شناسه خبر : 93001
پنجشنبه 17 شهريور 1401 , 12:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اسرائیل در کرانه باختری افسار پاره کرد

ناتوانی نظامیان صهیونیست برای مقابله با قیام مسلحانه فلسطینی‌ها و کنترل کرانه باختری باعث شده تا آنها به فکر استفاده از پهپاد علیه شهروندان فلسطینی باشند. 
یک سال پیش در همین روزها، شش اسیر فلسطینی موفق شدند در اقدامی به شدت سخت و دشوار با حفر یک تونل از زندان فوق امنیتی جلبوع رژیم صهیونیستی فرار کنند. ماجرای فرار اسیران فلسطینی از یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی فلسطین داشت و تبدیل به نماد امید برای خروج همه فلسطینی‌ها از اشغالگری رژیم صهیونیستی شد. اگرچه شش اسیر فلسطینی دو هفته پس از آزادی در منطقه تحت محاصره کرانه باختری به اسارت گرفته شدند، اما این فلسطینی‌ها نشان دادند که حتی پیچیده ترین دوربین‌ها و تجهیزات امنیتی و هزاران مامور و نیروی امنیتی و زندانبان‌ها نیز قادر به مقابله با اراده فلسطینی‌ها نیستند و این اراده آهنین می‌تواند بر سخت ترین و پیچیده ترین دستگاه‌های امنیتی غالب شود.
ماجرای فرار اسرای فلسطینی از یک‌سال پیش به این سو آن چنان شعله امید را در دل شهروندان فلسطینی ساکن در کرانه باختری زنده و بالنده کرد که از همان زمان، کرانه باختری تقریبا هیچ روزی را بدون درگیری با نظامیان صهیونیست سپری نکرده است. به قول «زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین؛ فرار شش اسیر فلسطینی از زندان رژیم صهیونیستی انقلاب جدیدی را در فلسطین شعله‌ور ساخت.
اوضاع در حال انفجار کرانه باختری، این روزها بزرگ‌ترین عامل نگرانی صهیونیست‌هاست. طبق آمارهای منابع فلسطینی، از ابتدای سال جاری تاکنون 7216 عملیات مقاومتی از جمله 413 مورد عملیات تیراندازی در کرانه باختری به وقوع پیوسته است. این افزایش آمار عملیات‌های مقاومت فلسطینی در عمل به معنای شکست کامل طرح امنیتی صهیونیست‌ها در کرانه باختری است. چهار روز پیش در کمتر از 14 ساعت، جوانان فلسطینی در دو منطقه کرانه باختری موفق شدند حداقل به 11 نظامی صهیونیستی آسیب شدید وارد کنند که در میان این نظامیان، اعضای گردان گولانی به عنوان حرفه‌ای‌ترین نیروهای نظامی تل آویو هم حضور داشتند. اما حتی نیروهای گولانی نیز از حملات ضداشغالگری فلسطینی‌ها در امان نماندند و به گفته‌ هاآرتص در هنگام عملیات سه نفر فلسطینی، همه هفت نظامی گولانی از ترس در پشت صندلی‌های خودرو پنهان شدند.
در واقع حجم و شدت عملیات نیروهای فلسطینی در کرانه باختری این روزها آن چنان گسترده و شدید است که در عمل نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی را ناتوان کرده است. انجام حملات همزمان علیه اشغالگران در مناطق مختلف کرانه باختری باعث شده تا توان صهیونیست‌ها برای مقابله با نیروهای فلسطینی به شدت کاهش یابد و از همین‌رو نیز شبکه رسمی رژیم صهیونیستی موسوم به کان روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش بعد از این به منظور مقابله با فلسطینیان از پهباد استفاده خواهند کرد. خبرنگار نظامی این شبکه تائید کرد که فرماندهان ارتش در کرانه باختری عملا در حال آموزش شیوه به‌کارگیری پهباد هستند و قرار است از این پس، برای مقابله با فلسطینیان یا بازداشت آنان، از این پهبادها استفاده کنند. این گزارش می گوید که ارتش تصمیم دارد به جای بازداشت مبارزان مقاومت در کرانه باختری که امری سخت و خطرناک به شمار می‌رود، با پهباد محل اختفای آنان را محاصره کند و در مواردی که امکان بازداشت نیست، مستقیم نیروهای فلسطینی را هدف قرار دهد.
استفاده از پهپاد برای هدف قرار دادن مبارزان فلسطینی، اگرچه نشان دهنده ناتوانی و ضعف نظامیان این رژیم برای کنترل فلسطینی‌هاست، اما از طرف دیگر اوج وحشی‌گری و رفتار ضدانسانی صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. جالب است که اگر در هر جای دیگری از دنیا نظامیان با پهپاد نیروهای غیرنظامی را هدف قرار دهند، احتمالا افراد مسئول تحت تحریم قرار گرفته و شاید فروش قطعات و تکنولوژی پهپادی به آنها تحریم و ممنوع شود، اما بعید است که صهیونیست‌ها به‌دلیل استفاده از پهپادهای مرگبار علیه فلسطینی‌ها به محکمه و حسابرسی کشیده شوند! در عین حال تردیدی نیست که حتی پهپادهای جنگی هم نخواهند توانست صهیونیست‌ها را از مهلکه امروز در کرانه باختری نجات دهند و این موضوع به شعله‌ورتر شدن آتش خشم فلسطینی‌ها برای آزادسازی کامل سرزمین‌شان منجر خواهد شد.
جاده پرسنگلاخ فرمانده جدید 
به تازگی همزمان با تنش‌ها در کرانه باختری، «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، یک چهره نظامی و امنیتی به نام «هرتزی‌هالوی» را به عنوان بیست و سومین رئیس‌ستاد کل ارتش این رژیم معرفی کرد. با این حال به نظر می رسد رئیس جدید ستاد کل ارتش رژیم صیهیونیستی با چالش‌های بسیار بزرگی پیش روی خود رو‌به‌روست.
هالوی 54 ساله اولین رئیس‌غیر مذهبی ارتش رژیم اسرائیل است که بدون آن که بر سرش، کلاه دینی کیپا بگذارد، وارد رده فرماندهی ارتش شده است. در واقع او در میانه گروه‌های به شدت بنیادگرای صهیونیست دسته بندی نمی شود و با توجه به رشد گروه‌های بنیادگرای صهیونیستی در بدنه این رژیم، احتمالا اختلافات داخلی میان نظامیان و سیاسیون تل آویو در دوره‌هالوی به شدت افزایش خواهد یافت.
پدر و خانواده‌هالوی همواره خاخام بوده‌اند، اما خود‌هالوی با بسیاری از خاخام‌های تندور که این روزها در تل آویو قدرت را در دست دارند، دچار اختلافات عمیق است. او یک چترباز بوده که در سال 2013 مدرک کارشناسی خود ر ا در فلسفه گرفته، اگرچه همزمان فعالیت حرفه‌ای‌اش در ارتش بوده است.
انتصاب‌هالوی با مخالفت زیادی میان سیاستمداران صهیونیست رو‌به‌رو است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به شدت با او مخالفت کرده است، هرچند گانتز، وزیرجنگ با استناد به شرایط ویژه و بحرانی کرانه باختری، انتصاب‌هالوی را توجیه کرده است.
هالوی در دوره خود مجبور است به ادعاهای پوچ مقامات سیاسی تل آویو توجه کند که گاه تهدیداتی را علیه ایران بر زبان می آورند، اما‌هالوی با توجه به ضعف نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی می‌داند که رویارویی نظامی با ایران به هیچ وجه عقلانی و ممکن نیست و از همین رو از مخالفان حرکت به سمت رویارویی نظامی با ایران است. از همین رو نیز با سیاستمداران تل آویو به شدت اختلاف نظر دارد.
هالوی همچنین با کاهش نیرو در میان ارتش و نظامیان رژیم صهیونیستی رو‌به‌روست و در شرایطی که کرانه باختری این روزها مانند یک انبار باروت است، بعید است که بتواند در برابر فلسطینی‌ها اقدامی انجام دهد. از سوی دیگر، تهدیدات نظامی نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان در منطقه مرزی نیز وجود دارد و مشخص نیست که رئیس جدید ستاد ارتش رژیم صهیونیستی چگونه خواهد توانست به صورت همزمان با کوهی از چالش‌ها و بحران‌های امنیتی پیرامون خود مقابله کند؟
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi