شناسه خبر : 96780
دوشنبه 12 دي 1401 , 08:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در سازمان محیط زیست

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه 11 دی ماه در مراسم بزرگداشت سومین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست، گفت: مکتب حاج قاسم سلیمانی یک شیوه تفکر و نوعی سبک زندگی است.
 
سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در سازمان محیط زیست/مکتب شهید سلیمانی یک شیوه تفکر و نوعی سبک زندگی است/ معجزاتی مثل حاج قاسم، الگویی برای انسان‌ها هستند

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، گفت: هر فردی که در خصوص موضوعی اظهارنظر می‌کند باید نسبت به آن موضوع احاطه علمی داشته باشد و ضمن شناخت موانع، مسئله را شناسایی و سپس اظهارنظر کند. حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می‌توانند در مورد مالک اشتر و مقام معظم رهبری نیز می‌توانند در خصوص حاج قاسم صحبت کنند، اما ما چگونه می‌توانیم در این خصوص صحبت کنیم، در رابطه با حاج قاسم ما در نهایت می‌توانیم بُعد اندیشه‌ای خودمان را بیان کنیم و این موضوع مثل اقیانوسی است که ما تا خط افق آن را دیده‌ایم اما این خط تا آن اقیانوس کیلومترها ادامه دارد.
معاون رئیس جمهور با طرح این پرسش که چطور می‌شود یک انسان به مقام و جایگاه حاج قاسم سلیمانی برسد، تصریح کرد: در این جایگاه تمام ذرات عالم برای او محترم بودند و انسانی که به جهان و موجودات آن احترام می‌گذارد و به آنها عشق می‌ورزد، خودش را به زحمت انداخته و جانش را برای آنها فدا می‌کند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به احترام پیامبرانی همچون پیامبر اکرم (ص) و حضرت عیسی (ع) به مقام انسان، افزود: این عالم دو نوع انسان به خودش دیده، انسان مغرور همه جهان را متعلق به خودش می‌داند و در این راستا حق سلطه‌گری برای خودش قائل است و به دلیل اینکه از علم و هوشی که خدا به او داده برخوردار است، سلطه‌گری می‌کند که البته در افراد و قدرت‌های مختلف متفاوت است و در هر کدام به نوعی بروز می‌کند، مثلاً در سطح کلان فرد جهان‌خوار شده و تلاش می‌کند سایر کشورها و انسان‌ها را به استعمار درآورد، لذا حوزه اعمال قدرت هرچه بزرگ‌تر شود سلطه‌گری هم وسیع‌تر می‌شود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در مقابل این نوع تفکر بشری، تفکر توحیدی و الهی وجود دارد، تأکید کرد: این تفکر می‌گوید درست است که خداوند به فرد قدرت داده اما به مدد همین قدرت به او مسئولیت هم عطا فرموده و برایش وظیفه تعیین کرده است، انسان قدرتمند در این دنیا انسان مسئول است که نسبت به حیوانات، گیاهان و انسان‌ها مسئولیت دارد و مرزی همچون دین و مذهب برایش وجود ندارد و نسبت به تمام آفریده‌ها احساس مسئولیت می‌کند پس اگر جهان پر از انسان‌های مسئول شود ما دیگر شاهد این شرایط به خصوص برای محیط زیست و محیط پیرامونمان نخواهیم بود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: امروز مسائلی جهان را آزار می‌دهد زیرا حاج قاسم و افرادی با آن خصوصیت و شخصیت را کم دارد، البته کسانی هستند که نسبت به موضوعاتی حساسند اما شخصیتی مثل حاج قاسم نسبت به تمام مسائل جامعه حساس بود و از نگاهی رحمت و رأفت و به نوعی پیامبرگونه برخوردار بود، به عالم عشق می‌ورزید و موجودات هستی را وسیله رشد و تقرب و همچنین ابراز وفاداری خودش نسبت به خالق توانا می‌دانست.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی اظهار امیدواری کرد: تمام آن چه که خدا به ما هدیه کرده در این مسیر الهی فدا کنیم تا رفتار و خواسته‌هایمان تغییر یابد و بیشتر از آنچه برای خودمان بخواهیم برای دیگران درخواست کرده و آماده فداکاری شویم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تفاوت انسان‌ها در این است که سلطه‌جویان می‌خواهند و بندگانی مثل حاج قاسم می‌بخشند، خاطرنشان کرد: هرکس در این مسیر منیّت داشته باشد، در مسیر سلطه قرار دارد و در مقابل آن کسانی که اهل بخشش و مهربانی هستند در مسیر حاج قاسم قرار دارند به همین دلیل مقام معظم رهبری از مکتب حاج قاسم یاد می‌کنند زیرا دیگر او شخص نیست بلکه یک شیوه تفکر و نوعی سبک زندگی است.
دکتر قاضی‌زاده در پایان با بیان اینکه امیدوارم خداوند رحمان ما را عالِم و عامل در این مسیر قرار دهد، تأکید کرد: حضور معجزاتی مثل حاج قاسم سلیمانی در هر دوره‌ای برای اتمام حجت خدا با دیگر انسان‌هاست تا به آنها بگوید اگر شما در دوره پیامبران و امامان و شخصیت‌های بزرگ نبودید و تنها داستان‌هایی از آنان شنیده بودید، ما نمونه‌ای را آفریدیم تا فکر نکنید این‌ها افسانه است بلکه این حقیقت محضی است که در کنار شما زندگی می‌کند پس می‌شود این‌گونه بود و این افراد حجت خدا هستند چون توسط آنها امتحان و ارزش‌گذاری و عیارسنجی می‌شویم که امیدوارم بتوانیم خودمان را شبیه این عزیزان کنیم و مشکلات کشور و جهان را با مهربانی برطرف کنیم.
 
دنیای استکبار از مکتب و تفکر شهید سلیمانی در هراس است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با اشاره به ابعاد عظیم شخصیت شهید سلیمانی، گفت: تمام دنیای استکبار هر آنچه در توان داشت و مهیا کرده بود، انباشت و سال‌ها تلاش کرد و تمام ظرفیت‌های خود را به کار گرفت تا در یک شب، جسم فیزیکی حاج قاسم را از انسانیت بگیرد اما دستاوردش چه بود؟ روح بلند این بزرگوار جاری گردید و طوفان سلیمانی بعد از شهادتش شروع شد.
علی سلاجقه در ادامه با اشاره به خاستگاه شهید سلیمانی و شکل‌گیری شخصیت او در کودکی و نوجوانی، افزود: در سال‌های دفاع مقدس، همه اقشار، ادیان و مراتب تحصیلی و شغلی در جنگ شرکت داشتند و حاج قاسم جوان در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل با این تکثر آشنا شد و با همه افکار و سلایق نشست و برخاست داشت. به واقع مکتبی که مقام معظم رهبری از آن به مکتب حاج قاسم تعبیر کردند، از سال‌های دفاع مقدس شکل گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خلوص و خدمت را دو ویژگی بارز شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: بعد از پایان جنگ، خدمات این شهید بزرگوار در مناطق شرقی کشور فراموش نشدنی است و تلاشی که در ایجاد معیشت پایدار در این بخش از کشور عزیزمان انجام داد بسیار ثمربخش بود.
سلاجقه، انتصاب شهید سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس از سوی مقام معظم رهبری را یک نقطه عطف در زندگی این فرمانده بزرگ توصیف و تأکید کرد: باید ابعاد وجودی حاج قاسم به خوبی ترسیم شود چراکه برخوردش با یتیمان، کودکان، اقشار مختلف مردم و حتی دشمن، درس‌آموز و بخشی از مکتب اوست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تصریح کرد: دنیای استکبار بعد از 3 سال که از شهادت حاج قاسم می‌گذرد، دریافته است که مکتب و فکر شهید سلیمانی قابل مهار نیست و از این موضوع در هراس است.
در بخش دیگری از این مراسم، افشین علا، شاعر و مؤلف منظومه سربازنامه که درباره شخصیت و زندگی حاج قاسم سلیمانی سروده شده است، توضیحاتی پیرامون این کتاب ارائه کرد و ابیاتی از آن را برای حاضران قرائت کرد.
در پایان این مراسم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس پلیس پیشگیری فراجا و مسئول پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست از 13 تن برندگان مسابقه کتاب‌خوانی سربازنامه تقدیر شد و ضمن رونمایی از یادمان سردار شهید سلیمانی، نهالی به یاد او در محوطه سازمان محیط زیست غرس شد.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi