شناسه خبر : 99119
سه شنبه 15 فروردين 1402 , 10:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قانونی که ظاهراً اجرا شد اما نشد! تخصیص خودرو به ایثارگران با اعمال شاقه

فاش نیوز - جانبازی که مشمول قانون تخصیص خودرو می‌شود می‌گوید: در جامعه بوق و کرنا شد که به جانبازان خودرو داده می‌شود آن هم با وام‌های آنچنانی. اما آنچه اجرا شد زمین تا آسمان با قانون تفاوت دارد.

قانونی که ظاهراً اجرا شد اما نشد!/ تخصیص خودرو به ایثارگران با اعمال شاقه

خبرگزاری فارس ـ زهرا بختیاری: بعد از کش و قوس‌های فراوان در خصوص اجرای قانون تخصیص خودرو به ایثارگران مشمول و پاسکاری‌های وزارت صمت و بنیاد شهید و مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای آن سرانجام در ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ ناگهان اعلام شد این قانون به مرحله اجرا رسید و افراد مشمول با توجه به الویت‌بندی که هیأت وزیران اعلام کرد می‌توانند برای دریافت خودرو اقدام کنند.

اما پیش از اینکه بپردازیم به نحوه اجرای آن با هم متن قانون را در خصوص این موضوع مرور می‌کنیم: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است، از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود به تعداد ۱۰ هزار خودرو نسبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهداء جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بیشتر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرطی که فاقد خودرو بوده و تاکنون هم با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران خودرو دریافت نکرده باشند با تقسیط پنج ساله و کارمزد چهار درصد (۴%) از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره (۱۶) اقدام کند. جانبازان بالای هفتاد درصد (۷۰%) مشمول شرایط این بند نیستند.»

تخصیص خودرو به ایثارگران با اعمال شاقه

در حالی که اسامی ۲۵۰ هزار نفر ایثارگر مشمول از طرف بنیاد شهید به وزارت صمت اعلام شد اما طبق قانون تنها ۱۰ هزار خودرو امکان اختصاص دادن به این عزیزان را داشت. ماه‌ها طول کشید تا بالاخره این موضوع به نوعی حل شود و با الویت‌بندی توسط هیأت وزیران قرار شد قانون اجرا شود. 

درست ۶ روز مانده تا پایان سال، طبیعتاً ایثارگران نیز مانند اغلب مردم جامعه در پی تدارک خرید برای مهمانی‌های عید نوروز بودند و یا تدارک می‌دیدند به سفر بروند، در کنار این مخارج آغاز ماه مبارک رمضان نیز علاوه شده بود بر مخارج دیگر. 

چند نفر از ایثارگران چند صد میلیون پول در حساب بانکی خود دارند؟

اما در مضمون این شرایط اعلام شد در ازای دریافت تنها یک نوع خودرو آن هم ۲۰۷ دنده اتومات برای هر ایثارگر مشمول باید مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان نقد آن هم در یک مرحله واریز شود. اما چند درصد از این عزیزان آن هم در این شرایط سخت اقتصادی می‌توانستند چنین پولی را کنار گذاشته باشند و یکدفعه بخواهد اینگونه آن را خرج کنند؟  

با میثم اروز مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امورایثارگران در این خصوص گفت‌وگو کردیم. او می‌گوید: اگر چه شرایط اعلام شده سخت به نظر می‌رسد اما مهم آن است که بعد از ۱۰ سال با فراز و نشیب زیادی توانستیم قانون تخصیص خودرو را اجرا کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این تخصیص طبق آنچه در قانون آمده انجام نشد و وامی به ایثارگران برای خرید اختصاص پیدا نکرد، گفت: فعلاً این خودروها وام ندارند چون عملاً در آن زمان که اعلام شد، هیچ بانکی شرایط دادن وام در روزهای پایانی سال را نداشت.

اروز ادامه داد: اما ما مصر بودیم که هر طور هست باید قانون در همان سال اجرا شود. بنایراین بر اساس الویت بندی هیئت وزیران، خودرو پژو ۲۰۷ دنده اتومات فعلا تعلق می‌گیرد.  

وی در خصوص الویت بندی‌ها نیز گفت: الویت اول و دوم ما جانباز ۷۰ درصد هستند که ۶ هزار نفر از طرف ایران خودرو پیامک دریافت کردند مبنی بر اینکه پروفایل خود را بروز کنند. اگر این کار انجام می‌شد آنها ذیل این فرم، بندی را امضا می‌کردند با این مضمون که اگر از خودرو داخلی استفاده کنند دیگر نمی‌تواند از امتیاز واردات خودرو استفاده کنند. برای همین استقبال زیادی از آن شرایط نشد. 

اعطای خودرو در سال ۱۴۰۲ با قیمت سال قبل

مدیرکل تسهیلات بنیاد شهید همچنین بیان داشت: ما از طرف بنیاد نامه زده‌ایم به ایران خودرو که با توجه به کمبود وقت چنانچه قیمت خودروها در سال جدید تغییر کند باز هم باید به قیمت مصوب سال ۱۴۰۱ خودرو به ایثارگران تعلق گیرد. 

وی با اشاره به سرنوشت اعطای وام خودرو نیز افزود: در خصوص اعطای وام نیز مکاتباتی انجام خواهد شد تا ببینیم بانک‌ها آمادگی دارند ۲۵۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه سال قبل آمده را پرداخت کنند یا نه؟ اما فعلاً همانطور که گفته شد کل مبلغ خودرو باید ابتدا پرداخت شود اما اگر وام جور شود که فعلا در حد احتمال است، اعلام می‌کنیم. 

اروز در خصوص این نکته که تهیه چنین پولی آن هم در روزهای پایانی سال برای یک سرپرست خانواده سخت نیست؟ گفت: ما هم احتمال می‌دهیم تعداد کمی این پول را داشته باشند اما همه تلاش خود را کردیم هر طور شده قانون در همان سال اجرا شود. 

مسئولان فکر می‌کنند حساب بانکی ما هم شبیه حساب بانکی خودشان است!

یکی از جانبازانی که مشمول این قانون می‌شود در گفت و گو با فارس گفت: آنچه در جامعه بوق و کرنا شد این بود که به جانبازان خودرو داده می‌شود آن هم با وام‌های آنچنانی. اما آنچه اجرا شد زمین تا آسمان با اصل قانون تفاوت دارد. خود شما اجرای قانون را با آنچه باید اجرا می‌شد مقایسه کنید و کلاهتان را قاضی کنید. واقعا کسی هست که ۴ روز مانده به آخر سال بتواند یکدفعه ۳۳۰ میلیون تومان پول آماده کند؟ گویا برخی از مسئولان فکر می‌کنند حساب بانکی ما هم شبیه حساب بانکی خودشان است!

وی گفت: اگر می‌خواهید خودرو ندهید صادقانه آن را بیان کنید و اینطور ما را به سخره نگیرید.  

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi