شناسه خبر : 97726
چهارشنبه 26 بهمن 1401 , 11:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گلایه پدر یک شهید از دسته‌بندی شهدا

روز گذشته در یکی از رسانه‌ها مطلبی مبنی بر گلایه یک پدر شهید از بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص وجود دسته بندی بین خانواده‌ها برای پرداخت حق سنوات و بازنشستگی شهید منتشر شد.

گلایه پدر یک شهید از دسته‌بندی شهدا/ چرا بنیاد شهید «وحدت رویه» ندارد؟

 دیروز ۲۴ بهمن در یکی از رسانه‌ها مطلبی مبنی بر گلایه یک پدر شهید از بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص وجود دسته بندی بین خانواده‌ها برای پرداخت حق سنوات و بازنشستگی شهید منتشر شد.

این پدر شهید در بخشی از سخنانش می‌گوید: «چرا بنیاد شهید، شهدا را دسته‌بندی کرده‌ است؟ شهدا از لحاظ مقام و منزلت نزد خدا و جامعه یکسان هستند. بچه ۱۷ ساله‌ای که برای این مملکت شهید شده، پدر و مادر ندارد؟! چرا خانواده این بچه ۱۷ ساله باید از مزایایی که به بقیه شهدا داده‌اید، محروم باشند؟ شما شهید ۲۰ ساله را بعد از گذشت ۳۰ سال از شهادتش بازنشسته نکرده‌اید و به او حق سنوات بازنشستگی داده‌اید و به این بچه بسیجی ۱۷ ساله می‌گویید پدر و مادرت تحت تکفل تو نبوده‌اند.

قانون تحت تکفل یک چیز دیگری است. اگر حقوق برای این خانواده‌ها تعیین نکنند و بگویند این بچه بسیجی بوده و حقوق به او تعلق نمی‌گیرد، نمی‌گیریم. اما شما چیزی که می‌توانستید ندهید را داده‌اید و چیزی که باید بدهید را نمی‌دهید. شما به چه مجوزی دسته بندی کرده‌اید و می‌گویید این بچه زیر ۱۷ سال است و سنوات خدمت ندارد و دیگری بالای ۱۸ سال است و سنوات خدمت دارد؟! از چه ماده قانونی استفاده کرده‌اید؟!»

خبرگزاری فارس در جهت پیگیری این موضوع، با محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت‌وگو کرد و او نیز توضیحاتی داد.

پاکدل می‌گوید: قانون کفالت، یک قانون عمومی است که تحت همین قانون، بنیاد موظف است اگر پدر و مادر شهید تحت تکلف فرزندشان بودند حقوق دریافت کنند و پس از ۳۰ سال پاداش بازنشستگی نیز به آنها تعلق می‌گیرد که در کل خانواده شهدا حدود ۱۰ درصد این وضعیت را داشته‌اند. 

وی می‌افزید: در قانون کفالت آمده اگر پدری بالای ۶۰ سال داشته باشد و فرزندش درآمدی داشته باشد برای ارتزاق تحت تکفل فرزند خواهد بود. اما عموما شهدای ما در سن و سالی بودند که خودشان تحت کفالت والدین بودند. یعنی پدر، مخارج آنها را تأمین می‌کرده است. 

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: سال ۷۴ بنیاد در تمام استان‌ها افرادی را که تحت کفالت بودند، شناسایی کرد که گفتم تنها ۱۰ درصد جامعه هدف را تشکیل می‌دهند که هم حقوق و هم پاداش شامل‌شان می‌شود. ما بقی مشمول مستمری می‌شوند که اکنون مبلغ ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان است.

وی می‌گوید: ماده ۱۶ آیین نامه حالت اشتغال که سال ۷۴ آمده، عائله تحت تکفل را تعریف کرده که یک قانون عمومی است و بنیاد هیچ دخل و تصرفی در اجرای آن ندارد. شهیدی که متأهل بوده و پدر و مادرش هم تحت تکفل او بودند، الان حقوقش بین همسر و والدین تقسیم می‌شود. ۹۰ درصد شهدای ما پدر و مادر تحت تکفل‌شان نیست.

پاکدل در خصوص این سخن پدر شهید که گفته بود «شهیدی زیر ۱۷ سال است و سنوات خدمت ندارد و دیگری بالای ۱۸ سال است و سنوات خدمت دارد»، می‌گوید: این قانون هیچ ارتباطی به سن شهدا ندارد و همانطور که پیش‌تر توضیح دادم تنها ملاک تحت تکفل بودن والدین است که قانون به صراحت مشخص کرده است و تعلق یا عدم تعلق آن به خانواده‌ای زیرمجموعه اختیارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست. 

گفتنی است در ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی آمده است: افراد تحت تکفل موضوع تبصره (۲) قانون عبارتند از: ‌الف) فرزندان، نوادگان، یا زوجه دایمی و مادر و پدری که در کفالت مشمولان این آیین‌نامه بوده‌اند، همچنین نوادگانی که در کفالت ایشان بوده‌اند با دارا بودن‌شرایط زیر:

۱ـ فرزندان و نوادگان که از ۲۰ سال کمتر داشته باشند؛ مگر اینکه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول‌تحصیل باشند که در این صورت نیز حقوق وظیفه آنان در پایان ۲۵ سالگی قطع می‌شود.

۲ـ فرزندان و نوادگان دختر تا ۲۰ سالگی به شرط نداشتن شوهر، ولی اگر به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی‌مشغول تحصیل باشند و شوهر نداشته باشند حقوق وظیفه آنان در پایان ۲۵ سالگی قطع می‌شود.

۳ـ مادر، به شرط نداشتن شوهر.

۴ـ عیال دایمی، تا زمانی که شوهر اختیار نکرده باشد.

۵ـ شوهر، در صورتی که علیل و ازکارافتاده و در کفالت عیال خود باشد.

۶ـ فرزندان و نوادگان علیل یا ناقص‌العضو مشمولان این آیین‌نامه که قادر به انجام کار نباشند در تمام مدت عمر.

ب) برادر و خواهر علیل یا ناقص‌العضو که در کفالت مشمولان این آیین‌نامه بوده و قادر به انجام کار نباشند در تمام مدت عمر.

ج) خواهر (‌به شرط نداشتن شوهر) و برادری که در کفالت مشمولان این آیین‌نامه بوده‌اند تا پایان ۲۰ سالگی، مگر اینکه به موجب مدارک مثبته در یکی از‌ دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند و در این صورت تا پایان ۲۵ سالگی.

‌تبصره ۱ـ فرزندان دختر و خواهر تحت تکفل در صورتی که پس از پایان ۲۰ سالگی یا ۲۵ سالگی حسب مورد شوهر نداشته و با تأیید بنیاد شهید انقلاب‌اسلامی برای تأمین زندگی خود درآمدی نداشته باشند، تا زمانی که درآمد ندارند.

‌تبصره ۲ـ تشخیص مصادیق افراد تحت تکفل پس از طی تشریفات قانونی با دستگاه پرداخت کننده حقوق حالت اشتغال یا بازنشستگی یا وظیفه یا مستمری‌ است.

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi