شناسه خبر : 99885
پنجشنبه 14 ارديبهشت 1402 , 13:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گمنامی همه جانبه شهید اسماعیل قهرمانی

در میان فرماندهان و سرداران شهید، حقیقتا مظلوم تر از اسماعیل قهرمانی، جانشین لشکر ۲۷ و حاج همت در عملیات رمضان پیدا نمی شود...

فاش نیوز -  آنان که با شهدا زندگی کرده اند، به خوبی می دانند که شهدا از نظر جایگاه رفیع شهادت تفاوتی با هم ندارند، اما آنچه وجه تمایز و تفاوت در روایت از شهدا شده، به علت مسئولیت ها و نقش موثر ایشان در مناطق عملیاتی بوده و هست.
...به عبارتی دیگر، یک نوجوان ۱۵ ساله که در خیبر با وجود قطع شدن دستش تا آخرین گلوله با دشمن می جنگد و آسمانی می شود؛ از منظر شهید و شهادت تفاوتی با فرمانده شهید گردانش ندارد و بایستی هنگام باز روایی، چاپ و انتشار کتاب به این حماسه ها نیز اشاره و پرداخته شود.



...اما در میان فرماندهان و سرداران شهید، حقیقتا مظلوم تر از اسماعیل قهرمانی، جانشین لشکر ۲۷ و حاج همت در عملیات رمضان پیدا نمی شود.

 در سفری که اسفند ماه سال گذشته به سرزمین نور داشتیم، در پایان سفر به میعادگاه عاشقان، دو کوهه نیز سفر کوتاهی داشتیم. گرچه این موقعیت در دوران دفاع در اختیار لشکر ۲۷ بوده، طبیعتا" ما شهرستانی ها که بیشتر به دنبال مرور خاطرات هستیم، خاطره ای از دوکوهه نداریم اما این مکان آنچنان مملو از عشق و معنویت است که همه کاروان ها به زیارت آن خواهند رفت.

...القصه همیشه برایم جای سوال بود که چرا شهید اسماعیل قهرمانی اینقدر گمنان و مظلوم واقع شده است؟
اما در ورودی دو کوهه با دیدن جای خالی تصویر این شهید گمنام این سوال تا جایی آزارم داد که به مرکز فرهنگی ابتدای دوکوهه رفتم و از مسئول آن که اتفاقا از یادگاران دفاع مقدس بود، علت را جویا شدم!!!
...جوابی نگرفتم.

حتی در سالنامه شهدای لشکر ۲۷ نیز نام و تصویری از این شهید والامقام نیافتم!!
...با شماره تلفن مرکز انتشارات سالنامه هم تماس گرفتم، قول پیگیری دادند و هنوز پس از دو ماه هیچ پاسخ روشنی دریافت نکردم!!
...در کتاب گران سنگ" همپای صاعقه" آمده است که در مرحله سوم عملیات رمضان در محور پاسگاه زید و روز ۳۰ تیرماه ۱۳۶۱، هنگامی که دستور عقب نشینی به گردان های ل۲۷ با رمز اعلان می شود، بسیاری از نیروها در دشت باز و بدون عارضه روبروی زید پراکنده شده و حاج همت به شدت نگران نیروهایی بود که تانک های دشمن در تعقیب آنها بود و با کالیبر تانک، قتل عام می کرد.

...صبح روز موصوف، قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص)، برای جمع آوری و هدایت نیروهای پراکنده گردان ها، سوار بر موتور سیکلت به سمت جلو عزیمت می نمایند و دیگر هیچ خبری از ایشان به دست نمی آید.

...شهید حاج محمد ابراهیم همت تا ظهر همان روز نیز در مقر فرماندهی لشکر چشم به راه اسماعیل می ماند و از هر نیرویی که به خاکریز می رسد، می پرسند و خبری از ایشان ندارند.

...اکنون و پس از چهل سال هنوز هم خبری از اسماعیل نیست، و شهید اسماعیل قهرمانی گمنام ترین شهید گمنام است.

* فریدون نوروزی

اینستاگرام
روحش شاد .
ویادش همواره در تاریخ گرامی باد .
درود بر شهیدان .
وقتی وارد مزار شهدا می شوم .
از اغلب شهیدان عریز،خاطره و یادی در ذهنم تداعی می شود .که حس صداقت و ایثار ودوستی این عزیزان مثال زدنی است .
اما در خصوص عزیزانی که پیکر پاکشان در غربت ماند بسیار مات و محزون هستم .
تربت این پرستو های آسمانی خالی از پیکر مطهر انان است و چه درد و رنجی واسه بستگان آنان بیش از ۳ دهه بر جای ماند .
از خداوند صبر و اجر برای بازماندگان شهدای گمنام آرزومندم .
روزگاران روز وصل یاران یاد باد .

نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi