شناسه خبر : 100058
یکشنبه 24 ارديبهشت 1402 , 14:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اقتدار دریایی ایران از موشک کروز ۲ هزارکیلومتری سپاه تا حضور شناورهای ارتش بیخ گوش آمریکا

فاش نیوز - ایران بیش از 5800 کیلومتر خط ساحلی دارد و حدود ۴۰ درصد از مرزهای آن دریایی است. بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بارها بر اهمیت استفاده از دریاها و همچنین بر تقویت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند.
 
صبح روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک نشست خبری به تشریح مأموریت ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران که پس از حدود ۷ ماه دریانوردی و با عبور از دریاها و تنگه‌ها مختلف و گذر از سه اقیانوس هند، اطلس و اقیانوس آرام با دستی پر و کسب یک افتخار تاریخی برای نیروهای مسلح کشورمان در حال بازگشت به میهن اسلامی است پرداخت تا پیام‌آور افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران باشد.
 این افتخار و دستاورد تاریخی چگونه به‌دست آمد؟
 ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوهای دنا و مکران از مهرماه سال ۱۴۰۱ با هدف پیمودن دور کره زمین مأموریت خود را آغاز کرد.
 مأموریت پر افتخار دریادلان نیروی دریایی ارتش با ناو بندر مکران و ناوشکن ایرانی دنا طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ یک ناوگروه و ناو تمام ایرانی را رقم خواهد زد و یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی دریانوردی کشورمان است.
ایران ۱۹۰ هزار کیلومترمربع گستره دریایی و بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی دارد و حدود ۴۰ درصد از مرزهای آن دریایی است. بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بارها بر اهمیت استفاده از دریاها و همچنین بر تقویت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند.
دلایل اهمیت مأموریت ناوگروه ۸۶
حضور ناوگروه دریایی ایران در اقیانوس آرام و آب‌های آزاد بین‌المللی از دو منظر برای ایران دارای ‌پرستیژ و جایگاه جهانی است: نخست، توانایی ایران در ابعاد فنی در ساخت تجهیزات بومی است. ایران اکنون ششمین کشور برتر دارنده صنعت دریایی در جهان و در میان ۶ کشور دنیا از نظر قدرت دریایی است که رتبه چهارم را در زمینه کشتی و ناوهای جنگی و نیروی دریایی در اختیار دارد.
از سوی دیگر انجام عملیات‌های فراقاره‌ای به‌وسیله ایران در آب‌های دوردست در صورت وجود هرگونه تهدید است این عامل را این‌گونه می‌توان مطرح کرد که ایران بازیگری جهانی در عرصه دریایی است و اکنون به میزان قابل‌توجهی از بازدارندگی دریایی رسیده است.
همچنین یکی از پیام‌ها و دستاوردهای دریانوردی ناوگروه ۸۶ را در حوزه سیاسی می‌توان صلح‌طلبی در کنار استقلال و دفاع از مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار جهانی بیان کرد؛ ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران (حفظ از مرزهای آبی و صدور پیام انقلاب اسلامی به دوردست‌ها) نیز از دیگر موارد اهمیت است.
تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از طریق حضور فعال نیروی دریایی ارتش در آب‌های اقیانوس هند و آب‌های آزاد بین‌المللی و گسترش و تعمیق تعاملات دو و چندجانبه دریایی با کشورهای مهم ساحلی اقیانوس هند و آرام ازجمله هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، ‌اندونزی، مالزی و برخی کشورهای شرق دور نظیر چین و ژاپن و حتی آمریکای لاتین همانند شیلی و برزیل (در جریان اعزام ناوگروه ۸۶) هم از دیگر موارد اهمیت این مأموریت تاریخی است.
ارتقای سطح آموزش، آشنایی با نیروی دریایی سایر کشورها و کسب تجربه هم از موارد اهمیت ناوگروه ۸۶ است. در جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی آن در نقشه سیاسی جهان، نیروی دریایی در سطح بالای تصمیم‌‌سازی برای کسب شرایط لازم در نظام قدرت منطقه‌ای و جهانی تعریف می‌شود.
در زمینه اقتصادی نیز دستاوردهای سفر این ناوگروه‌، افزایش تاب‌آوری علیه تحریم‌ها، افزایش امنیت تجارت دریانوردی برای کشتی‌های ایرانی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی، تقویت روحیه خودباوری اقتصادی است.
بزرگ‌ترین مأموریت دریانوردی نیروی دریایی ایران
انجام مأموریتی با این ابعاد و اهمیت با توجه به شرایط و محیط جغرافیایی که قرار بود مأموریت در آن انجام شود نیازمند آماده‌‌سازی و اقدامات متعددی بود که روزها و ساعت‌های بسیاری زمان برد و با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به اجرای چندین مرحله تمرین کسب آمادگی برای مقابله هرگونه رخداد درگیری (بازی جنگ) به منظور پیش‌بینی چگونگی واکنش یگان‌های اعزامی برابر انواع تهدیدهای سطحی، زیر سطحی، پروازی، موشکی، پهپادی، کنترل صدمات، هجمه دزدان دریایی، وقوع شرایط نامساعد جوی و همچنین عبور از آبراه‌های بین مسیر، هماهنگی با ستادهای بالاتر و دستگاه دیپلماسی کشور برای ایجاد هماهنگی عبور شناور از آبراه‌های بین مسیر و استفاده از راهنماهای اعزامی کشورهای ساحلی، اجرای دوره‌های آموزشی و کاربری تجهیزات، آزمایش میدانی تجهیزات نشست و برخاست بالگرد، راه‌اندازی سامانه سوخت‌رسانی ناو بندر مکران برای اجرای عملیات پشتیبانی در دریا و تکمیل ذخیره نیازمندی آمادگی و تعمیراتی برای مسیر مأموریت با ضریب اطمینان دو برابر ‌اشاره کرد.
عبور این ناوگان از اقیانوس آرام برای نخستین‌بار در تاریخ نیروی دریایی ایران انجام شد و ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر جمهوری اسلامی ایران مکران و ناوشکن تمام ایرانی جمهوری اسلامی ایران دنا با پرسنلی از ۲۹ استان کشور به مدت حدود ۷ ماه دریانوردی از زمان حرکت (خروج از بندر عباس) تا زمان پیش‌بینی شده برای بازگشت به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر راه دریایی از روز حرکت (خروج از بندر عباس) تا بازگشت توانستند بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مأموریت دریانوردی نیروی دریای کشور را انجام دهند.
طولانی‌ترین دریانوردی  یک ناوشکن تمام ایرانی
 ناوگروه 86 در بهمن ماه توانست مقتدرانه و پس از گذر از اقیانوس‌های متلاطم و دریاهای دشوار بیش و هزار مایل دریانوردی کند و وارد سواحل برزیل در آمریکای جنوبی شود
این نخستین بار در تاریخ دریانوردی ایران است که یک ناوگروه رزمی از مبدأ ایران این مسافت طولانی را طی می‌کند. این مهم در حالی به دست آمد که ناوشکن تمام ایرانی دنا به خوبی از عهده مأموریت محوله برآمده و تجربه‌ای ارزشمند برای مراکز دانشگاهی، صنایع دریایی و نهایتاً دریانوردان نیروی دریایی ارتش کسب کرد.
 واکنش آمریکا به حضور نیروی دریایی ارتش ایران در اقیانوس آرام
طی چند سال گذشته که زمزمه‌های اعزام یگان‌های شناور نیروی دریایی راهبردی ارتش به آب‌های اقیانوس اطلس شنیده می‌شد، کارشناسان آمریکایی مدعی بودند که جمهوری اسلامی ایران از نظر فنی هرگز توان انجام چنین مأموریتی را ندارد. اما امروز ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش در یک اقدام انقلابی و جهادی متشکل از دو یگان شناور بومی یعنی «ناو بندر مکران» و «ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا» اقیانوس اطلس و آرام را درنوردیده و توان خود را برای حضور در حیاط‌خلوت آمریکا نشان داده است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری در واکنش به حضور کشتی‌های جنگی ایران در بنادر برزیل، گفت: «ما معتقدیم و گفته‌ایم که این‌گونه کشتی‌های جنگی جایی در نیمکره غربی ندارند.»
وی خاطرنشان کرد: « ایالات متحده حق تصمیم گیری کشورهای خارجی را به رسمیت می‌شناسد و از برزیل به عنوان شریک نزدیک قدردانی کرده و قصد دارد به همکاری با آن ادامه دهد تا سیگنال صحیح به ایران ارسال شود.»
حضور کشتی‌های ایران در برزیل به‌مثابه شکست آمریکا در برابر ایران است که باوجود تلاش‌های گسترده نتوانست مانع پهلوگیری ناوگروه ایران در حیاط‌خلوت خود (بندر ریودوژانیروی برزیل) شود.
نمایش اقتدار دریایی ایران
می‌توان گفت که مأموریت بزرگ هشتاد و ششمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حاوی این پیام بوده که تحریم‌ها نتوانسته صنعت دفاعی ایران را با چالش و مشکل جدی مواجه کند و ایران اسلامی همچنان از قدرت دفاعی و بازدارندگی بالایی برخوردار است و حضور بدون توقف برای سوخت‌گیری ناوگروه هفتاد و هفتم گواه این مدعاست.
درنهایت اینکه آنچه بیش از همه واضح و مبرهن است اینکه قدرت‌های بزرگ با اتحاد و ائتلاف‌‌سازی، هژمونی ایالات‌متحده را به چالش خواهند کشید و این سفر دریایی علاوه‌بر ارسال پیام‌های نظامی دارای ابعاد سیاسی نیز هست.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به خوبی توانست به اهداف خود یعنی به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دوردست، تأمین امنیت تردد کشتی‌های تجاری و نفتکش ایران با هدف برقراری امنیت پایدار دریایی بین‌المللی، حفظ و حراست از منافع ایران در آب‌های مورد علاقه و اثبات امکان حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در هرجایی که منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب کند، برسد.
انتقال پیام صلح و دوستی به جهانیان مخصوصاً کشورهای مسیر و خنثی کردن پروژه ایران‌هراسی، ارتقای توان رزمی و توسعه شعاع عملیاتی یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش، ارزیابی سامانه آمادگی و خوداتکایی جمهوری اسلامی ایران در علم، فناوری، دریانوردی و قدرت نظامی با حضور مقتدرانه یگان‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های مورد علاقه علی‌رغم تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی و نظامی، کسب تجربه دریانوردی در ابعاد ناوبری و حقوق بین‌الملل دریایی با عبور از تنگه‌ها و آبراه‌های حساس و پرترافیک بین‌المللی و جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی توان رزمی و وضعیت گسترش استقرار نیروهای فرامنطقه‌ای از دیگر اهداف این پیمایش دریایی بود.
دریادار تنگسیری خبرداد: تجهیز شناورهای سپاه 
به موشک‌های کروز «۲ هزارکیلومتری»
تحویل شناورهای جدید، نصب موشک‌های عمودپرتاب به‌روی شناورها، توقیف نفتکش متخلف خارجی در تنگه هرمز، ساخت ناو پهپادبر و... موضوعاتی است که طی مدت اخیر نام نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر سر زبان‌ها ‌انداخت. خبرگزاری تسنیم در همین راستا با دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت‌و‌گو کرده است.
دریادار تنگسیری در این مصاحبه بیان داشت: در نیروی دریایی پوشش هوایی شناور بسیار مهم است و فرمانده معظم کل قوا هم تأکید دارند که پوشش هوایی شناورها را ایجاد کنیم، ضمن اینکه در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کارهای بزرگی مثل نواب و صیاد3 صورت گرفته است و هر دو نوع موشک در شناور شهید سلیمانی نصب است.
وی افزود: از طرفی یک شناور دیگر به‌نام ذوالفقار داشتیم که با شناورهای رزمی و موشک‌انداز ما همپایی می‌کند و با برد 5 هزار مایل از ساحل لازم بود که برای پوشش هوایی موشک روی آن نصب شود، لذا برای اولین بار سازمان هوافضای وزارت دفاع موشک عمودپرتاب را روی شناور نصب کرد و با موفقیت آن را شلیک کردیم. این کار بزرگی بود که برای اولین بار روی شناوری با طول 16 متر و سرعت 55 نات، موشک دفاع هوایی نصب شود. علاوه‌بر این، سازمان هوافضای وزارت دفاع در حوزه موشک‌های سطح به سطح و کروز نیز کارهای بزرگی کرده است که روی شناورها نصب کردیم و برای حفاظت از آن از موشک نواب استفاده می‌کنیم.
فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: روی شناور شهید سلیمانی 12 فروند و در شناور ذوالفقار 4 فروند نواب نصب شده است و ان‌شاءالله تعداد آنها بیشتر هم خواهد شد.
دریادار تنگسیری همچنین بیان داشت: علاوه‌بر این دستاوردهای وزارت دفاع، ما هم در نیروی دریایی سپاه 2 تایپ موشک پدافند هوایی مایل‌پرواز را آماده کردیم؛ یکی موشک «کوثر200» با برد 5ـ7 کیلومتر که توانایی انهدام پهپاد و موشک کروز و بالگرد را دارد و یک موشک «کوثر222» هم با برد 17 کیلومتر که روی شناورهای عاشورا و ذوالفقار نصب شده است.
وی با بیان اینکه بُرد موشک ابومهدی هزار کیلومتر است، گفت: ما موشک‌های کروز 2هزارکیلومتری را در شناور شهید مهدوی دیده‌ایم که تولید خودمان است و نام این موشک 2هزارکیلومتری «قدر474» است، همچنین برای شناور شهید مهدوی موشک کروز با برد 750 کیلومتر را دیده‌ایم. روی شناور شهید سلیمانی هم 3 تایپ موشک نصب می‌شود؛ یکی موشک‌های برد متوسط یعنی 200 کیلومتر و 300 کیلومتر که می‌شود به‌جای موشک 300کیلومتری، موشکی با برد 750 کیلومتر نیز نصب کرد. نوع سوم هم موشک‌های با برد 2 هزار کیلومتر است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: یک موشک دیگر با برد 180 کیلومتر هم ساخته‌ایم که روی شناور طارق نصب کرده‌ایم، شناور طارقی که تاکنون یک شناور راکت‌انداز با برد 5/7 کیلومتر بوده است و الان موشک با بردی 180کیلومتری روی خود دارد.
دریادار تنگسیری با ‌اشاره به اینکه ما در حدود سه سال و نیم اخیر 10 الحاق داشتیم و امسال هم چندین الحاق دیگر خواهیم داشت، گفت: شناور هواپیمای بدون سرنشین با باند 180متری یکی از این الحاق‌ها خواهد بود. من به شما بگویم، اولین باری که آمریکایی‌ها ناو هواپیمابر ساختند، از شناورهایی که با پایه تجاری بود استفاده کردند، ما هم از شناورهای با بیس تجاری استفاده کردیم، اما باند روی آن ایجاد کردیم. 180 متر باند روی شناور شهید بهمن باقری ایجاد شده است که پهپاد می‌تواند از روی آن بلند شود و روی آن فرود بیاید، ضمن اینکه این شناور، یک ناوگروه شناورهای موشک‌انداز ذوالفقار و عاشورا را نیز در خود جای می‌دهد. در کلاس شناورهای شهید سلیمانی هم یک شناور به‌نام شهید «صیاد شیرازی» که افتخار نیروهای مسلح بود وارد سازمان خواهد شد، همچنین یک شناور دیگر در این کلاس با نام شناور شهید «حسن باقری» و یک شناور دیگر به نام شهید مجاهد «ابومهدی المهندس» رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: این شناورها از نوع بدنه کاتاماران و با سرعت 45 گره و با موشک‌های 750 و 300 کیلومتری امسال وارد سازمان نیروی دریایی خواهند شد. یک شناور دیگر (شهید رئیسعلی دلواری) هم از این کلاس امسال وارد سازمان می‌شود، یعنی امسال 4 شناور از کلاس شهید سلیمانی را رونمایی خواهیم کرد. یکی از این شناورها توسط وزارت دفاع، یکی توسط نیروی دریایی سپاه و دو شناور هم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال ساخت است. طراحی این شناورها متعلق به نیروی دریایی سپاه است و به‌عنوان مثال شناور ابومهدی المهندس توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شود، این کار بنا به تدبیر حضرت آقا صورت می‌گیرد که از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم که البته با حمایت ستادکل نیروهای مسلح و فرمانده‌کل سپاه همراه است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در پاسخ به این سؤال که باتوجه به ساخت شناورهای راهبردی مثل شهید مهدوی، به‌نظر می‌رسد نیروی دریایی سپاه برنامه مبسوطی برای حضور در اقیانوس‌ها داشته باشد، دقیقاً شما چه هدف‌گذاری‌ای برای حضور در آب‌های دوردست دارید؟ گفت: این موضوع (حضور در اقیانوس‌ها) به ما ابلاغ شده است و سه فروند شناور شهید رودکی، شهید مهدوی و شهید بهمن باقری را برای همین داریم ضمن اینکه شناورهای شهید سلیمانی هم 5500 مایل دریایی بُرد دارند یعنی این شناور می‌تواند از چابهار به سریلانکا و هند برود و با همان سوخت به کشور برگردد. حضور ما در دریا و اقیانوس‌ها برای سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است و الان هم در حال انجام این مأموریت هستیم. در ماه‌های اخیر شناور شهید مهدوی در خلیج عدن بود و در ایام عید به کشور برگشت و شناور شهید رودکی و شناور شهید سیاوشی هرکدام سه بار به خلیج عدن رفته‌اند.
دنیا مدیون جمهوری اسلامی ایران است
دریادار تنگسیری تصریح کرد: امروز افتخار می‌کنیم که امنیت سکوهای نفتی خود و همسایگان را برقرار کرده‌ایم. ما هر روز بیش از یکصد فروند شناور در خلیج‌فارس داریم و اگر این شناورهای ما نبود، آیا مثلاً داعش نمی‌توانست به خلیج‌فارس بیاید و در سکوهای نفتی ما و همسایگان خرابکاری کند؟ خب، ما از این جلوگیری کردیم. ما از غارت عتیقه‌های عراق که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در سال 2005 می‌خواستند از اروند ببرند، جلوگیری کردیم. ما امنیت راه را برقرار می‌کنیم که هم مربوط به ما و همسایگان و هم دنیاست، اگر این انرژی از این‌جا بیرون نمی‌رفت چه می‌شد؟ دنیا مدیون جمهوری اسلامی ایران است. دزد دریایی آن کسی است که نفت ما را می‌دزدد، ملت ایران این‌همه شهید نداده است که زیر بار زور برود، ما مقابل زور می‌ایستیم و از هیچ‌کس غیر از خدا نمی‌ترسیم و این را ثابت کرده‌ایم.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi