شناسه خبر : 94136
دوشنبه 25 مهر 1401 , 11:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضرورت حضور هوشمندانه در فضای مجازی

چگونگی ایجاد مرز و یک دژ مستحکم در دنیای مجازی برای حراست از افکار عمومی جامعه و طرح‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، موضوعی است که سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته است؛ اما روند اجرای این طرح‌ها آن‌قدر کند است که می‌توان اعتراف کرد ما در زمینه قانونمند کردن این دنیای بزرگ و بی‌انتها، در برابر سرعت توسعه آن عقب مانده‌ایم.

 

صیانت از مرزهای مجازی، ضرورتی انکارناپذیرسید محمدجواد میرخانی؛ تمامیت ارضی کشور از طریق مرز‌ها مشخص می‌شود و این مرزها، توسط مرزبانان غیور این مرز و بوم هموراه مورد رصد و صیانت قرار می‌گیرند؛ لذا چنانچه دشمنی بخواهد از طریق این مرزها، چه مرز زمینی، چه دریایی و چه هوایی به سرزمین‌مان تجاورز کند، قطعاً با ایستادگی، مقاومت و ضربه متقابل حافظان امنیت کشور روبه‌رو خواهد شد.

«مرز» یعنی غیرت، یعنی استقلال، یعنی ناموس، یعنی اعتقاد، یعنی خط قرمز یک ملت در برابر بیگانه؛ بنابراین وقتی ۴۲ سال قبل، صدام پای خود را از حد و اندازه خود فراتر گذاشت و وارد مرز‌های ما شد و به خیال خام خود می‌خواست یک‌هفته‌ای تهران را فتح کند، همه اقشار جامعه اعم از دانش‌آموز، دانشجو، روحانی، کاسب، کارمند و... فارغ از هرگونه مرزبندی سیاسی و حتی دینی و اعتقادی، برای عقب راندن دشمن بعثی از مرز‌های کشور و همچنین دفاع از اعتقادات و ناموس‌شان، خود را به مرز‌ها رساندند و خیلی‌ها در این راه جان خود را نیز فدا کردند؛ لذا حماسه بی‌بدیل «هشت سال دفاع مقدس» خلق و در تاریخ کشورمان ماندگار شد.

جمهوری اسلامی ایران امروز در عرصه نظامی، با بهره‌گیری از تجربیات دوران هشت سال دفاع مقدس که نه‌تنها در مقابل ارتش بعث عراق، بلکه در مقابل حامیان ابرقدرت آن نیز ایستاد، در اوج اقتدار قرار دارد و ضمن صیانت از مرزهای سرزمینی خود، کوچک‌ترین تعرض به آن را برنمی‌تابد و دشمن را فراتر از مرزها نیز درهم می‌کوبد.

اما وقتی از «مرز» سخن به میان می‌آید، برخی گمان می‌کنند که این مرز تنها در زمین، دریا و هوا وجود دارد؛ درحالی که این‌روز‌ها گستره مرز‌های کشور‌ها دیگر در مرز‌های فیزیکی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه امروز دنیا، دنیایی است که کشور‌ها و ملت‌ها باید در عرصه‌هایی دیگر نیز برای خود مرزبندی قائل شده و از استقلال، ناموس و اعتقاد خود، در برابر حملات بیگانگان محافظت کنند.

امروز «فضای مجازی» در موازات دنیای واقعی ما، دنیای دیگری به وجود آورده که لازم است برای این دنیای بزرگ و بی‌انتها نیز مرز تعیین شده و مرزبانانی به صیانت از آن بپردازند؛ چراکه همان‌گونه که عدم وجود مرز در دنیای حقیقی جان انسان‌ها و تمامیت ارضی کشورها را به خطر می‌اندازد، عدم وجود مرز در دنیای مجازی نیز فکر انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و این «تغییر فکر» به تعبیری، همان تغییر مرز‌های فیزیکی است؛ به این دلیل که اگر فکر بیگانه در یک ملت رسوخ کند، طبیعتاً آن ملت، همان‌گونه عمل می‌کنند که بیگانه می‌خواهد.

ضرورت تعیین مرز در فضای مجازی برای صیانت از اعتقادات اسلامی، ایران و انقلابی ملت، درحالی مطرح می‌شود که نظام سلطه پس از تجربه شکست‌های پی‌درپی از جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی، خصوصاً در هشت سال دفاع مقدس، از طریق فضای مجازی مسیر مستقیم تأثیر بر افکار عمومی ملت ایران را پیدا کرده و از این راه، تا کیان گرم خانواده‌ها نیز نفوذ کرده است تا بتواند اهدافی نظیر تحریف و انکار واقعیت‌ها، جایگزین کردن ارزش‌ها با غیرارزش‌ها، عوض کردن جای جلاد و شهید، تخریب چهره خادمان کشور خصوصاً مجاهدان راه تأمین امنیت، تطهیر چهره دشمنان ملت خصوصاً منافقین، رژیم پهلوی و... را اجرا کرده و افکار عمومی را به نفع خود تغییر دهد.

اگر بخواهیم «مرز» در فضای مجازی را در یک جمله، توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم که باید آن‌قدر قدرت داشته باشیم تا اجازه ندهیم هرکسی به‌راحتی بتواند ارزش‌ها، اعتقادات و واقعیت‌ها را که به‌عنوان سرمایه‌های جامعه شناخته می‌شوند را مورد حمله قرار داده و افکار عمومی را تحت تأثیر اهداف خبیث خود قرار دهد و از طرفی دیگر، در فضای مجازی به مسائلی که در فضای حقیقی جامعه به‌عنوان جرم تلقی می‌شود، دامن بزند.

چگونگی ایجاد مرز و یک دژ مستحکم در دنیای مجازی برای حراست از افکار عمومی جامعه و طرح‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، موضوعی است که سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته است؛ اما روند اجرای این طرح‌ها آن‌قدر کند است که می‌توان اعتراف کرد ما در زمینه قانونمند کردن این دنیای بزرگ و بی‌انتها، در برابر سرعت توسعه آن عقب مانده‌ایم. این درحالی است که مدتی است سخن از اجرای طرح صیانت از فضای مجازی به‌میان می‌آید؛ اما به‌نظر می‌رسد بیگانگانی که با اجرای چنین طرح‌هایی مسیر نفوذ خود بر افکار عمومی را در معرض خطر دیده‌اند و برخی خواص داخلی که «آزادی بیان» را با ولنگاری اشتباه گرفته‌اند و بعضی‌ها هم از روی بی‌اطلاعی، مردم را از اجرای چنین طرح‌هایی می‌ترسانند؛ بنابراین باید توجه داشت که اجرای طرح صیانت از فضای مجازی یک ضرورت انکارناپذیر است.

منبع: defapress.ir
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi