شناسه خبر : 97291
دوشنبه 26 دي 1401 , 13:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تغییر صندوق بازنشستگی برای ایثارگران اختیاری شد

ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار از پرداخت مابه التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند...

فاش نیوز - ایثارگران می توانند نسبت به تغییر صندوق بازنشستگی خود، هرچند بار که لازم باشد (قانون برنامه ششم) اقدام کنند.

بر پایه این گزارش ایثارگران بر اساس قانون وحدت رویه، مجاز شدند نسبت به تغییر صندوق بازنشستگی خود، هرچند بار که لازم باشد (قانون برنامه ششم) اقدام کنند. این در حالی است که تا پیش از صدور این حکم قضایی  مجاز بودند تنها یک بار نسبت صندوق بازنشستگی خود را تغییر دهند.

رأی در خصوص امکان تغییر صندوق بازنشستگی به صورت اختیاری (دادنامه شماره ۱۲۹۳ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(

تاریخ دادنامه : ۱۴۰۰/۴/۱۵

شماره دادنامه: ۱۲۹۳

شماره پرونده : ۹۹۰۲۱۹۱

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای فضل اله باغستانی

موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۹۹/۴۸۱۸ ـ ۱۳۹۹/۶/۱ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی

امکان تغییر صندوق بازنشستگی به صورت اختیاری

گردش کار : شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۹۹/۴۸۱۸ ـ ۱۳۹۹/۶/۱ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

مطابق با بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، ایثارگران مجازند نسبت به تغییر صندوق بازنشستگی خود یک بار در طول حاکمیت قانون برنامه ششم اقدام نمایند و متن قانون نیز هیچ تضییق و تحدید یا شرطی برای تغییر صندوق ندارد. در بند (ج) ماده ۱ دستورالعمل وزارت کار ـ [ابلاغی] به شماره ۴۲۹۳۰ ـ ۱۳۹۹/۳/۲۱ـ نیز در تعریف صندوق بیمه، مبنای تغییر صندوق، حصری نیامده و به صورت تمثیلی به مواردی مانند تبدیل وضعیت استخدامی، تغییر محل کار و… اشاره شده که با مفاد بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم منطبق است. اما در بند ۱۰ بخشنامه مورد شکایت، «تغییر صندوق به صورت اختیاری» منع شده و این امر از مفاد قانون و دستورالعمل وزارتی استنباط نمیشود و تضییق شمول قانون بوده و مانع تغییر صندوق بازنشستگی ایثارگران به صورت اختیاری می باشد. لذا تقاضای ابطال بند ۱۰ بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۹۹/۴۸۱۸ ـ ۱۳۹۹/۶/۱ سازمان تأمین اجتماعی را دارم. “

متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:

بخشنامه

حوزه: بیمه ای

موضوع: بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه

۱۰- مفاد بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه صرفًا درباره مرجع پرداخت کننده مابه التفاوت متعلقه ناشی از انتقال کسور بازنشستگی بوده و مجوزی جهت تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی نمیباشد، لیکن برای آن دسته از متقاضیان تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی که در طول قوانین برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه مبادرت به ارائه درخواست به شعب سازمان نموده اند و النهایه منجر به تکمیل فرایند انتقال کسور و ایجاد سوابق موصوف نگردیده، امکان اجرای ماده قانونی مورد اشاره فراهم میباشد. “

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین اجتماعی به موجب لایحه شماره ۷۱۰۰/۹۹/۷۹۶ ـ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸ به طور خلاصه توضیح داده است که:

۱ـ با توجه به اینکه بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه صرفاً درباره احتساب سوابق متقاضیان مشمول و همچنین مرجع پرداخت کننده مابه التفاوت ناشی از انتقال کسور بازنشستگی بوده و مجوزی جهت تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی محسوب نمی گردد، لذا این موضوع در ماده مورد شکایت نیز جهت تأکید و دقت بیشتر مسئولین ذیربط بیان شده است.

۲ .بر خلاف ادعای شاکی، بند (ج) دستورالعمل اجرایی بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، تصریحی مبنی بر اینکه تغییر صندوق بیمه میتواند به صورت اختیاری توسط متقاضی مشمول صورت پذیرد، نداشته و موارد مندرج در بند (ج) (از جمله مورد تبدیل وضعیت استخدامی)، از مواردی است که از اختیارات دستگاه مربوطه بوده و خارج از اختیار متقاضی مشمول میباشد.

۳ .مطابق قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی (مصوب ۱۳۶۵/۳/۲۷) ،در صورتی انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی سوابق خدمت اشخاصی که وجوهی را به هر یک از صندوق های بازنشستگی پرداخت نموده اند امکانپذیر خواهد بود، که رابطه استخدامی آنان با دستگاه محل اشتغال قطع شده و از عضویت صندوق مزبور خارج شده و سپس در سازمان تأمین اجتماعی اشتراک پیدا کنند. اما در صورت عدم تغییر دستگاه محل خدمت، مطابق ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه، کلیه بیمه شدگان (به استثنای کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات) می توانند نسبت به تغییر سازمان بیمه ای خود اقدام کنند و نقل و انتقال حق بیمه و کسورات بیمهای صندوق های بیمه ای نیز بر اساس ضوابطی خواهد بود که توسط سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت بهداشت تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد، که در ماده ۱۰۳ و بند (ب) ماده ۲۸ قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز تنفیذ شده است. در هر صورت تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی [مطابق ضوابط فوق]، صرفًا تا پایان اسفندماه ۱۳۹۵ فراهم بوده است. بنابراین امکان تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی این قبیل متقاضیان ـ از جمله نامبرده ـ با توجه به عدم قطع رابطه استخدامی با دستگاه محل خدمت (عدم تغییر محل خدمت و تداوم بیمه پردازی نزد صندوق بازنشستگی)، به دلیل خاتمه یافتن اعتبار قانون برنامه پنجم توسعه و عدم پیش بینی مقررات مشابه مبنی بر تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی در قانون برنامه ششم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه توسعه، به دلیل عدم وجود مستند قانونی از تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱ به بعد مقدور نمیباشد. بنا به مراتب فوق، بند ۱۰ بخشنامه مورد شکایت، در اجرای بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه و دستورالعمل اجرایی ماده قانونی مذکور بوده و مغایرتی ندارد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

اولاً: براساس صدر ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب سال ۱۳۶۵: «حق بیمه یا بازنشستگی سوابق خدمت اشخاصی که وجوهی را به هر یک از صندوق های بیمه یا بازنشستگی یا صندوق های مشابه پرداخت نموده اند، در صورتی که محل کار یا خدمت آنان تغییر نموده و به تبع آن از شمول خدمات صندوق مربوط خارج شده باشند یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شده اند، به میزان ۴ درصد آخرین حقوق و مزایای آنان که مبنای برداشت حق بیمه یا بازنشستگی قرار گرفته است، بابت هر ماه به صندوقی که مشمول به تبع شغل خود مشترک آن شده است، منتقل میشود» و برمبنای مفاد این ماده هیچ حصری مبنی بر امکان نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی به صورت اجباری و نفی امکان نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی به صورت اختیاری وجود ندارد.

ثانیاً: براساس بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۵: «ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار از پرداخت مابه التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند…» و عبارت «ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی» در این ماده به شکل مطلق بیان شده و شامل تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی به نحو اجباری و اختیاری می‌گردد.

ثالثاً: بخشنامه معترض عنه در راستای دستورالعمل اجرایی بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۸/۶/۲۰ هیأت وزیران و ابلاغی به شماره ۴۲۹۳۰ ـ ۱۳۹۹/۳/۲۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده و براساس بند (ج) ماده ۱ دستورالعمل مذکور تغییر صندوق بیمه عبارت است از: «تغییر صندوق بیمه‌ای بیمه شده به دلیل مواردی نظیر تبدیل وضعیت استخدامی، تغییر محل کار یا خدمت و یا نوع فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط» و به کارگیری عبارت «نظیر» در این بند نیز دلالت بر آن دارد که دلایل تغییر صندوق در آن به صورت تمثیلی احصاء گردیده و حصری نبوده است.

رابعاً: مستفاد از بند (د) ماده ۲۱ و مواد ۱۰۲ و ۱۰۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ و مواد ۴ ،۳ ،۲ آیین‌نامه نحوه تغییر صندوق و نقل و انتقال حق بیمه و سوابق بیمه ای بین صندوق های بیمه ای مصوب ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ این است که تغییر صندوق بیمه بازنشستگی اختیاری است و براساس درخواست کارمند صورت میگیرد و تحدید حکم بند (خ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تغییر غیراختیاری صندوق بازنشستگی مغایر قانون است.

بنا به مراتب فوق، حکم مقرر در بند ۱۰ بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۹۹/۴۸۱۸- ۱۳۹۹/۶/۱ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که متضمن عدم امکان تغییر اختیاری صندوق بازنشستگی در دوره حاکمیت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۵ است و مفاد بند (خ) ماده ۸۸ قانون مذکور را صرفاً به تعیین مرجع پرداخت کننده مابه التفاوت متعلقه ناشی از انتقال کسور بازنشستگی منحصر کرده است، مغایر قوانین و مقررات مذکور و خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب کننده آن است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمد مصدق

اینستاگرام
سلام آقا یه نفر یکم آهسته به ما بگوید یعنی چی ما که سردرنیاوردیم من امروزه ۸ سال بیمه از یه پیمانکار پرداخت کردم خب حالا من چکار باید بکنم آیا من الباقی بیمه را میتوانم پرداخت کنم یا نه ۳۶ ماه جبهه دارم معسر هستم بمن لطفا بگوید میخوام بازنشسته بشم باید چکار کنم و چقد باید پرداخت کنم تا باز نشسته بشم البته مسعول ایثارگران جناب آقا شریفی کم لطفی کردن ما را بیمه نکردن البته ایشان حرفی نداشتن جنگ تمام شد دیگه به ما احتیاج نداشتن بسیج کیلوی چنده همین
ولی ایثارگران بهتره فریب این قوانین را نخورند
در عمل قوانین اجرایی نمیشود و فقط تعداد پرونده های دیوان اضافه می شود
چون بار مالی دارد و دولت هرگز بدون دلیل و فقط به دلیل سلیقه، تفاوت صندوق را پرداخت نمی کند ، تا کنون حتی برای انهایی که دلیل داشتند هم نداده
با سلام من جانباز 25 درصد هستم ده سال دنبال انتقال 7 سال سنوات طبق قانون برنامه پنجم و ششم هستم در ششمین قرارداد انتقال با تامین اجتماعی منطقه 2 کرج بنیاد نامه می دهد و تامین اجتماعی کار را به جریان می اندازد و وقتی تامین اجتماعی تقاضای پرداخت را به بنیاد می دهد بنیاد از دادن پول به صندوق تامین اجتماعی استنکاف می کند اول قانون را به رخ می کشند می گویند برو از دولت بگیر بعد به اداره کل در تهران ارسال می شود می گویند بند خ ماده 88 قانون برنامه یک قانونآبکی است اصرار زیاد می کنم میگویند وزیر یک آدم دیگر دستور عمل اجرایی نوشتن حق نداشتن اینکار را انجام دهند و در آخر هم می گویند بوجه نداریم تکلیف من چیست ؟ یک پاسخ قانع کننده شما بدهید .
پس تکلیف کارمندان رسمی وزارت خانه ها که دولت خود اعلام کرد جهت تعین بیمه شان بعد رسمی شدن و حال با این گرانی و تورم حقوق همان کارمند رسمی که باز نشسته شده واز صندوق تامین اجتماعی دریافت می کند مستمری و ان کارمند همکارش که هم رتبه ورده ان می باشد و بازنشسته شده و دریافت حقوقش از صندوق کشوری است و دریافتیش بیشتر از اوست ایا این عدالت است عدل علی اسن را میگه مگر درامد کشور مال عاحاد ملت نیست یا فقط مال افراد خاصی می باشد و ما بقی ملت باید در فقر دست پنجه نرم کنند و از گشنگی بمیرند من جانباز 25%جنگ و کارمند وزارت کشور می باشم چرا باید این گونه دریافتی داشته باشم مگر ما برای همین عدل وعدالت نجنگیدیم یا برای رفاه قشری از اقا زاده ها و مسئولان جنگیدیم ایا جناب ریاست جمهور که دم از عدالت محوری حکومتشان میزنند مشاهده میکنند چگونه نان که قوت مردم است یکشبه 40%گران می شود دیگر بفرمایید یک بازنشسته که با 7 یا 8 میلیون تومان گوشت که نمی تواند بخورد ایا نان هم نباید بخورد با 4 یا 5 سر عاعله نپس بفرمایید برند بمیرند این عدل علی است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi