شناسه خبر : 100215
یکشنبه 31 ارديبهشت 1402 , 10:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صندوق قرض‌الحسنه شاهد را بهتر بشناسیم

دارایی و سرمایه این صندوق که با هدف اعطای وام به خانواده معظم شهدا تاسیس شده بود به جز سرمایه اولیه که تماما متعلق به بنیاد شهید بود، مابقی تا قبل از تجمیع ...

فاش نیوز - موسسه صندوق قرض الحسنه شاهد برابر ماده ۸ آیین نامه ثبت موسسات غیرتجاری در تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۷۵ تحت شماره  ۹۳۶۹ در  اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید. موضوع موسسه، اعطای تسهیلات وام قرض الحسنه به خانواده‌های معظم شاهد می باشد.

 بخش اول:

 

آگهی تاسیس موسسه صندوق قرض الحسنه شاهد برابر ماده ۸ آیین نامه ثبت موسسات غیرتجاری در تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۷۵ تحت شماره  ۹۳۶۹ در  اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید. موضوع موسسه، اعطای تسهیلات وام قرض الحسنه به خانواده‌های معظم شاهد تعیین شد.  اسامی موسسین عبارتند از آقایان محمدحسن رحیمیان دستجردی، جمشید انصاری، محمد وزین کریمیان، محمدتقی شریعتی، سید محمود میرلوحی، حسین مظفر، ناصر عظیمی و رضا کرمی.
دارایی موسسه مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان، تماماً متعلق به بنیاد شهید می باشد.

در اساسنامه اولیه که همزمان با تاسیس صندوق در ۴ فصل،۱۹ ماده و ۱۰ تبصره به ثبت رسید، ارکان صندوق  عبارتند از: از نماینده ولی فقیه و ریاست بنیاد، هیئت امنا، هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان.

بدیهی است دارایی و سرمایه این صندوق که با هدف اعطای وام به خانواده معظم شهدا تاسیس شده بود به جز سرمایه اولیه که تماما متعلق به بنیاد شهید بود، مابقی تا قبل از تجمیع نهادهای ایثارگری در بنیاد شهید و امور ایثارگران متعلق به خانواده معظم شهدا می باشد. بر اساس اساسنامه اولیه کلیه اختیارات در صندوق به نماینده ولی فقیه و ریاست بنیاد واگذار شده بود و چنانچه برای دیگران اختیاری در نظر گرفته شده باشد، با تنفیذ مستقیم یا غیر مستقیم ایشان بوده است.

بخش دوم:

بر اساس بند الف ماده ۲۱ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، تاسیس، ثبت، فعالیت و انحلال صندوق های قرض الحسنه و همچنین ثبت تغییرات آنها فقط با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به موجب مقررات مصوب شورای پول و اعتبار امکان‌پذیر شد. لذا صندوق های قرض الحسنه صرفاً تا تاریخ اعتبار مندرج در اجازه‌نامه، مجاز به انجام فعالیت بوده و در صورت تمایل به ادامه فعالیت پس از آن، می بایست حداکثر ظرف مدت سه ماه قبل از اتمام اعتبار اجازه‌نامه فعالیت، اقدامات لازم را در خصوص تمدید مجوز فعالیت خود از جمله ارسال درخواست تمدید مجوز فعالیت به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اقدام نمایند. در صورتی که صندوق ظرف مهلت حداکثر یک ماه از اخذ اجازه نامه بدون عذر موجه به تشخیص بانک مرکزی فعالیت خود را شروع نکند بانک مرکزی راسا" نسبت به ابطال اجازه نامه فعالیت صندوق اقدام خواهد کرد و به تقاضای مجدد متقاضیان برای اخذ مجوز فعالیت تا مدت سه سال ترتیب ترتیب اثر نخواهد داد.
 علاوه بر آن حسب قانون  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی از قبیل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف  به  همکاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  در این زمینه شدند.
 برابر قانون، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  اختیار سلب صلاحیت حرفه ای و لغو مجوز و محکومیت متخلفان فعال در حوزه پولی به پرداخت جریمه را دارا شد  و در صورت سلب صلاحیت حرفه ای، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانکها و مؤسسات اعتباری توسط بانک مرکزی، از مسؤولیت مربوطه منفصل می شدند و ادامه تصدی مدیران مربوطه در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می شد.
با این مصوبات قانونی ضروری بود صندوق قرض الحسنه شاهد  تغییر ماهیت داده و شرایط خود را منطبق با قانون نماید.

ادامه دارد....

|| یوسف مجتهد

اینستاگرام
با سلام؛
برای ما ایثارگران ثابت شده که ؛بنیاد شهید و دیگر مجموعه های وابسته به این بنیاد، به جای ارئه خدمات و حمایت از ایثارگران ،متأسفانه در مقابل ایثارگران ایستاده اند!
نمونه بارز این تقابل همین صندوق قرض‌الحسنه شاهد میباشد ،بماند اندر احوالات و رفتارهای این صندوق با ایثارگران، اما آن‌چه که عیان و آشکار هست این صندوق خیلی راحت و بدون هیچ دغدغه ای دست توی جیب ایثارگران می کند و باب میل خودش هر مبلغی را که صلاح بداند از حقوق ایثارگران بعنوان حق عضویت برداشت می کند و با پر رویی تمام اطلاعیه می دهد که ؛چنین است و چنان است !؟
نکته جالب اینجاست که محدود بودن سقف تسهیلات را به بانک مرکزی ربط می هد !
اما برداشت از حساب ایثارگران را باب میل خودش انجام می دهد !؟
و مواردی از این قبیل که .............
به هر حال با این حق عضویت ی که از ایثارگران به زور گرفته می‌شود به مدیران بنیاد و صندوق وام های آنچنانی پرداخت می‌شود،اما به ایثارگران که می رسد بخشنامه بانک مرکزی را در مقابل ایثارگران قرار می دهند
با پس انداز جانبازان با منت به خود جانبازان وام میدهد سرمایه از حقوق جانباز است یه خورده درست رفتار کنید همه چی اعیان است
بدون اجازه مادست توجیب مامیکنندوبعداطلاعیه میدهندکه وام شمازیادوپس اندازاضافه شده این یعنی زور!!!
این صندوق خیلی غیر شفافه
هر وقت که خودشون بخواند هر مبلغی از فیش ایثارگران کم می کنند.
جالبه بدونید امسال خودشون حقوق فروردین را بردند تو صندوق.
در فیش حقوقی ایثار کران فقط مبلغ اقساط و پس انداز ماهانه را می‌زنند و خبری از پس انداز کل افراد نیست و این شائبه ای ایجاد میکنه که اینها ریگی تو کفش دارند.
ظاهرا" فاش نیوز هم از شکوائیه بانک دی ترسیده و مطالب ارسالی ایثارگران را در سایت قرار نمی دهد یعنی فرار را بر قرار ترجیح داده واقعا" متاسفیم .
متاسفانه مدتی است دوستان فاش نیوربرخی مطالب ها کامنت هارانمیزنند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi