شناسه خبر : 96260
یکشنبه 27 آذر 1401 , 15:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدیران ناکارآمد باید کنار گذاشته شوند

دولت سیزدهم برای خروج از بحران ها باید اقتصاد و حمایت از تولید را بر پایه فرصت سازی، درون زا و برونگرا، جهادی بودن، پایبند بودن به ارزش‌ها و مدیران جوان و انقلابی استوار و به مدیران کهنه کار پایان دهد...

فاش نیوز - قوه قضاییه می تواند با سرعت بخشیدن به پرونده های جرایم اقتصادی اعم از اختلاس، ارتشاء، رشوه، ربا، پولشویی، زمین خواری و … آرامش را به جامعه بازگرداند.

دولت سیزدهم با هدف تسریع در امور اقتصادی و ایجاد گشایش در رونق کسب و کار مردم اقدام به آغاز مذاکرات سیاسی در باب هسته ای با غرب کرد تا با حذف تحریم ها به پیشرفت اقتصادی کشور کمک کند.

اما آنچه تا کنون قابل ارزیابی است اعطای امتیازات گسترده و عدم پایبندی آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهداتشان است. متاسفانه اثر برجام دولت روحانی بر سفره‌ی مردم مشاهده نشد. از این رو دولت سیزدهم راهی جز اقدام و عمل متقابل در عرصه اقتصاد مقاومتی، عزت ایرانی و خانه تکانی مدیران ناکارامد و سوخته ندارد.

آنچه که امروز در واقع ما شاهد آن هستیم این است که آبی از دستان کدخدا نمی چکد و آرزوهایشان را به گور خواهند برد. اینک پس از ماه ها که از عمر دولت سیزدهم می گذرد تاکیدات مقام معظم رهبری در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید جای سپاس و امیدواری دارد. اما به نظر می رسد وزرا، استانداران، فرمانداران و مدیرانی که در عمل و سخن ثابت کرده اند نه خود را باور دارند و نه مردم و نه به سیاست های اقتصاد مقاومتی پایبند هستند باید از دولت کنار گذاشته شوند.

اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، یک راهبرد است نه یک تاکتیک. به این معنا که کشور با مسائل و مصایب بلند مدت در بخش اقتصاد نیاز به برنامه مدون و اجرایی دارد که با تحول اقتصادی، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند.

ساختار اقتصادی کشور که در دولت های گذشته بر اقتصاد دولتی و خدماتی پایه ریزی شده است باید به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی تبدیل و فضای حاکم به نفع مردم بازسازی شود؛ نه اینکه چالش های جدیدی ایجاد شود.

در شرایط کنونی و بحران اقتصادی، تخریب یکدیگر و توپ را در زمین دیگری انداختن نه تنها دردی از کشور حل نمی کند بلکه موجب یأس و ناامیدی مردم می شود. بر این اساس کنار گذاشتن مدیران کهنه کار و به جای مانده از دولت گذشته بسیار ضروری است.

دولت سیزدهم باید با شهامت و اقتدار مسئولیت برنامه ریزی، حمایت قاطع و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید را بر عهده بگیرد و نتایج آن را در بخش های مختلف برای اطلاع مردم و ارزیابی صاحب نظران اقتصادی منتشر کند.

در این راستا، مجلس باید به صورت ویژه با دولت همراهی و همدلی داشته باشد و ضمن جلوگیری از انحراف برنامه ها، در پیشبرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید، به دولت مشاوره های تخصصی رونق اقتصادی ارائه دهد.

دستگاه  قضایی نیز، باید بیش از گذشته با عملکرد قاطع و سریع خود، در مبارزه با مفاسد اقتصادی به ترمیم اعتماد عمومی اقدام کند. اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید، بدون بازسازی اعتماد مردم برای همراهی و حمایت از آن ممکن نیست.

قوه قضاییه می تواند با سرعت بخشیدن به پرونده های جرایم اقتصادی، اعم از اختلاس، ارتشاء، رشوه، ربا، پولشویی، زمین خواری و …فضای اقتصادی کشور را سالم و آرامش را به جامعه بازگرداند.

بخش عظیمی از سرمایه کشور در اختیار بانک ها و در مسیر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید است و به هدر می رود که متاسفانه  شایسته جامعه اسلامی و دولت مردمی ما نیست.

بنابر این برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و مبارزه جدی و بی امان با مفسدان، باید عدالت و حفظ منافع گروه های ضعیف جامعه -که از اهمیت بیشتری برخوردارند- مورد توجه جدی قرار گیرد و با هرآنچه که موجب فقر و تبعیض و فساد در جامعه می شود با قدرت و بدون اغماض مبارزه شود.

امروز دولت سیزدهم در سایه مدیریت جهادی می تواند با چینش مدیران مردمی و پاکدست، همچون دوران ۸ سال دفاع مقدس، خاکریزهای سخت و چندلایه استکبار را در هم نوردیده و کشور را به آرامش برگرداند.

مدیریت جهادی در دولت سیزدهم، با توکل بر ایزد منان، ایجاد اعتماد به نفس، استفاده از استعدادهای درخشان اقتصادی و خلاقیت های خود می‌تواند باور عمومی را به جامعه بازگرداند.

مدیریت جهادی با کمترین امکانات و نیروهای چابک می تواند ظرفیت‌های گسترده ای خلق کند. فرصت‌ها را غنیمت بشمارد و بدون چشمداشتی خود را وقف مردم و خدمت‌رسانی کند‌. اگر مدیران اقتصادی و توانمند همپای نیروهای جهادی با شهامت و اخلاص پای کار باشند، بی تردید پیروزی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.

اگرچه قرآن مجید تلاش اقتصادی برای امرار معاش خانواده ها را تا مرز مجاهدت در راه خدا ارزشگذاری می‌ کند ولی جهان‌بینی اسلامی می گوید، اقتصاد یک وسیله است نه هدف. از این رو ثروت اندوزی، تجمل گرایی، اسراف، ریخت و پاش -که از نشانه های سبک زندگی غربی است- باید در اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید برچیده شود.

سخن آخر اینکه دولت سیزدهم برای خروج از بحران ها باید  حمایت از تولید را بر پایه فرصت سازی، درون‌زا و برونگرا، جهادی بودن، پایبندی به ارزش‌ها و مدیران جوان و انقلابی استوار و به مدیران کهنه کار پایان دهد.

| حمیدرضا محمدمرادی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi