده است که مجموعه «وقتی زمین دروغ می‌گوید در زمستان ۱۳۹۱ عنوان کتاب برتر سال را به خود اختصاص داد.

بیشترین شهرت سعید تشکری بخاطر نگارش آثار ادبی به‌جا مانده از این نویسنده متعهد است؛ کتاب «ولادت» و «پاریس‌پاریس» از انتشارات نیستان، کتاب «بارِ باران» از انتشارات تربیت و کتاب «غریب، قریب» از انتشارات بنیاد آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، رمان «هندوی شیدا» از انتشارات نیستان، «مفتون و فیروزه» از انتشارات نیستان، رمان «هرایی» از انتشارات علمی فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، «پاکان و الماس» از بنیاد پژوهش‌های اسلامی، کتاب «آبی‌ها» از انتشارات به نشر، کتاب موقف از انتشارات به نشر، «دعبل»، کتاب «پاریس‌پاریس» و مجموعه هشت داستان رضوی با عنوان «دورتاب» و کتاب «کوچه» از جمله این آثار است.

«پاریس‌پاریس» اثر برجسته دیگری از مرحوم سعید تشکری است که توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر و چاپ دوم آن هم اکنون در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

«پاریس پاریس»؛ روایت حوادث خونبار واقعه کشتار مسجد گوهرشاد

اکنون سال ۱۳۱۴ است و هزاره فردوسی در طوس خراسان در حال برگزاری است. ملک و مهیار که یکی یتیم‌زاده قوچانی است و دیگری دختری تازه از فرنگ برگشته که سرنوشتی مشابه مهیار دارد. در سالی که حکومت رضاخان میرپنج حوادث خونبار واقعه کشتار مسجد گوهرشاد را پی ریزی می‌کند با یکدیگر آشنا می‌شوند. رابطه آنها روز به روز از سطح به عمق می‌رسد و هویتی خاص پیدا می‌کند.

گویی شناخت هر کدام برای دیگری با شناخت تاریخ پرپر شده خراسان یکی می‌شود. سردار حشمت انگشتان دست مهیار را که عشق آتشین به شعر و ادب دارد در مخزن کتابخانه گوهرشاد در شب کشتار مثله می‌سازد و ملک که تا پیش از این سردار حشمت را پدر خود می‌دانسته در می یابد که او فرزند یکی از عشایر است که در کشتاری مشابه در ایل قشقایی پدر خود را از دست داده و مادرش به عنوان غنیمت به خانه سردار حشمت آورده شده است. و مادرش پس از تولد ملک خود را به آتش کشیده است. ملک ومهیار پا به پای قهرمانان حقیقت‌گو و کذاب کشتار مسجد گوهرشاد شعله می‌گیرند تا داغ این واقعه از ذهن و دل کسی پاک نشود. پاریس پاریس سودای تبدیل شدن شهری چون مشهد به شهری چون پاریس است؛ سودایی که پایانش به دالانی هزارتو و بی فرجام می‌ماند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi