شناسه خبر : 92550
دوشنبه 31 مرداد 1401 , 09:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درنشست خبری معاون بهداشت بنیادمطرح شد:

خانه های ایثار برای ارائه خدمات به ایثارگران ایجادمی شود

برنامه‌هایی برای به‌روزرسانی و ارتقای تجهیزات پزشکی ایثارگران در بخش توانبخشی شامل اروتز و پروتز و ویلچر در دست اقدام است.

نشست خبری معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور خبرنگاران روز یکشنبه 30 مردادماه در سالن جلسات ساختمان شهید سلیمانی برگزار شد.
 
نشست خبری معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران/تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران در اولویت قرار گیرد/تأسیس خانه‌های ایثار برای ارائه خدمات نگهداری و توانبخشی ایثارگران در دستور کار قرار دارد

دکتر عبدالرضا عباسپور در این نشست خبری با اشاره به وضعیت درمان ایثارگران گفت: برای مدیریت درمان مناسب ایثارگران هرم سلامت در بنیادشهید تنظیم شده است تا بتوانیم خدمات درمانی مورد نیاز ایثارگران را تحت پوشش بیمه پایه و بیمه تکمیلی ارائه دهیم.
معاون بهداشت و درمان بنیادشهید افزود: بخش اول هرم سلامت بیمه پایه و تکمیلی است که ایثارگران به صورت مستقیم از آن استفاده می‌کنند، بیش از 950 هزار ایثارگر تحت بیمه پایه بنیاد قرار دارند و سایر ایثارگران نیز تحت بیمه دستگاه‌های مرتبط هستند. بیمه تکمیلی نیز شامل خدمات درمانی، خدمات بیمارستانی، خدمات سرپایی و توانبخشی است و یک میلیون و 620 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.
 
پایش سلامت 149 هزار جانباز و ایثارگر
وی گفت: بخش دوم هرم پایش سلامت ایثارگران شامل جانبازان 50 درصد به بالا، والدین و همسران شهدا و ایثارگران دارای بیماری صعب‌العلاج است و تاکنون 149 هزار ایثارگر پایش سلامت شده‌اند که در 5 ماه نخست سال جاری نیز 68 هزار و 321 ایثارگر پایش سلامت شدند. بخش بعدی هرم سلامت برگزاری اردوهای تفریحی برای درمان ایثارگران و آموزش به خانواده‌های آنها است که پایش سلامت و ویزیت تخصصی در اردوها برای ایثارگران در نظر گرفته می‌شود.
دکتر عباسپور گفت: بخش بعدی هرم خدمات درمانی به ایثارگران، تشکیل کلینیک تخصصی در بیمارستان‌های بنیاد از جمله بیمارستان ساسان و خاتم‌الانبیا (ص) است که متخصصان مجرب به درمان ایثارگران می‌پردازند ضمن اینکه از متخصصان خارج کشور نیز برای درمان جانبازان شیمیایی و ایثارگران دارای بیماری خاص و آموزش پزشکان به ایران دعوت می‌شود. این سیاست‌ها باعث می‌شود که اعزام به خارج نیز کاهش پیدا کرده و خدمات تخصصی‌تر به ایثارگران ارائه شود.
 
برنامه بنیاد برای افزایش تخت‌های بیمارستانی به 7000 تخت
 وی با اشاره به دیگر برنامه‌های در حال اقدام برای درمان ایثارگران گفت: هم اکنون 2000 تخت عمومی برای درمان ایثارگران وجود دارد که در آینده این تعداد به 7000 تخت خواهد رسید. در نظر داریم در 5 استان بزرگ کشور بیمارستان 500 تخت‌خوابی که قابلیت افزایش به هزار تخت را دارد به بیمارستان‌های بنیاد اضافه شود. در حال حاضر در 10 بیمارستان کشور یک هزار تخت بیمارستانی روانپزشکی به ایثارگران ارائه خدمت می‌کنند که در نظر داریم تا پایان سال 300 تخت خواب در این بخش اضافه شده و در سال‌هایی آتی نیز تعداد تخت‌های روانپزشکی بنیاد افرایش یابد.
معاون بهداشت و درمان بنیادشهید گفت: 20 درصد جامعه ایثارگری در سن سالمندی هستند که این آمار تا 5 سال آینده به 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و میانگین سن جانبازان از 60 سال عبور خواهد کرد. یکی از خدمات بنیاد تأسیس خانه‌های ایثار است که امیدواریم این خانه‌های ایثار در یکی دو سال آینده در 12 استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد افزایش آمبولانس‌ها است و باید خدمات ترابری درمانی ایثارگران ارتقا پیدا کند. در سال جاری 19 آمبولانس خریداری شده است و تا پایان سال جاری 30 آمبولانس دیگر خریداری خواهد شد و سعی می‌شود برای همه استان‌های کشور آمبولانس مورد نیاز خریداری شود. همچنین برنامه‌هایی برای به‌روزرسانی و ارتقای تجهیزات پزشکی ایثارگران در بخش توانبخشی شامل اروتز و پروتز و ویلچر در دست اقدام است.
 
خدمات به جانبازان و والدین شهدا در خانه‌های ایثار
دکتر عباسپور در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت خانه‌های ایثار در کشور گفت: با توجه به وضعیت سالمندی ایثارگران باید خدمات سالمندی نیز ارتقا پیدا کند. برخی از ایثارگران نیاز به خدمات فیزیوتراپی و آی سی یو در منزل دارند که ارائه این خدمات باید در شأن ایثارگران باشد که در خدمات بیمه‌ای ایثارگران پیش‌بینی شده است. به استان‌ها اعلام شده است به جهت زمان‌بر بودن ساخت خانه‌های ایثار مدنظر حداقل بر اساس نیاز استان باید تا پایان سال مرکزی جهت ارائه خدمات به والدین معظم شهدا پیش‌بینی شود و به عنوان نمونه هم‌اکنون والدین شهدا از این خدمات در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی بهره‌مند شده‌اند. طبق ماده 22 و 26 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید هزینه‌های پرستاری ایثارگران پرداخت شود و به جز پوشش بیمه‌ای حدود 55 تا 60 هزار والدین شهدا و 110 هزار ایثارگر مشمول پرداخت هزینه برای حق پرستاری هستند.
وی با تأکید بر ضرورت تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران گفت: باید تأمین اعتبار صورت بگیرد زیرا خدمات درمانی اصلی‌ترین نیاز ایثارگران است. برای بیمه ایثارگران مناقصه‌ای انجام شد که نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی کشور در این جلسات حضور داشتند، سرانه درمان هر ایثارگر 350 هزار تومان به صورت ماهانه است و حدود 1 میلیون و 620 هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه هستند که اعتبار مورد نیاز این پوشش درمانی باید تأمین و پرداخت شود.
 
اولویت تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران
دکتر عباسپور گفت: بنیاد حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار است که تا اول شهریور ماه 570 میلیارد تومان به این بدهی‌ها افزوده خواهد شد و همانگونه که یکی از مسئولان بنیاد اشاره فرموده‌اند در این زمینه نمی‌توان معجزه کرد. زیرا داروخانه‌ها طرف قرارداد با بیمه‌ها هستند و باید بدهی‌های آنها پرداخت شود و به عنوان نمونه بیمه تکمیلی ایثارگران بیش از 6 ماه است که به داروخانه‌ها بدهکار است. هزینه درمانی ایثارگران بسیار ضروری است و طبق ماده 12 و 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید 100 درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران پرداخته شود و این تکلیف قانونی است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار درمان ایثارگران را در اولویت قرار دهد و تا این اعتبار در نظر گرفته نشود خدمات شایسته‌ و در شأن ایثارگران قابل ارائه نخواهد بود.
دکتر عباسپور گفت: مهم‌ترین نیاز اصلی‌ ایثارگران تأمین اعتبار به‌موقع برای درمان آنها است و در صورتی که این تأمین اعتبار به صورت نقدی انجام شود بهتر است تا اینکه پرداخت به صورت سهام باشد. در سال‌های گذشته بیمارستان‌ها برای تهیه داروی بیماران اگر 6 ماه بعد هزینه را پرداخت می‌کردند مشکلی نبود اما در وضعیت کنونی باید اول هزینه دارو پرداخت شود و عدم تأمین اعتبار باعث بروز مشکل ارائه خدمات درمانی به ایثارگران می‌شود. با افزایش سن نیازهای درمانی جامعه ایثارگری هم افزایش پیدا می‌کند که لازم است تأمین اعتبار برای درمان آنها توسط دولت در نظر گرفته شود.
 
مشکل کمبود دستگاه اکسیژن برای جانبازان نداریم
معاون بهداشت و درمان بنیادشهید درباره تجهیزات مورد نیاز جانبازان، گفت: در مورد کپسول‌های اکسیژن‌ساز کمبودی وجود ندارد و این کپسول باید با تجویز پزشک متخصص برای ایثارگرانی که سطح اکسیژن پایینی دارند استفاده شود. در مورد قطعات اروتز و پروتز، قطعات ابتدایی که جنبه تخصصی ندارد در کشور تولید می‌شود و بنیاد نیز آنها را خریداری می‌کند اما اروتز و پروتز پیشرفته و تخصصی با کیفیت باید از خارج کشور خریداری شود.
عباسپور درخصوص پوشش درمان تکمیلی ایثارگران، گفت: بیمه درمان تکمیلی ایثارگران سقف و فرانشیز ندارد و طبق قانون 100 درصد رایگان است، از زمانی که نسخه‌نویسی به صورت الکترونیک شده است تعداد داروی مورد نیاز در سقف زمانی مشخص توسط داروخانه به بیمار اختصاص می‌یابد و اگر پزشک معالج بیشتر از تعداد دارو در مدت مشخص تجویز کرد داروخانه بر اساس ضوابط بیمه پایه میزان داروی مورد نیاز را به بیمار ارائه می‌دهد و این محدودیت مربوط به بیمه پایه است و ربطی به بیمه تکمیلی ندارد.
 
ارائه خدمات دندانپزشکی به ایثارگران
وی همچنین درباره ارائه خدمات دندان پزشکی به ایثارگران گفت: اگر جانبازان عزیز به طور مستقیم و نه به صورت غیر مستقیم در جبهه با ترکش دچار آسیب در ناحیه فک و دندان شده باشند هزینه درمان آنها پرداخت می‌شود. در مورد جانبازان اعصاب و روان نیز که توانایی نگهداری دندان‌هایشان را ندارند بنیاد بودجه‌ای برای خدمات دندان‌پزشکی در نظر گرفته است.
دکتر عباسپور در خصوص ارائه خدمات به ایثارگرانی که زیر 6 ماه سابقه حضور در جبهه‌ها را دارند گفت: رزمندگان، تحت پوشش بنیادشهید قرار ندارند و تحت پوشش نیروهای مسلح هستند اما بر اساس تبصره بند الف ماده 87 بنیاد موظف است رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌گردد را به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل پنج درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد که تاکنون حدود 30 هزار نفر مشمول این قانون شده و تحت پوشش درمانی بنیادشهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند.

منبع: ایثار
اینستاگرام
آقای عباسپور
همینی که دارید را بزرگش کنید
خانه ایثار پیشکش

از مسئولان محترم بنیاد شهید و معاونت بهداشت و درمان ، که در نظر دارد بابت این مجموعه خانه ایثار ، بودجه در نظر بگیرند ، تقاضا داریم این بودجه ها را مستقیما" برای هزینه های داروی و درمان جانبازان وایثارگران در نظر بگیرند ، چرا که مانند این مجموعه هائی می شود ، که در عمل جانبازان و ایثارگران به شدت به خاطر نداشتن بودجه دارویی و درمانی در مضیقه هستند ، وگرنه تزریق بودجه تامین خانه ایثار، که درعمل نتواند کاری کند چه سودی داره ؟! فقط می شود عده ای از این بودجه ها و هزینه ها ، حقوق بگیر شوند و ایثارگران درگیر مشکلات همیشگی درمان خود ، که پایانی ندارد ...!!!
خانه های ایثار نون دونی جدید مدیران!بیکار
بنیاد.
بشنو و یاور نکن.
آقای عباسپور تا زمانی که شما در این پست باشید ،مشکلات ایثارگران و جانبازان بهبود نخواهد یافت !
تحول در ارائه خدمات به ایثارگران و جانبازان زمانی محقق‌خواهد شد؛ که کسانی که چندین سال است در این‌ بنیاد جا خوش کرده اند اما کوچکترین اقدامی در جهت رفع مشکلات بعمل نیاورده اند
تغیر در شرایط کنونی = تغیر مدیران ناکارآمد
بجای این وعده های الکی بفکرمعیشت روزمره جانبازان بخصوص جانبازان ۵۰درصدبه بالاباشید لطفآکمتر شعاربدهید بیشترعمل کنیدو بفکرآینده فرزندان شان باشیدچراحق پرستاری جانبازان راافزایش ندادندمگرقانون مصوب نشده بود۵۷درصدحق پرستاری افزایش مییابدچرااجرا نکردندچرا به جانبازان می‌رسند قانون رادورمیزنند چرا کشور بدست نااهلان ونامحرمان مسئول افتاداین بود اجرای بیکم کاست وصایای امام راحل چراگذاشتیدزنگی روزمره این پیشکسوتان جهادشهادت بفراموشی سپرده شوندفرزندان شما هادرخارج ازکشورچکارمیکنندمگردرکشورماکمتردانشگاه داریم تمام پروفسورهای دنیاایرانی هستنداگرتعلیم تربیت کشورخودتان راقبول نداریدخودتان اینجاچکارمیکنیدرهاکنیدبروید
لطفانگاهی بزندگی اولیه خودوپدرانتان بندازیدبعدبرای ایران سربلندتصمیم بگیریدچطور۹۲هزارمیلیارددرفولادمبارکه دزدی می‌شود این دزدان کیهاهستنداینهاسوالهای است که خانوادشهداو جانبازان ازشمادولت مردان دارندبایدپاسخ باشیدمطمعن باشیدیه روزگلوی شماها راخواهندگرفت دیرزوددارداماسوخت سوزنداردباید پاسخگو باشیدوسلام
فقط ارقام تحویل میدید به عنوان قطع سه عضو قطع جانباز ویژه که در این سه سال اخیر هیچ درب منزلم نزده ببینه مرده‌ام یا زنده ام سه بار بیماری کرونا گرفتم همه هزینه ها آزاد پرداخت کردم تو خونه درمان کردم کجای این اعداد ارقام هستم حداقل کمک های که قبلا انجام میشد دیگه الحمدالله اونها هم قطع شده وقتی یه ارتروپروتر مراجعه میکنی برای پنجره یک معرفی می‌گیرند یک فاکتور سفید امضا و....،
من ایثارگری هستم که 20 سال در خانه سازمانی بودم و در گرمترین و بی امکانات ترین شهرهای جنوبی خدمت کردم/حالا بعد از 33 سال خدمت بازنشسته شدم و باید خانه سازمانی را تحویا دهم / فرزندم همینجا بزرگ شذ و هینجا از دستش دادم /خاطراتش همچنان در این خانه هست من و مادرش چه لاید بکنیم ؟؟ کجا بریم؟؟؟
من نمی دانم این همه خدمات که آقایون می گن که دارن به ایثارگران میدن کجا انجام می گیره و اگه واقعاً انجام می گیره کیا از این خدمات برخوردار می شن؟؟؟؟
پس چرا یک بار هم نوشته ایی در این باب خدمات دهی از طرف ایثارگری درفضای مجازی دیده نشده!!!
هر جا که نگاه می کنی (ایثارگران با درصدهای مختلف) از بی عدالتی و عدم اجرای مصوبات قانونی و تصویب شده مملکتی به خصوص حوزه درمان می نالند./.
بنده از سال64تابحال جز جانبازانی هستند که تحت درمان هستم(چهار ترکش داخل مغزم است و نمی شود جراحی کردبه همین خاطر باید هرچندوقتی باید به پزشک مر اجعه کنم) و هرساله هم در آمار سالانه بنیاد با افتخار (برای بنیاد) بعنوان جانباز تحت درمان اعلام می شوم !!! اما فقط خدا می دونه حدود 7سال پیش یه پزشک زیبایی!!! که در سطح شهر مطب داشت به همراه یک نفر از بنیادبه منزل ما اومدن و چندسی سی خون از من گرفتن و حتی قرار بود نتیجه اون آزمایش را به من بدن که هنوز هم ندادن،
و رفتن که رفتن!!! و من هنوز تحت درمان بنیاد هستم که هستم و شاید هم بعد ........باز هم در آمار جانبازان تحت درمان باشم./.
با تغییرات ظاهری و اسمی در بنیادهرگز نمیتوانید کاری برای ایثارگران انجام بدهید. مرد عمل باشید نه اینکه برای خودتان دوباره یک منبع جدید مالی ایجاد کنید .... همان بنیاد کافی است همان را درست اداره کنید بس است ...مارا به خیر شما امیدی نیست ، لطف بفرمایید شر نرسانید!!...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi