شناسه خبر : 92661
شنبه 05 شهريور 1401 , 08:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشریح دستاوردهای بنیادتوسط قاضی زاده در شبکه استانی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که همزمان با هفته دولت و به نمایندگی از هیئت دولت به اردبیل سفر کرده است شامگاه پنجشنبه سوم شهریور ماه در شبکه استانی سبلان خدمات دولت سیزدهم و بنیاد شهید و امور ایثارگران در این دولت را تشریح کرد.
 
تشریح دستاوردهای بنیاد در شبکه سبلان استان اردبیل/افزایش حقوق، راه‌اندازی خانه‌های ایثار، خرید آمبولانس و تجهیزات پزشکی، پایش سلامت، دیدارهای گسترده با ایثارگران و برقراری کمک‌معیشت توسط بنیاد در دولت سیزدهم

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «گجه لر» شبکه سبلان اردبیل ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: در این ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم و امیدواریم رهروان صدیقی برای این دو شهید بزرگوار باشیم.
دکتر قاضی‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهمترین برنامه‌های حضور در اردبیل، اظهار کرد: بنده از طرف دولت برای این سفر انتخاب و اعزام شدم تا خدمت مردم عزیز استان اردبیل برسم و به عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه اردبیل گزارش عملکرد یک ساله دولت را خدمت مردم عرضه خواهم کرد و فرصت گفت‌وشنودی بین ما و مردم فراهم می‌شود. ارزیابی کلی از برنامه‌هایی که دولت در مصوبات سفر به این استان داشته نیز بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: به طور حتم من به عنوان خادم خانواده شهدا و ایثارگران و کسی که مسئول پیگیری امور مربوط به این عزیزان است، با این خانواده‌ها هم باید گفت‌وگو داشته باشم و افتخار داشتم در بدو ورود و طبق وظیفه در گلزار مطهر شهدا حضور یابم، پس از آن جلسه‌ای با نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر اردبیل داشتم که چهره‌های بسیار برجسته‌ای در بین فرزندان و همسران شهدا، جانبازان و آزادگان در این نشست حضور داشتند که در سن جوانی استاد تمام بودند یا تألیف کتاب داشتند، همچنین شعرای بزرگ و کارآفرینان موفق در این جمع بسیار ارزشمند حضور داشتند که همه دارای توانایی‌های زیادی بودند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های تحول‌آفرین دولت سیزدهم، گفت: واقعاً هر قطعه از سرزمین عزیز ما گنج بزرگی است که ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد که بزرگترین ظرفیت هم نیروی انسانی است، جوانان غیور و تحصیل کرده در کنار پیران خردمند می‌توانند بسیاری از موفقیت‌ها را رقم بزنند، هنر دولت‌ها باید این باشد که از این نیروی انسانی به خوبی استفاده کنند. تأکید رئیس جمهور محترم بر این است که یک واحد مردمی‌سازی در دولت ایجاد شود تا کارها به مردم واگذار شود.
دکتر قاضی‌زاده ادامه داد: آقای رئیس جمهور به دنبال احیای جهاد سازندگی است و شورای آن ایجاد شده است و رکن دوم هم نگاه به پیرامون است تا مرکز؛ زیرا در طی این قرون اخیر توجه زیادی به مرکز بوده به این صورت که توسعه در مرکز سرزمین ما انجام شده و دلایل زیادی هم داشته و باعث شده پیرامون کمتر رشد کرده، یعنی هرچه از تهران به سمت محیط حرکت کنید عدم توسعه یافتگی بیشتر به چشم می‌خورد و به ظرفیت‌های استان‌های پرظرفیت و فوق‌العاده‌ای مثل اردبیل توجه نشده که لازمه این توجه سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت مانند ریل، پرواز و جاده است.
وی در خصوص خدماتی که به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ارائه می‌شود، گفت: در حال حاضر در کشور ۲۲۸ هزار شهید، ۶۰۶ هزار جانباز و ۴۳ هزار نفر آزاده داریم و به مجموعه خانواده‌های این عزیزان خدمت‌رسانی می‌کنیم، در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ایثارگران و خانواده‌های آنها تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند. یکی از اقدامات صورت گرفته تفویض اختیار به مدیران استانی بوده است که در اداره استان مدیرکل اختیار تام دارد و وابستگی این مدیران به ستاد مرکز کاهش یافته است.
دکتر قاضی‌زاده یکی از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران را طراحی زیربنایی برای شناسایی جامعه ایثارگری عنوان کرد و گفت: بر اساس این نیازها به صورت نقطه‌ای خدمات انجام می‌شود، ظرفیت‌های مالی محدود است و به جای اینکه به صورت کور منابع پخش شود، نیازهای هر فرد و خانواده را شناسایی کرده و متناسب با آن پاسخ می‌دهیم تا بتوانیم عادلانه رفتار کنیم زیرا عدالت به معنای مساوات نیست بلکه به معنی پاسخ مناسب به نیازمندی افراد است.
معاون رئیس جمهور گفت: بر اساس اختیاراتی که به مدیران بنیاد دادیم از آنها خواستیم که این عدالت توزیعی را حتماً در ارائه خدمات مدنظر قرار دهند و این موضوع معیار اصلی برای ارزیابی عملکرد مدیران است. در حوزه خدمات معیشتی رفاهی در هر استانی بر اساس برنامه اشتغال‌زایی که دولت دارد، 10 درصد اعتبارات اشتغال به ایثارگران اختصاص یافته و همچنین حقوق ایثارگران نسبت به سال گذشته رشد متوسطی داشته و حقوق کسانی که حقوق‌بگیر دائم بودند 10 درصد و مستمری‌بگیران ۶۰ درصد رشد پیدا کرده و با اینکه اعداد خیلی زیاد نیست اما رشد قابل قبول است و تلاش شد برای 6000 ایثارگر که در سه دهک پایین هستند و به آنها تاکنون خدمات داده نشده و به اصطلاح پشت نوبتی مانده‌اند، کمک معیشت پرداخت شود.
وی ادامه داد: ۶۷ هزار نفر از ایثارگران مطالباتی داشتند که پرداخت نشده بود که عمده مطالبات آنها پرداخت شد، البته برخی هم باقی مانده است. تمام خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود و بیش از ۵۱ فعالیت در سامانه الکترونیک تعریف شده است مثل کل خدمات مسکن که الکترونیکی شده است، برای ۴۲ هزار و ۵۳۳ نفر در همین قالب تسهیلات مسکن اخذ و معرفی انجام شده است. ۲۶ هزار و ۲۸ فقره هم وام قرض‌الحسنه در کشور به ایثارگران عزیز اعطا شده است.
دکتر قاضی‌زاده یکی از برنامه‌های اصلی بنیاد را دیدار با ایثارگران اعلام کرد و گفت: به بهانه کرونا متأسفانه احوالپرسی از خانواده ایثارگران تعطیل شده بود که تحت عنوان طرح سپاس مجدداً برقرار شد و ۴۰۴ هزار و ۳۴۵ دیدار در یک سال گذشته صورت گرفته، به خصوص از فروردین ماه تاکنون که ۵ هزار و ۹۸۸ دیدار توسط خود من به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جامعه ایثارگری انجام شده است که بسیاری در حوزه پیرامونی و استان‌ها بوده است. به غیر از سفرهای استانی که خدمت عزیزان می‌رسیم در کنار آن دیدارهای وبیناری برای عزیزانی که در استان‌ها هستند و نیازمند گفت‌وگو با رئیس سازمان هستند، برگزار می‌شود و برای برقراری عدالت در دیدارها، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه دیدار راه‌اندازی شده است که ایثارگران می‌توانند ثبت‌نام کنند و در نوبت ملاقات قرار بگیرند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: ۶۰ هزار ایثارگر در منزل خدمات بهداشتی درمانی دریافت کردند، ۱۲۴ هزار و ۳۳۵ قلم تجهیزات توانبخشی توزیع شده و یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۷۳۵ نفر از ایثارگران عزیز هم تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و خدمات تکمیلی دریافت می‌کنند، ۱۹ دستگاه آمبولانس خریداری و به ناوگان آمبولانسی اضافه شد که فقط ۶ دستگاه از قبل وجود داشت و بقیه اسقاط و از رده خارج شده بود که تا انتهای سال این عدد را به ۵۰ دستگاه خواهیم رساند و امیدواریم تا انتهای سال آینده هم ۱۰۰ دستگاه آمبولانس داشته باشیم به خصوص برای استان‌های به غیر از تهران که نیاز به تردد دارند.
وی افزود: در بحث پایش سلامت ایثارگران حدود ۲۰۰ هزار نفر را دعوت کردیم که در مراکز درمانی پایش سلامت شدند، 10 خانه ایثار در استان‌های مختلف احداث شده و یا در حال احداث است و یک میلیون و ۵۸۶ هزار پرونده الکترونیک هم برای عزیزان ایجاد شده و در ۲۸ مرکز توانبخشی استان‌ها خانه ایثار راه‌اندازی شد که از این رقم در ابتدای دوره ۴ مورد فعال بود و طی یک سال ۲۴ مرکز فعال شد.
معاون رئیس جمهور در مورد فعالیت‌های بنیاد در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تصریح کرد: بر اساس برنامه طراحی شده حدود ۷۰ جلد کتاب چاپ و منتشر شد و برنامه‌ریزی شده که تا انتهای امسال خاطرات تمام جانبازان عزیز ۷۰ درصد ثبت و ضبط شود و همچنین در هر استانی حداقل یک فیلم سینمایی، سریال، کلیپ و فیلم مستند پیرامون یک چهره ویژه و رویداد خاص ایثار و شهادت تولید شود و در این قالب تفاهم‌نامه ۱۰ فیلم سینمایی در مورد چهره‌های شاخص ایثارگری در استان‌های مختلف به امضا رسیده است.
وی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه در استان‌های سراسر کشور صفا، صمیمیت، پاکی و در کنارش عزت‌نفس را می‌بینیم، امروز برادر آزاده‌ای که ۸ سال اسیر بود گفت که ما همچنان پای آن ایثارمان ایستاده‌ایم و حتی اگر امروز هم کشور نیاز داشته باشد ما پای انقلاب و نظام اسلامی هستیم.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi