شناسه خبر : 100061
یکشنبه 24 ارديبهشت 1402 , 14:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو:

جهاد اسلامی با جنگ اعصاب زندگی در اسرائیل را فلج کرده است

فاش نیوز - ساکنان مناطق ‌اشغالی از ادامه جنگ خسته و کلافه شده‌اند و بسیاری از آنها به فکر فرار از مناطق جنگی هستند. مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو نیز در گزارشی به تاثیر روانی جنگ بر صهیونیست‌ها ‌اشاره کرده و گفته است: «سلاح جدید جهاد اسلامی، جنگ اعصاب است.»
 
ساکنان مناطق ‌اشغالی فلسطین این روزها در حالت اضطراب، ترس و آماده‌باش مداوم برای فرار به پناهگاه‎‌ها به‌سر می‌برند. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که رهبران تل‌آویو در میان تنش‌ها، اختلافات و اعتراضات بزرگ داخلی و همزمان ادامه جنگ و پاسخ ساعت به ساعت نیروهای مقاومت فلسطین در وضعیت گیج‌کننده‌ای گرفتار شده‌اند. کابینه به شدت تندرو نتانیاهو ترس از دست دادن «تصویر پیروزی» و از بین رفتن «تصویر بازدارندگی نظامیان» خود را دارد. جنگ به پنجمین روز خود رسیده، اما به نظر می‌رسد که موتور جنگی نیروهای مقاومت فلسطینی تازه شروع به‌کار کرده است. رادیو رژیم صهیونیستی روز گذشته اذعان کرد که بیش از ۵۰ موشک ظرف ۲ دقیقه از غزه شلیک شده است. مجموع موشک‌های شلیک شده در 5 روز گذشته نیز به بیش از 1200 مورد رسیده است. این تعداد موشک‌ها بدان معناست که سامانه گنبد آهنین در عمل توان مقابله با همه این موشک‌ها را نخواهد داشت. ظرفیت ‌اشباع گنبد آهنین برای مقابله با راکت‌ها و موشک‌های پرتاب شده از نوار غزه محدود است و شلیک 50 موشک در دو دقیقه به معنای آن است که بسیاری از آنها احتمالاً از گنبد آهنین عبور کرده و وارد اراضی ‌اشغالی شده‌اند. در این‌جا اگر‌شانس با صهیونیست‌ها همراه باشد، شاید تعدادی از موشک‌ها خسارت کمی به بار آورد، اما بی‌تردید پرتاب مداوم این موشک‌ها، خیابان‌ها و شهرهای رژیم اسرائیل را در حالتی جنگی قرار داده است. از لحظه پرتاب موشک از نوار غزه تا سدروت به‌عنوان اولین شهرک مجاور نوار غزه، صهیونیست‌ها 20 ثانیه زمان دارند تا به پناهگاه‌ بروند، اما در دیگر شهرها و شهرک‌ها این زمان کمی بیشتر است. فیلم‌های زیادی از پناه گرفتن شهروندان صهیونیستی در خیابان‌ها و فرار آنها هنگام پرتاب موشک از نوار غزه وجود دارد و این تصاویر نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین توانسته زندگی ‌اشغالگران در همین 5 روز را مختل کند.
مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو نیز در گزارشی به تاثیر روانی جنگ بر صهیونیست‌ها ‌اشاره کرده و گفته است: «سلاح جدید جهاد اسلامی، جنگ اعصاب است.» در این گزارش گفته شده است: «انتظار پاسخ به ترور فرماندهان ارشد فلسطینی باعث یک تنش اعصاب خردکن در میان شهروندان اسرائیلی شده است. وضعیت نسبتاً عجیبی در ارتش به وجود آمده و از سوی دیگر افکار عمومی در تل‌آویو و دیگر شهرها در فضایی از اضطراب، بلاتکلیفی و افزایش انتظار برای پاسخ‌های نظامی بیشتر از سوی غزه قرار دارند. این انتظار با گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در روال زندگی، آمادگی برای تداوم حمله موشکی در مناطق مختلف، تعطیلی نسبی بخش خصوصی یا برخی ادارات دولتی، لغو روادیدها، بسته شدن جاده‌ها و موارد دیگر همراه است و بدتر آن که این جنگ، احتمالاً آخرین جنگ نخواهد بود.»
فرار دسته‌جمعی صهیونیست‌ها
همزمان با ادامه حملات نیروهای مقاومت فلسطین، موج فرار از مناطق ‌اشغالی نیز شدت گرفته است. منابع عبری زبان گفته‌اند که تاکنون بیش از ۱۰ هزار شهرک‌نشین، شهرک‌های اطراف غزه را تخلیه کرده‌اند و به مناطق مرکزی و شمالی اراضی ‌اشغالی پناه برده‌اند و برخی نیز خواستار رفتن به خارج تا زمان آرام شدن اوضاع را دارند.
همچنین فشارها در تل‌آویو بر روی کابینه نتانیاهو برای توقف جنگ افزایش یافته و یدیعوت آحارونت گزارش داد که بعضی از چهره‌های مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو خواستار توقف عملیات نظامی در غزه شده‌اند. گفته شده یائیر لاپید، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی از جمله کسانی است که گفته وقت توقف عملیات در غزه است. خبرنگار شبکه العالم در رام الله نیز گزارش داد که پس از اصابت دقیق موشک مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیستی رحوفوت و حجم انفجار آن، دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی نگران شده و از نتانیاهو خواسته‌اند به جنگ پایان دهد زیرا وضعیت از کنترل خارج شده است.
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی جمعه شب اعتراف کرد که جنبش حماس از سال ۲۰۰۹ تاکنون قوی‌تر شده است. لیبرمن همچنین خطاب به نتانیاهو گفت: «برای نابودی مقاومت انتخاب شدی، اما مقاومت قدرتمندتر شد.» 
سایه ترس از ورود مستقیم حماس
آنچه در جنگ فعلی علیه نوار غزه جریان دارد، تنها بخش کوچکی از توان نیروهای مقاومت است. به‌طور کلی عمده پاسخ صورت گرفته طی چند روز گذشته به ‌اشغالگران از سوی جهاد اسلامی فلسطین صورت گرفته است. سازمان مقاومت حماس هم هشدار داده که اگر درگیری‌ها تشدید شود، با نسل جدیدی از موشک‌های خود عمق شهرهای ‌اشغالی رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد. در واقع در حال حاضر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی فقط درگیر مقابله با گروه جهاد اسلامی است و در صورت ورود کامل حماس، وضعیت برای صهیونیست‌ها به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد. «سرایا القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه ترورها و بمباران خانه‌های مردم بی‌دفاع فلسطین، مقاومت موشک‌باران شهرهای ‌اشغالی را از سر خواهد گرفت. سرایا القدس بر ادامه رویارویی و نبرد انتقام آزادگان تأکید کرد و افزود: «ما خود را برای چند ماه رویارویی و نبرد آماده کرده‌‌ایم.» «زیاد النخاله»، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: «با سربازان‌مان آماده شهادت هستیم.»
همزمان رسانه‌های عبری گفته‌اند که به‌نظر می‌رسد حماس نیز در کنار جهاد اسلامی در حال ورود تمام عیار به نبرد است. این در حالی است که «امیر بوخبوط»، روزنامه‌نگار سرشناس صهیونیستی در توئیتر خود نوشت: «اسرائیل بیش از این تحمل وضعیت کنونی را ندارد.»
در سوی دیگر جنگ به نظر می‌رسد که فلسطینی‌ها حاضر به پذیرش آتش‌بس زیر سایه جنگ نیستند و رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات آتش‌بس به بن‌بست رسیده است. رادیو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات برای دست‌یابی به آتش‌بس با جهاد اسلامی بار دیگر به بن‌بست رسیده و این چندمین بار است که مذاکرات بین جهاد اسلامی و رژیم تل‌آویو برای توقف درگیری با وساطت طرف سوم راه به جایی نمی‌برد. جهاد اسلامی دو شرط برای دشمن صهیونیست گذاشته است: «نخست توقف عملیات ترور و دوم شروع و اجرای متقابل و همزمان آتش‌بس.»
بحران اقتصادی کمرشکن 
جنگ علیه نوار غزه در شرایطی ادامه دارد که وضعیت اقتصادی مناطق ‌اشغالی چندان مساعد نیست. طی چهار ماه گذشته به‌دلیل اعتراضات و اختلافات داخلی در تل‌آویو، بسیاری از شرکت‌ها از تل‌آویو به خارج مهاجرت کردند. روند خروج سرمایه باعث افول ارزش پول رژیم اسرائیل شده و سه ماه پیش ارزش واحد پول رژیم صهیونیستی موسوم به «شیکل» (هر سه و نیم شیکل برابر با یک دلار بود) به دنبال تصویب بخش اول اصلاحات دستگاه قضائی این رژیم در کنست (پارلمان صهیونیستی) کاهش یافت و اکنون روند کاهش ارزش شیکل ادامه یافته است. از سوی دیگر، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش داد هزینه روزانه حمله به غزه، ۲۰۰ میلیون شِکِل معادل ۵۵ میلیون دلار است و این آمار، بدون احتساب خسارات اقتصادی روزانه تحمیل شده بر داخل سرزمین‌های ‌اشغالی است. نشریه فوربز نیز در گزارشی اعلام کرده که هزینه شلیک هر موشک پدافندی سامانه گنبد آهنین ۵۰ تا 100 هزار دلار است و این در حالی است که فلسطینی‌ها برای پرتاب هر موشک و راکت خود کمتر از هزار دلار هزینه می‌کنند. از این‌رو، صهیونیست‌ها برای ساقط کردن یک موشک هزار دلاری فلسطینی‌ها ناگزیرند گاه تا 100 هزار دلار هزینه کنند. با محاسبه پرتاب 1200 راکت و موشک طی 5 روز گذشته، اگر هزینه متوسط هر موشک گنبد آهنین را 75 هزار دلار در نظر بگیریم، صهیونیست‌ها در این 5 روز حداقل 90 میلیون دلار برای مقابله با موشک‌ها و راکت‌های فلسطینی‌ها هزینه صرف کرده‌اند. این هزینه جدای از سایر هزینه‌های مربوط به سربازان و تجهیزات لجستیکی و خسارات وارد شده به شهرهای مناطق ‌اشغالی است.
کودکان فلسطینی بانک اهداف رژیم صهیونیستی
در جریان 5 روز جنگ اخیر علیه نوار غزه، حداقل 7 کودک فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، اگرچه سازمان ملل و کشورهای غربی هنوز واکنش تعیین کننده‌ای برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی نداشته‌اند. همچنین تعداد شهدای جنگ طی 5 روز گذشته به 34 نفر افزایش یافت. همچنین روز شنبه منابع خبری از حمله سایبری به سایت فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو همزمان با حملات موشکی مقاومت و از کار افتادن سایت این فرودگاه خبر دادند.
همزمان با ادامه بمباران نوار غزه و مقاومت نیروهای فلسطینی، صهیونیست‌ها تلاش دارند تا سیاست تروریستی خود را علیه فرماندهان ارشد مقاومت ادامه دهند و روز شنبه «ایتای بلومنتال» کارشناس مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در توئیتر با انتشار تصاویر دبیرکل جهاد اسلامی نوشت: «این زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین است که به جنبش جهاد اسلامی فشار می‌آورد تا حملات راکتی خود از غزه ادامه دهند. زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی باید ترور شود.»
در عین حال، حمایت از فلسطینی‌ها در برخی کشورهای اسلامی طی روزهای گذشته دنبال شده است. حمایت بحرینی‌ها از مردم غزه روز جمعه با درخواست برای تجدیدنظر در روابط با رژیم صهیونیستی دنبال شد و در مغرب، تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد. همچنین صدها نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد ‌اشغال فلسطین موسوم به روز «نکبت»، در خیابان‌های مرکزی لندن دست به تظاهرات زده و با سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل، خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های ‌اشغالی شدند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi