شناسه خبر : 94891
شنبه 14 آبان 1401 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اهدای تندیس قهرمان گمنام «شهید دریاقلی»

همزمان با چهل‌ودومین سالگرد واقعه کوی ذوالفقاری آبادان، نهمین تندیس قهرمان گمنام «شهید دریاقلی» به صورت مشترک به غیور مردان آتش‌نشان در پالایشگاه و شهرداری آبادان اهدا شد.

نهمین تندیس قهرمان گمنام «شهید دریاقلی» به آتش‌نشانان آبادان رسید

مراسم یادبود نهمین دوره قهرمان گمنام (بازیادی کوچک از حماسه شهید دریاقلی سورانی در سالگرد واقعه کوی ذوالفقاری آبادان) مطابق هر سال در نهم تا یازدهم آبان‌ماه به‌ صورت کاملاً مردمی برگزار شد. در این مراسم با رأی عده‌ای از رزمندگان، هنرمندان و جانبازان این تندیس به صورت مشترک به غیور مردان آتش‌نشان در پالایشگاه آبادان و شهرداری آبادان اهدا شد.

تندیس قهرمان گمنام «شهید دریاقلی» به اداره یا فردی اهدا می‌شود که حق بزرگی بر گردن مردم کشور داشته، ولی به هر دلیلی تاکنون ناشناخته باقی مانده است. جایزه امسال نیز به پاس تمامی فداکاری‌ها آتش‌نشانان در خط مقدم زمان جنگ و صلح اهدا شد.

یکی از تفاوت‌‌های گفته نشده آتش‌نشانان این است که آن‌ها همچون سیاوش بی‌‌پروا در خط مقدم دل به آتش زدند و بزرگ‌ترین منابع تانکرهای عظیم پر از سوخت در مقابل چشمان دشمن دست بر ماشه بودند. تاکنون روایت درخوری از آنان برای ثبت در تاریخ حماسه مردم ایران ثبت نشده است.

این در حالی که شهدای آتش‌‌نشان پالایشگاه در زمان جنگ ۱۲ نفر، کل شهدای پالایشگاه آبادان ۲۸۹ نفر و شهدای آتش‌نشان شهرداری آبادان هفت نفر و کل شهدای شهرداری آبادان ۳۵ نفر هستند که این آمارها فارغ از صدها مجروح و جانباز و نیز زحمات آنان در وقایع زمانه صلح و ماجراهایی همچون متروپل است.

به گزارش فارس، ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ به خاک ایران و در پی تصرف خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت دلیرانه، درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد و تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر، وارد این شهر شود. نیروهـای بعثی در شب نهم آبان‌ماه سال ۱۳۵۹، پنج روز پس از سقوط خرمشهر، با احداث پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند.

دریاقلی سورانی، اوراق فروش کوی ذوالفقاری، هنگامی‌که متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد، با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند. دریاقلی در نهایت موفق شد خودش را به سپاه آبادان برساند و موضوع را به فرماندهی سپاه اطلاع دهد.

با اعلام حمله شبانه ارتش بعث عراق به منطقه ذوالفقاری، نیروهای سپاه و بسیج مردمی، راهی ذوالفقاری شدند. درگیری سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاح‌های پیشرفته رخ داد و در نهایت مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیروهای عراقی را شکست داده و شهر و جزیره آبادان را از خطر حتمی سقوط نجات دهند. دریاقلی نیز به مدافعان آبادان پیوست و بر اثر انفجار خمپاره پایش زخمی شد. او برای مداوا به تهران اعزام شد و در بیمارستان سینا بستری شد. او، مظلومانه و تنها در این بیمارستان به شهادت رسید و به صورت گمنام در قطعه عمومی ۳۴ ، ردیف ۹۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

اما امروز شهید دریاقلی سورانی یانچشمه‌ای، متولد ۱۳۲۴ روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری، اوراق‌فروشی که در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد، اینک به نماد مقاومت کوی ذوالفقاری و نیز شهر آبادان تبدیل شده است.

 

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi