شناسه خبر : 96795
دوشنبه 12 دي 1401 , 10:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راز محبوبیت حاج قاسم

حاج قاسم تمام زندگی‌اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود و برای اسم، درجه و جایگاه کار نکر و همین موجب شده است که در دل مردم جاودانه بماند.

 

چرا حاج قاسم سردار دل‌ها شد؟سیروس فتح‌اله؛ سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» سه سال پیش در شامگاه روز سیزدهم دی‌ماه به دست تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. با وجود اینکه سه سال از این واقعه تلخ و دردناک می‌گذرد، اما داغ وداع مردم از مرد میدان همچنان تازه است.

اما چه دلیلی باعث شده است که حاج قاسم در دل مردم جاودانه بماند و پیر و جوان در سوگ او بنشینند؟

شاید صداقت، اخلاص، مردمی بودن، ساده زیستی، انس با قران، اعتماد به خدا، شجاعت، بصیرت و ایثار حاج قاسم، هرکدام به نحوی توانسته‌اند محبوبیت این مرد میدان را در نزد مردم پررنگ کنند.

بله! حاج قاسم تمام زندگی‌اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود. این شهید والامقام برای اسم، درجه و جایگاه کار نکرد و فقط برای خدا کار می‌کرد.

حاج قاسم مصداق عینی این آیه از قرآن کریم است؛ «إِن الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدًّا؛ کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، به زودی [خدای] رحمان برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار می‌دهد».

برهمگان واضح است که دستیابی به موفقیت در میدان برای یک فرمانده به هزار و یک ویژگی وابسته است؛ اما کدام ویژگی حاج قاسم او را اینگونه در میدان پیروز کرده بود؟

به نظر می‌رسد آن ویژگی خاص، شجاعت او بود. حاج قاسم این ویژگی را در بالاترین وجه ممکن داشت؛ دشمنان نیز به شجاعت او اذعان داشتند و کسی را نمی‌توان پیدا کرد که در این خصوص تردید داشته باشد.

شجاعت حاج قاسم به ایمان، توکل و اخلاص او برمی‌گشت؛ در واقع این وجه تمایز فرماندهی او با دیگران بود، او جان و زندگی‌اش را با خدا معامله کرده بود و هیچ‌گونه واهمه‌ای را به دلش راه نمی‌داد. او مرد میدان بود و در خطرناکترین میدان‌های نبرد حضور پیدا می‌کرد تا حضور او برای خودی‌ها روحیه بخش و برای دشمن هراس‌انگیز باشد.

البته موفقیت حاج قاسم فقط در میدان نبرد نبود، آنچه برای او مهم بود، رضایت خداوند و رضایت ولایت فقیه و حفظ منافع نظام جمهوری اسلامی بود. حاج قاسم برای خوشایند این حزب و آن حزب، این گروه و آن گروه قدم برنمی‌داشت. مهم‌ترین دغدغه حاج قاسم ایجاد وحدت و همدلی در کشور بود. او به کثرت در جامعه اعتقاد داشت و می‌خواست از دل کثرت به وحدت برسد.

و برهمین اساس با مردم همواره با تواضع و مهربانی برخورد می‌کرد. وسعت نظرش در تعامل با اقشار مختلف مردم در هر لباس و مذهب و قومیتی، بی‌نظیر بود. شخصیتی به واقع مردمی داشت و در همه امور عقلایی عمل می‌کرد. از مرز کشیدن بین مردم بیزار بود و همه را خودی می‌دانست.

انسجامی که شهادت او چه در میان مردم ایران و چه حتی در بین ملت‌های منطقه به‌وجود آورد، محاسبات و نقشه‌های شوم دشمنان را بهم زد. تصاویر تشییع میلیونی او اول در شهرهای عراق و سپس در کشور خودمان، هنوز از حافظه جمعی مردم پاک نشده است. این گردهمایی‌ها که با حضور حداکثری همه اقشار و گروه‌ها رقم خورد، در واقع همان تصویر ایده‌آلی از اتحاد و همدلی مردم بود که حاج قاسم در زمان حیاتش دوست داشت بوجود بیاورد و به سردار دل‌ها معروف شد. 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi