شناسه خبر : 96094
یکشنبه 20 آذر 1401 , 09:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یدیعوت آحارونوت: کرانه باختری مسلح شده، همه ساکنان اسلحه دارند

بن بست راه‌حل‌های سیاسی و ادامه اشغالگری‌ها باعث شده تا فلسطینی‌ها عملیات مسلحانه را تنها مسیر نتیجه بخش خود برای آزادسازی کامل سرزمین‌شان بدانند. روزنامه صهیونیستی هم در این باره نوشته، تقریبا ساکنان کرانه باختری، همه مسلح شده‌اند.
بی نتیجه ماندن راه‌حل‌های سیاسی و عقب نشینی و سازش در برابر تل آویو باعث شده تا فلسطینی‌ها تنها راه نجات خود از اشغال تل آویو را انجام عملیات مسلحانه بدانند و از همین رو گرایش به عملیات مسلحانه در کرانه باختری بسیار زیاد شده است. گرایش به عملیات‌های مسلحانه در فلسطین همزمان باعث شده تا تلفات صهیونیست‌ها نیز رکوردی جدید ثبت کند و روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی اعلام کرده است که از آغاز سال جاری میلادی طی 300 عملیات مسلحانه در کرانه باختری، 31 صهیونیست کشته شده‌اند. این آمار بالای عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیستی البته بی دلیل نیست و یدیعوت آحارونوت در گزارش خود با توجیه ناکامی نظامیان صهیونیست در خاموش کردن شعله مقاومت و مبارزه مسلحانه فلسطینی‌ها، مدعی شد هزاران هزار اسلحه از سوریه و عراق به کرانه باختری قاچاق شده و تقریباً روستا و شهری در این منطقه نیست که ساکنان آن سلاح نداشته باشند. این روزنامه همچنین نوشته بخشی از سلاح‌ها از طریق سرقت از پایگاه‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دست فلسطینی‌ها رسیده است. همچنین یک مقام در نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: «خشک‌کردن این باتلاق سخت است اما می‌توان سرعت انتقال را به‌صورت جزئی از طریق بستن مرزها کاهش داد». این رسانه عبری زبان نوشت: «در سایه صلح ساختگی دهه گذشته، مقدار زیادی مهمات به کرانه باختری قاچاق شد که فقط بخش کوچکی از آن کشف و توقیف شده است.»
جنین، قلعه‌ای تسخیر ناپذیر
نام اردوگاه جنین همچنان ترس بر‌اندام صهیونیست‌ها می‌اندازد. طی سال‌های گذشته صهیونیست‌ها تلاش زیادی برای کنترل این اردوگاه مهم فلسطین کرده‌اند، اما هیچ گاه موفق نبوده‌اند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اردوگاه جنین موقعیت جغرافیایی آن است. آنچه به موقعیت اردوگاه جنین اهمیت می‌دهد این است که در یک موقعیت میانی برای شهرهای فلسطین قرار دارد، زیرا در ۲۵ کیلومتری جنوب ناصره، ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی حیفا و ۴۳ کیلومتری شمال نابلس قرار دارد. به زبان ساده‌تر اردوگاه و شهر جنین نقطه به‌هم‌پیوستن راه‌های ارتباطی منتهی به حیفا، ناصره، نابلس و قدس به‌شمار می‌رود. همچنین یکی دیگر از دلایل اهمیت این اردوگاه در غرب شهر جنین، نزدیکی آن به خط سبز (مرز کرانه و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸) است. این باعث شده جنین به مرکز خرید و رفت و آمد فلسطینی‌ها آن طرف مرز سبز و دیوارحائل تبدیل شود. این نزدیکی به مرز و رفت و آمدها اهمیت امنیتی این شهر و اردوگاه جنین را بیش از گذشته کرده است. «دیانا بوتو» تحلیلگر سیاسی و وکیل فلسطینی- کانادایی نیز در‌باره اهمیت اردوگاه جنین می‌گوید که دو منطقه در فلسطین وجود دارد که رژیم صهیونیستی هرگز نتوانسته است به طور کامل آنها را فتح کند، جنین و غزه. این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید: «به همین دلیل است که صهیونیست‌ها بارها تلاش کرده‌اند، مردم جنین و غزه را سرنگون کنند اما هیچ‌گاه موفق نشدند.» در واقع اردوگاه جنین به معضلی واقعی برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ به ویژه آنکه هر عملیات یا یورش به این اردوگاه، به نبردی با تیراندازی و انفجار بمب و شلیک تک تیرانداز‌ها تبدیل می‌شود. «حیزی سیمانتوف»، تحلیلگر مسائل عربی در کانال ۱۳ تل آویو می‌گوید: «باید درباره جنین گفت که هر ورود نیرو‌های امنیتی به اردوگاه جنین به جنگ و تیراندازی و انفجار بمب‌ها و شلیک تک تیرانداز‌ها و پرتاب کوکتل مولوتوف تبدیل می‌شود. شمال نابلس، خاستگاه اصلی (مقاومت) است و همه گروه‌های مقاومت در آنجا علیه نیرو‌های امنیتی اسرائیل فعالیت می‌کنند.»
اردوگاه جنین که وضعیت آن شبیه همه مناطق کرانه باختری است، عامل اصلی نگرانی موسسه امنیتی و نظامی تل‌آویو شده است و تحلیلگران صهیونیست می‌گویند این اردوگاه همچون قلعه‌ای شده که اطراف آن موانع فلسطینی و دوربین‌های نظارتی قرار دارد و همین مسئله، اقدام نظامیان صهیونیست را در آنجا دشوار می‌کند. امیر بار شالوم، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال ۱۲ این رژیم گفت: اردوگاه جنین به سنگری مستحکم تبدیل شده است و فلسطینی‌ها در آنجا دوربین‌های مداربسته قرار داده‌اند و آنها سرویس اطلاعاتی کامل و نیرو‌های نظارتی دارند. در شب نیز موانع و ایست‌های بازرسی قرار می‌دهند. هر یورشی از ارتش اسرائیل دیگر فقط یک عملیات بازداشت به شمار نمی‌آید، بلکه نبردی گسترده است که ضد مواضع دور و نزدیک صورت می‌گیرد.
ترس نظامیان صهیونیست از مقابله با فلسطینی‌ها
از سوی دیگر، رسانه‌های صهیونیستی به نگرانی نظامیان این رژیم در برابر فلسطینی‌ها اذعان دارند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز روز شنبه فاش کرد که شجاعت و شهامت نیروهای مقاومت فلسطین باعت ترس و نگرانی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی شده است. «یوسی یهوشوع» تحلیلگر صهیونیست با ارائه آماری درباره میزان شهدای فلسطینی و تعداد صهیونیست‌های به هلاکت رسیده از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون تصریح کرد که طی سال جاری، در کرانه باختری و نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی ۳۱ صهیونیست کشته و ۱۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. ۵ نفر از این شهدا پنجشنبه گذشته جان خود را از دست دادند. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، سال ۲۰۱۵ میلادی اوج درگیری طی یک دهه اخیر بود زیرا طی آن از ابتدای انتفاضه ۱۲۱ فلسطینی به شهادت رسیدند و در سال ۲۰۱۶ که موج انتفاضه در قالب دیگری ادامه داشت، ۹۱ صهیونیست کشته شدند. شمار کشته‌های رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ به ترتیب ۳۸، ۳۶، ۲۷ و ۲۰ نفر بود. روزنامه یدیعوت آحارونوت همچنین آمار شهدای فلسطینی نبرد «شمشیر قدس» میان مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ را ۸۰ نفر اعلام کرد؛ درحالی که آمار مراجع دیگر از شهادت ۲۰۰ شهروند فلسطینی در آن حکایت دارد. «یدیعوت آحارونوت» همچنین مدعی شد: «اکنون عملا جنگی شبانه‌روزی (بین ارتش رژیم اسرائیل و مبارزان فلسطینی) در کرانه باختری در جریان است که شدت آن در هفته‌های اخیر بیشتر شده است. درگیری و همچنین میزان شجاعت و شهامت فلسطینیان افزایش یافته است. مناطق مسکونی فلسطینیان هم اکنون از تسلیحات نظامی اشباع شده است؛ به گونه‌ای که فلسطینیان به جای پرتاب سنگ به سوی خودروهای اسرائیلی، بطری‌های آتش زا پرتاب و به سوی نیروهای اسرائیلی تیراندازی می‌کنند.» 
توقف حرکت قطارها به‌دلیل سرقت کابل‌ها
اوضاع نامساعد اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی به افزایش جرم و جنایت در این مناطق منجر شده است و روزنامه «معاریو» با انتشار گزارشی از قطع و سرقت صدها متر کابل ارتباطی از منطقه «لهاویم» خبر داد و افزود در نتیجه این حادثه حرکت قطارهای شهری در منطقه جنوبی سرزمین‌های اشغالی متوقف شده است. سازمان راه آهن رژیم صهیونیستی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلان کرد سرقت کابل‌های ارتباطی باعث توقف چراغ‌های هدایت‌کننده قطارها شده است. این سازمان اطمینان داده است که حرکت مجدد قطارها در «بئرالسبع» و مناطق شمالی تا روز شنبه مجددا از سر گرفته خواهد شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi